عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد؛

رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی برای تسهیل در کار معادن 

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امسال در مجلس ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی برداشته شده و به دولت مجوز داده شده که حدود ۵۰۰۰ ماشین‌آلات معدنی به کشور وارد کنند، اظهار کرد هنوز این مصوبه عملیاتی نشده و باید شرکت‌های دانش‌بنیان در این میدان وارد شوند ولی این موضوع زمان‌بر است. اما تا زمانی که این موضوع به سرانجام برسد باید این تکنولوژی به کشور وارد شود و به این وسیله جلوی فروش مواد معدنی به صورت خام داده نشود.

کد مطلب: ۱۲۹۷۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی برای تسهیل در کار معادن 

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره مشکلات به‌وجودآمده در کشور به علت ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی گفت: «دارابودن ماشین‌آلاتی که به صورت فیزیکی از معادن به صورت خام برداشت کند مثل بولدوزر بیل مکانیکی و کامیون؛ خیلی هنر نیست ما نباید معدن را به این صورت بفروشیم بلکه باید تکنولوژی تبدیل مواد خام معدنی را به فرآورده در کشور داشته باشیم.»

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: «متاسفانه فروش خام مواد معدنی برای معدن‌دار خیلی آسان است. زیرا ما معادن را به صورت خدادادی در اختیار داریم به همین دلیل معدن‌داران خیلی راحت کامیون را در سر در معادن می‌گذارند و به بار کردن محصولات معدنی این معادن به صورت خام اقدام می‌کنند. در صورتی که ما باید تکنولوژی تبدیل این مواد معدنی به فرآورده‌های معدنی گران‌قیمت تبدیل کنیم که در کنار آن اشتغال نیز ایجاد کنیم.»

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه افزود: «اگر نفت نداشتیم حتماً معادن را به این صورت رها نمی‌کردیم به عنوان مثال ما برای اینکه از یک معدن هزار تن مواد معدنی برداشت کنیم و خام بفروشیم باید ۱۰۰ تن برداشت کنیم و با فرآورده نهایی به فروش برسانیم تا به این وسیله ارزش افزوده برای آن به وجود بیاید. این ارزش افزوده اشتغال برای ما به وجود می‌آورد و ارزآوری بسیار بالایی دارد.»

پاک‌فطرت ادامه داد: «جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی کارخانه‌ها و کارگاه‌های پایین‌دستی بسیاری را فعال می‌کند اما این مسئله نیازمند تکنولوژی است و ما باید این تکنولوژی را به کشور بیاوریم. تمام این اقدامات وظیفه دولت‌ها است. وزارت صمت برنامه‌ای برای بهبود وضعیت ماشین‌آلات معدنی انجام نداده است.»

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: «در کشور ما همه چیز مثل پول و تسهیلات در اختیار است. نیروی انسانی قوی نیز در اختیار داریم، ولی ارگانی که بخواهد تمام آن‌ها را منسجم کند دولت است. از جمله بخش‌های مختلف دولت ممکن است علاوه بر وزارت صمت، محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک‌ها هم باشند. برنامه ششم توسعه خیلی از این وظایف را برای این ارگان‌ها تعیین کرده بود یکی از این موارد جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی بود ولی این مورد و موارد بسیار دیگری، تاکنون عملیاتی نشده‌اند.»

پاک‌فطرت در پاسخ به این سوال که بر اساس چه تبصره و چه قانونی ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی در کشور وضع شد؟ اظهار کرد: «قرار بود ما خودمان در داخل این ماشین‌آلات را تولید کنیم اما روزبه‌روز کارخانه‌های خودمان به دلیل بی‌تدبیری دولت‌های گذشته خراب کردیم. به عنوان مثال شرکت هپکو در گذشته بهترین لودرها و بولدزرها را می‌ساخت اما در حال حاضر تیرآهن تولید می‌کند.»

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: «هدف اولیه این بود که کارخانه‌های موجود در کشور تقویت شوند، اکنون ممنوعیت واردات را برداشتیم. حتی در مصوبه مجلس اجازه واردات ماشین‌آلات راه‌سازی هم داده شد، زیرا در این بخش نیز مشکلات فراوانی را داریم. یک مشکل دیگر ما فرسودگی ماشین‌آلات معدنی و عدم توان به‌روزرسانی آن‌ها است و دلیل آن نداشتن کارخانجات تولید قطعات ماشین‌آلات معدنی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار