مدیرکل انتقال خون استان در گفت و گو با پانا:

سیستان و بلوچستان سالانه به ۱۴۰ هزار واحد خون نیاز دارد

ایام عزاداری ماه محرم فرصت مناسبی برای نذر خون است/ مردان چهار بار و زنان سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند

زاهدان (پانا) - مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت این استان دارای بالاترین آمار بیماران تالاسمی در کشور است و سالانه به حدود ۱۴۰ هزار واحد خون نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
سیستان و بلوچستان سالانه به ۱۴۰ هزار واحد خون نیاز دارد

در تقویم ملی کشورمان ۹ مرداد ماه روز ملی اهدای خون نام گرفته است امری انسان دوستانه که سالیانه جان میلیونها نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.
خون و محصولات خونی در افراد مبتلا به کم خونی های شدید مثل تالاسمی، اختلالات انعقادی، مادران باردار، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی، قربانیان حوادث و بحران‌ها و تصادفات و همچنین در جراحی ها کاربرد دارد.
سازمان انتقال خون ایران در ۹ مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به فرآیند خونرسانی و بمنظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان بوجود آمد.
اهدای خون یک امر خداپسندانه و انسان دوستانه است که هر فرد سالم می تواند در سال تا چهار بار خون خود را اهدا کند. براساس مطالعات انجام شده مردان چهار بار و زنان سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند.
این موضوع در استانی مانند سیستان‌ و‌ بلوچستان که با ۳۳۰۰ نفر دارای بالاترین آمار بیماران تالاسمی در کشور است، امری حیاتی است به طوری که به گفته مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان این استان سالانه به ۱۴۰ هزار واحد خون احتیاج دارد.
رضا عباسی در گفت و گو با پانا به مناسبت روز ملی اهدای خون اظهار کرد: «خون نیازی همیشگی و حیاتیِ است که امید به زندگی را در افراد نیازمند به این فرآورده حیات بخش ارتقا می بخشد و سبب بهبود روند درمانی آنان می شود.»
وی با بیان اینکه اهدای خون، تبلور زیبای انسانیت و مهرورزی است، گفت: «با اهدا خون ، زندگی را با دیگران شریک شویم.»
مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: «در استان سیستان و بلوچستان نیز انتقال خون از سال ۱۳۶۱ با حدود ۴۵۰۰ خونگیری در سال شروع به فعالیت کرد که این آمار در حال حاضر به حدود ۷۰ هزار واحد در سال می‌رسد.»
عباسی ادامه داد: «از آنجائی که استان سیستان و بلوچستان دارای بالاترین آمار بیماران تالاسمی است، سالانه نیاز به خون در حدود ۱۴۰ هزار واحد برآورد شده است که این مقدار نیاز با همکاری شبکه ملی خونرسانی کشور تا حدودی مرتفع می شود.»
مدیرکل انتقال خون استان بیان کرد: «در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ میزان مراجعه جهت اهدای خون ۲۷ هزار و ۲۹۷ نفر بوده است که از این تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۸ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.»
عباسی ادامه داد: «همچنین در این مدت میزان درخواست خون از بیمارستانهای استان قریب به ۴۲ هزار واحد بوده که بیش از ۹۲ درصد این نیاز را پاسخگو بوده ایم.»
وی افزود: «با توجه به میزان نیاز بالای استان به خون و فرآورده های خونی ۱۹ هزار و ۵۹۱ واحد خون نیز از طریق شبکه ملی خونرسانی کشور تامین شده است.»
مدیرکل انتقال خون استان از عموم مردم سیستان و بلوچستان درخواست کرد تا مانند گذشته همراه و همگام سازمان انتقال خون در تامین خون سالم و کافی برای بیماران و نیازمندان باشند و با توجه به در پیش رو بودن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) فرهنگ نذر خون را که امری نهادینه شده است مدنظر داشته و با اهدای خون سالم خود سهم بزرگی در نجات جان بیماران داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار