نایب‌رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با پانا:

هنرستان‌های کشاورزی باید به بخش خصوصی متصل شوند تا در اقتصاد کشاورزی مؤثر باشند

تهران (پانا) - نایب‌رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است که زمانی هنرستان‌های کشاورزی کاربردی می‌شوند و در عرصه اقتصاد کشاورزی می‌توانند مؤثر باشند که نیروی انسانی این بخش صرفاً به مدرک اکتفا نکند و کار را به‌صورت عملی آموزش ببیند.

کد مطلب: ۱۲۹۹۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
هنرستان‌های کشاورزی باید به بخش خصوصی متصل شوند تا در اقتصاد کشاورزی مؤثر باشند

امیر یوسفی، نایب‌رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت مهارت عملی نیروی انسانی در حوزه کشاورزی گفت: «در همه جای دنیا برای بخش‌های صنعت، کشاورزی یا خدمات فنی و مهندسی روش‌هایی وجود دارد تا همان نیروهای انسانی که به دانشگاه می‌روند عملاً بتوانند به عرصه کار وارد شوند.»

مدرک در دنیا اعتبار سابق را ندارد

وی افزود: «درواقع نیروی انسانی باید به فعالیت‌هایی وارد شود که عملی باشد و صرفاً به گرفتن مدرک اکتفا نکند. این روزها مدرک در هیچ کجای دنیا اعتبار سابق را به آن پررنگی ندارد و اولین چیزی که در کار می‌پرسند این است که چه کار عملی می‌توانید انجام دهید؟»

نیروی انسانی چاره‌ای جز همکاری با بخش خصوصی ندارد

یوسفی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ایران متأسفانه به سمت مدرک‌گرایی رفته است، اظهار کرد:‌ «متأسفانه در ایران به سمت صدور مدرک رفته‌ایم. زمانی دولت با گرفتن پول‌های نفتی شرایطی داشت که می‌توانست متناسب با مدرک، نیروی انسانی جذب کند و تخصص هم آنچنان جدی نبود اما اکنون دیگر آن شرایط گذشته فراهم نیست. در شرایط کنونی نیروهای انسانی چاره‌ای ندارند مگر اینکه برای داشتن شغل با بخش خصوصی همکاری کنند و آنجا هم قطعاً ملاک تخصص عملی است.»

هنرستان‌های کشاورزی عملاً به اقتصاد کشاورزی کمکی نکرده‌اند

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران درباره کارکرد هنرستان‌های کشاورزی در بخش صنایع کشاورزی گفت: «هنرستان‌ها یا بخش‌های فنی و حرفه‌ای زیادی هستند که در رابطه با حوزه کشاورزی ایجاد شده است اما عملاً آنچه باید اتفاق نیفتاده است تا این مراکز به اقتصاد کشاورزی کمک کنند. وضعیتی که اکنون لازم است این است که به سمت نیروهایی برویم که صرفاً مدرک معیارشان نباشد.»

باید دانشگاه و هنرستان به بخش خصوصی متصل شود

وی افزود:‌ «ما زمانی در دانشگاه‌ها موفقیت داریم که اتصال به بخش خصوصی نسبت به موضوعی که قرار است دامنه فعالیت کاری و شغلی باشد، به هم متصل شوند. اگر این حلقه اتصال برقرار شد مطمئناً به خروجی خوبی خواهیم رسید اما اگر چنین نشود قطعاً شرایط خوبی نخواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار