گفت‌وگوی پانا با خبرنگار دانش‌آموز منطقه ۱۴ به‌مناسبت روز خبرنگار

خبرگزاری پانا یکی از بلندترین سکو‌های پرش دانش‌آموزان است

تهران (پانا)‌ - خبرنگار دانش‌آموز منطقه ۱۴، خبرگزاری پانا را یکی از مجموعه‌ خبرگزاری‌هایی که باعث رشد و پرورش فکری دانش‌آموزان در زمینه خبر، گزارش‌نویسی، ارتقای فن بیان و عزت‌نفس در آنان می‌شود، برشمرد و این خبرگزاری را یکی از بلندترین سکو های پرش دانش‌آموزان عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
خبرگزاری پانا یکی از بلندترین سکو‌های پرش دانش‌آموزان است

همزمان‌ با روز خبرنگار، محمد هرمزی؛ دانش آموز خبرنگار منطقه ۱۴، با بیان اینکه خبرگزاری پانا با ریشه و اساس انقلابی، با هدف اطلاع رسانی هرچه سریعتر اخبار و تربیت دانش آموزان خبرنگار باعث پیشرفت اساسی دانش آموزان می شود، در گفت‌وگو با پانا گفت: «خبرگزاری پانا، محیطی موثر برای شکل‌گیری بهتر شخصیت اجتماعی دانش‌آموزان است. خبرنگاری و قلم زدن، قدم زدن در سرزمین زیبای آرمان‌ها است و اینکه برای رسیدن به قاف حقیقت آرمان‌ها باید سیمرغ شد تا پر گشودن، رسیدن باشد. خبرنگاری شغل، حرفه، هنر و عشق است، هنر و عشقی که خبرنگار باید با جان و دل عاشق آن باشد تا بتواند در این زمینه موفق شود.»

وی با اشاره به اینکه پانا نقطه عطف زندگی من زندگی من است، به توصیف آشنایی خود با این خبرگزاری پرداخت و بیان کرد: «بنده از طریق معاون پرورشی دبیرستانم، با خبرگزاری پانا آشنا شدم و بعد از شرکت در کلاس ها و دیدن جو دوستانه پانا، فهمیدم که می‌ توانم با خبرنگاری و فعالیت های متنوع پانا عزت‌نفس و اعتماد به نفسم را تقویت کنم. جو خوب خبرگزاری پانا، علاوه بر اینکه باعث شد تا فردی اجتماعی شوم، بر عواطف و روحیه من نیز تاثیر بسیار مثبتی گذاشت، در واقع این بستر باعث شد تا من بیشتر از قضایای اطرافم مطلع شوم و هر لحظه سعی در تقویت دقت و حواس شنیداری و دیداری داشته باشم. من در این خبرگزاری توانستم خیلی از مهارت های عکاسی، خبرنویسی و سخنوری را فرا بگیرم و در این راستا عزت نفس خود را تقویت کنم. از طرفی دیگر، حس خوشحالی بعد از اولین خبر هر چند با اشکال، بهترین انگیزه برای ادامه دادن و رسیدن به درجات بالاتر را برایم به ارمغان آورد، از طرفی بعضی نشست ها یا مراسمات بهترین خاطرات را با همکارانم برایم رقم زدند.»

این خبرنگار دانش آموز منطقه ۱۴، عنوان کرد: «خبرگزاری پانا خیلی چیزها به من آموخت. یکی از آنها این بود که برای هر کاری تلاش کنم، هرگز تسلیم نشوم. بارها در تهیه خبر به در بسته خوردم، اما با توجه به آموخته هایم در خبرگزاری پانا ادامه دادم و موفق شدم. خبرنگاری زندگی من را دچار تغییرات ناگهانی بسیاری کرد، من کسی بودم که روابط عمومی بسیار پایینی داشتم اما بعد از ورود به رسانه و به خصوص شروع کار خبرنگاری از روابط عمومی بالایی برخوردار شدم. خبرنگاری فقط یک حرفه یا فن نیست، خبرنگاری عشق است و عشق می‌خواهد و قطعا این شغل را در آینده انتخاب خواهم کرد.»

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران پانا با دلسوزی و دقت بسیار و همراه با صداقت، بنا بر آموزه های خود، پوشش خبری مناسب و به روز را دارند، افزود: «خبرگزاری پانا از کلمه عشق و محبت می آید؛ عشق و محبتی که سبب انجام بی وقفه کار خبری برای مخاطبان خبرگزاری خود و تلاش در باخبر کردن مخاطبین از وقایع و حوادث روز، شده است. مسئولیت خبرنگار، آگاهی بخشی به جامعه است. خبرنگار در ارتباط با باورها و اعتقادات مردم، منافع ملی، اخلاق جامعه و توسعه فرهنگی جامعه مسئول است و این موضوع مهم، راه رسیدن به تعالی را در حرفه ارزشمند اطلاع رسانی برای او هموار می‏‌سازد. بنا به اعتقاد بنده، هدف یک خبرنگار از کاری که انجام می‌دهد رسیدن به شهرت نیست، او به دنبال حقیقت است و با فعالیت خود مسئولان را به پاسخگویی وا می‌دارد.»

هرمزی با اشاره به اینکه خبرگزاری پانا نقش بسزایی در موفقیت و پیشرفت او داشت، خاطرنشان کرد: «با کار کردن در خبرگزاری، اعتماد به نفس و فن بیان من بسیار بالاتر رفت. من در طی این یک سال به قدرت رسانه پی بردم که تا رسانه و خبرنگار نباشد، بسیاری از مشکلات و برنامه ها گسترش پیدا نمی‌کند و مردم جامعه از جهان بی خبر می مانند.»

وی ضمن تاکید بر اینکه خبرنگاران وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش هستند، زیرا همواره در عمق جامعه زندگی می‌کنند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه‌ای، مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی آنهاست، افزود: «خبرنگاری ساده نیست و خبرنگار بودن نیز لازمه های خاص خود را دارد. خبرنگاری گذشتن از لحظه‌ها، دیدن دردهای مردم، ارتباط با هر قشری از جامعه و دایره ای از لغات و ملغمه ای از اتفاقات است که در آن لحظه هم می‌شنود، هم می‌بیند‌، هم می‌خواند، هم می‌گوید و هم می‌نویسد.»

این خبرنگار دانش‌آموز منطقه ۱۴ اصلی‌ترین وظیفه خبرنگاران پانا را انعکاس صدای رسای دانش‌آموزان یک جامعه دانست و گفت: «پانا یک خبرگزاری اختصاصی، برای دانش آموزان ایران است و این رسانه فعّال به اخبار حوزه دانش آموزی توجه ویژه ای دارد و پانا امروزه در حیطه آموزش و پرورش شهر تهران فعال ترین خبرگزاری کشور است. ما خبرنگاران در پانا بایستی نماینده دانش آموزان یک جامعه باشیم و اصلی ترین وظیفه ما این است که صدای دانش آموزان یک منطقه باشیم، یعنی دغدغه ها، مطالبات و برنامه های آنها را به نظر عموم مردم برسانیم و تصویر صحیحی از آموزش و پرورش در جامعه منعکس می کنیم.»

وی در خصوص چالش های حرفه خبرنگاری گفت:«یک خبرنگار ساعت کاری مشخص ندارد و برای انجام وظیفه خود به خصوص در حال حاضر که همه مردم به نوعی با انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی در ارتباط هستند و خودشان مخابره اخبار دارند، باید تلاشی شبانه روزی برای گرفتن خبر از منابع رسمی و انتشار در فضای مجازی داشته‌ باشند. خبرنگاری شغلی است که حقوق و دستمزد مشخص و زمان معینی ندارد و عشق به اطلاع رسانی سبب شده که خبرنگار وقت و انرژی خود را برای آگاهی رساندن به مردم صرف کند، بنا به عقده من این موارد مهمترین چالش‌های این شغل برای هر خبرنگاری است.»

هرمزی در پایان ضمن تشکر از علی ولی زاده؛ مدیر سازمان پیشتازان منطقه ۱۴ به جهت توجه و اهمیت به خبرنگاران منطقه ۱۴ اظهار کرد: «خبرگزاری دانش آموزی پانا، بالاترین سرمایه آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی است. امروزه هر فردی توانایی تبدیل شدن به یک رسانه را دارد و در این فضا یک خبرگزاری حرفه‌ای، جایگاه ویژه‌ای دارد، چرا که مخاطب فعال، خود اخبار را فیلتر می‌کند و نسبت به دریافت‌های خود هوشمند است. از دانش‌آموزانی که علاقمند به حرفه خبرنگاری هستند، خواهشمندم که با شناخت بیشتر جامعه مخاطب و با مطالعه بیشتر نسبت به تولید محتواهای مورد نیاز جامعه در جهت پوشش خبرهای منطقه، به خبرگزاری پانا بپیوندد و به یکی از اعضای خانواده تبدیل شوند تا با یاری یکدیگر بتوانیم صدای دانش آموزان بیشتری را در جهان منعکس کنیم.»

خبرنگار دانش‌آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار