دانش‌آموز خبرنگار فعال خبرگزاری پانا از استان فارس:

خبرگزاری پانا بیشترین ظرفیت را در پرورش نسلی سودمند برای آینده کشور دارد

تبریز (پانا) - دانش‌آموز خبرنگار فعال خبرگزاری پانا از استان فارس ضمن تشریح تجربیات خود در رابطه با خبرگزاری پانا و آموزش خبرنگاری، خبرگزاری پانا را دارای بیشترین ظرفیت برای پرورش نسلی سودمند برای آینده کشور دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۹۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
خبرگزاری پانا بیشترین ظرفیت را در پرورش نسلی سودمند برای آینده کشور دارد

محمد فروتن، دانش آموز خبرنگار پانا از استان فارس در سلسله گفتگوهای خبرگزاری پانا آذربایجان‌شرقی به مناسبت روز خبرنگار، ضمن اشاره به علاقه خود به حرفه خبرنگاری، گفت: «من آدمی هستم که سعی می‌کنم زمینه‌های مختلفی را تجربه کنم تا بتوانم ضمن یادگیری حرفه‌های مختلف و کسب تجربه، توانمندی‌های خودم را کشف کنم.»

وی ادامه داد: «خبرنگاری یک فرق اساسی با سایر زمینه‌هایی که فعالیت کردم داشت،چرا که من قبل از آشنایی با خبرگزاری پانا، اصلا به حرفه خبرنگاری علاقه‌ای نداشتم و بیشتر به خاطر معرفی معاون پرورشی مدرسه و اصرار خانواده در دوره آموزش خبرنگاری شرکت کردم. اما هر جلسه که از دوره می‌گذشت علاقه من به حرفه خبرنگاری بیشتر و بیشتر می‌شد.»

وی افزود: «توانایی فعالیت در حرفه خبرنگاری، فضای مهیج حرفه خبرنگاری، دانش‌آموز محور بودن خبرگزاری پانا، تدریس مناسب سرکار خانم ترابی مسئول خبرگزاری پانا فارس از جمله عوامل موثر در ایجاد علاقه‌مندی من به خبرنگاری است که منجر به فعالیت در این حرفه و کسب افتخارات در این زمینه شده است.»

وی در پاسخ به پانا آذربایجان شرقی در رابطه تاثیر حرفه خبرنگاری در زندگی اجتماعی گفت: «انسان هرچیزی را آموزش ببیند، قطعا در زندگی اش تاثیر خواهد داشت، بنابراین از نظر من که جشنواره و فضا‌های آموزشی مختلفی را تجربه کردم، خبرگزاری پانا بیشترین ظرفیت را در پرورش نسلی سودمند برای آینده کشور دارد.»

فروتن ادامه داد: «هر شغل و حرفه‌ای نیازمند مجموعه‌ای از پیش نیازهاست و حرفه خبرنگاری هم یکی از حرفه‌های لازم و ضروری به شمار می‌رود که فعالیت در آن توام با مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی است. اگر یک خبرنگار به مهارت‌های اجتماعی آشنایی نداشته و آن را رعایت نکند، در این حرفه ماندگار نخواهد بود، چراکه بیشتر این حرفه ارتباط مستمر با مردم است.»

دانش آموزان باید مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند

این دانش آموز فعال در عرصه رسانه ای کشور با اشاره به اهمیت یادگیری مسئولیت پذیری از طرف دانش آموزان، اظهار کرد: «خبرنگاری در خبرگزاری پانا یک مسئولیت است که برعهده دانش‌آموزان قرار می گیرد. بنابراین دانش‌آموزان اول باید مسئولیت پذیری را یاد بگیرند. دانش‌آموز خبرنگاران این خبرگزاری پس از پایبندی به مسئولیت پذیری، به مرور زمان با نظم، کار تیمی، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، تفکر خلاق، روابط سازمانی و سایر مهارت‌هایی که می تواند زیربنای توسعه یک جامعه باشد، آشنا و موظف به پایبندی به آن می شوند. چون مسئولیت خطیری را قبول کرده اند.»

کسب تجربه‌‌های مهم و کاربردی و ضروری برای آینده، تاثیر بسزایی در رشد اجتماعی خبرنگار دانش‌آموزان دارد

وی ادامه داد: «ضمن اینکه دانش‌آموز خبرنگاران پانا که در نوجوانی با جامعه‌ آشنا می شوند، قطعا در آینده برای ارتباط با دیگران و رفع نیازها و مشکلات خودشان یک قدم نسبت به سایر افراد جلوتر هستند. علاوه بر این موارد، کسب تجربه‌‌های مهم و کاربردی و ضروری برای آینده، تاثیر بسزایی در رشد اجتماعی خبرنگار دانش‌آموزان دارد.»

وی اصلی ترین هدف یک خبرنگار را صحت در انتقال مطالب، احترام به سلیقه مخاطب، مخاطب شناسی صحیح، احترام به حریم خصوصی افراد، دغدغه مندی و نظم دانسته و بر اهمیت این ویژگی ها تاکید کرد.

فروتن بیان کرد: «رسانه، نقش عمده‌ای در زندگی مردم ایفا می‌کند. مردم از طریق رسانه می‌آموزند، از وقایع باخبر می‌شوند و حتی در مواقعی زندگی خودشان را با اخبار تنظیم می‌کنند، بنابراین، خبرنگاران به عنوان کسانی که در رسانه کار می‌کنند، اگر دغدغه رفع نیازهای فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، تربیتی مردم را داشته باشند و در اندازه توان خودشان به آن بپردازند کمک بزرگی به توسعه و رشد جامعه کرده اند. یک خبرنگار خوب علاوه بر مواردی که در بالا گفتم باید مجهز به علاقه، سرعت در انتشار اخبار و انتشار محتوای حرفه‌ای باشد. به نظر من علاقه، مهم‌ترین رکن در پیشرفت یک خبرنگار در عرصه رسانه، تداوم فعالیت و پیش نیاز کار حرفه‌ای است.»

وی ادامه داد: «اگر فردی به حرفه‌ای علاقه داشته باشد، مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم برای فعالیت در آن حرفه را هرچقدر هم سخت باشد، به خاطر علاقه‌اش تحمل می کند و این سختی قطعا برایش شیرین است.»

دانش آموزان باید زمینه‌های مختلفی را تجربه کنند تا علاقه و توانمندی خودشان را شناسایی کرده و بتوانند زمینه پیشرفتشان را فراهم کنند

این خبرنگار نوجوان ضمن توصیه به هم سن و سالان خود، عنوان کرد: «با توجه به تجربه ای که دارم، توصیه من به همه هم سن و سال‌های خود این است که زمینه‌های مختلفی را تجربه کنند تا علاقه و توانمندی خودشان را شناسایی کرده و بتوانند زمینه پیشرفتشان را فراهم کنند. هر انسانی قطعا، در یک رشته توانایی و علاقه دارد. اگر این توانایی توسط افراد شناسایی شده و با علاقه همراه باشد، دستاوردهای بزرگی برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «تجربه زمینه‌ها و رشته‌های مختلف و آزمون و خطا، علاوه بر شناسایی توانمندی و علاقه، باعث کسب مهارت و تجربه می شود که در زندگی روزمره بسیار مفید است. انسان اگر در حرفه مورد علاقه خود، فعالیت کند از ثانیه ثانیه کارش لذت می برد و این لذت، خود می تواند به زندگی روزمره و فعالیت انسان رونق دهد. به نظر من در راستای شناسایی توانمندی، علاقه، قبل از ورود به یک حرفه ضروری نیست و افراد با پرداختن به یک حرفه در یک بازه زمانی می توانند علاقه خود را شناسایی کنند.»

دانش آموز خبرنگار پانا در پایان بیان کرد: «با توجه به اینکه دغدغه و مسئولیت افراد در سن نوجوانی کمتر از بزرگسالی است، دوران دانش‌آموزی بهترین زمان برای کسب تجربه و شناسایی استعداد به شمار می‌رود. جشنواره‌ها و مسابقاتی که از سمت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، می تواند در راستای کشف استعداد و توانمندی به دانش‌آموز کمک بزرگی داشته باشد. حرفه خبرنگاری یک حرفه‌ هیجان انگیز همراه با جذابیت است. با توجه به اینکه نوجوانان عاشق هیجان هستند، خبرگزاری پانا به عنوان تنها خبرگزاری دانش‌آموزی در جهان برای ثبت خاطره‌ و تجربه‌های کاربردی می تواند انتخاب مناسبی برای آنها باشد. ضمن اینکه ارتباط با مدیران، مشاوران، ورزشکاران و سایر افراد برجسته جامعه برای گرفتن مصاحبه می تواند در شکل گیری هویت و شناسایی علاقه دانش‌آموزان موثر باشد.»

دانش‌آموز خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار