عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با پانا:

کیفیت مدارس دولتی پایین‌تر از مدارس غیردولتی نیست

میزان نظارت مدیر مدرسه و اولیا بر روند یادگیری دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی بیشتر است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دلیل متفاوت بودن برخی مدارس غیردولتی را نوع نظارت مدیر و اولیا دانست و خواستار الگوبرداری مدارس دولتی از این نوع نظارت شد.

کد مطلب: ۱۲۹۸۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد
کیفیت مدارس دولتی پایین‌تر از مدارس غیردولتی نیست

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: «مدارس غیردولتی کیفیت بالاتری از دولتی ندارد اما فرایند نظارت در مدارس غیردولتی در مقایسه با مدارس دولتی متفاوت است؛ به این صورت که میزان نظارت مدیر و اولیا بر روند یادگیری دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی بیشتر است.»

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: «اولیاء دانش‌آموزان به دلیل هزینه‌هایی که بابت تحصیل دانش‌آموز خود پرداخت می‌کنند، نظارت بیشتری بر فرآیند تحصیلی او دارند و همین مسئله موجب متفاوت شدن روند آموزش در این مدارس شده است. البته مشکلاتی در مدارس دولتی مثل تراکم بالای دانش‌آموز در کلاس‌های درس وجود دارد.»

وی در ادامه گفت: «یکی از دلایل موفقیت مدارس غیردولتی در برخی زمینه‌ها این است که بین دانش‌آموزان در فرآیند ثبت‌نام، تفکیک قائل می‌شوند و هر دانش‌آموزی با هر سطح درسی را ثبت نام نمی‌کند، ولی مدارس دولتی بین دانش‌آموزان تفاوت و تفکیک قائل نمی‌شوند.»

وحیدی افزود: «به طور کلی تعداد بسیاری از دانش‌آموزان کشور در مدارس دولتی مشغول به درس خواندن هستند. از این جمعیت، آمار قابل توجهی قشر متوسط و کم‌برخوردار جامعه‌اند و نیاز به امکانات کمی و کیفی دارند. مطابق فرمایش مقام معظم رهبری؛ نباید خانواده‌ها احساس کنند که اگر فرزندان خود را به مدارس دولتی بفرستند از درس عقب می‌مانند و ضعیف می‌شوند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: «مدارس غیردولتی دانش‌آموزان را سطح‌بندی می کنند و با یک گزینش خاص، آنها را می‌پذیرند. البته در برخی مدارس دولتی خاص مانند مدارس تیزهوشان، شاهد و نمونه دولتی چنین گزینش‌هایی وجود دارد و به همین دلیل کیفیت این نوع مئدارس دولتی، از مدارس غیردولتی هم بالاتر است.»

به گفته این مقام مسئول، «به همین دلیل به این نتیجه می‌رسیم که متفاوت بودنِ مدارس غیر دولتی به دلیل گزینشی عمل کردن در انتخاب دانش‌آموزان است.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «ما باید این شاخص‌ها و فرآیندها را در مدارس دولتی نیز ایجاد کنیم زیرا رقابت در بین مدارس در سطح جهان، یک موضوع اساسی است. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته رقابت بین معلمان به تنهایی صورت نمی‌گیرد، بلکه رقابت را بین مدارس شکل می‌دهند. رقابت بین مدارس می‌تواند در افزایش کیفیت آنها تاثیرگذار باشد.»

* زهرا قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار