محمودزاده در گفت‌وگو با پانا:

طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی ارتباط نخبگان با هم و جامعه با نخبگان را ایجاد می‌کند و ارتقا می‌دهد

طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی باعث می‌شود مفاخر و نخبگان کشور متوجه شوند که جامعه نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نیست و برای‌شان ارزش قائل است/ این طرح می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد

تهران (پانا) - نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی می‌تواند ارتباط نخبگان را با هم و جامعه را با نخبگان ایجاد و افزایش دهد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی ارتباط نخبگان با هم و جامعه با نخبگان را ایجاد می‌کند و ارتقا می‌دهد

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت مهارت‌آموزی و استعدادیابی در مدارس اظهار داشت: «در دنیای امروز علوم جدید جایگزین علوم قدیم شده و تکنولوژی در همه بخش‌ها حرف اول را می‌زند. ما نیز باید خود را با دنیا هماهنگ کنیم. در بخش‌های مختلف خدمات، کشاورزی، صنعت، تجارت، هوافضا و ... دنیا براساس تکنولوژی پیش می‌رود. دانش‌آموزان امروز و مدیران آینده ما باید با تکنولوژی روز دنیا آشنا شوند، آن را فرا بگیرند تا در آینده در حوزه مدیریتی بتوانند به گونه‌ای مدیریت کنند که از دنیا عقب نمانند.»

دانش‌آموزان باید با علوم و فنون نوین آشنا شوند

وی ادامه داد: «دنیا مرتب در حوزه دانش‌بنیان به جلو حرکت می‌کند و اگر ما کماکان از علوم قدیم و تکنولوژی قدیم استفاده کنیم فاصله ما با دنیا افزایش خواهد یافت. ما باید از همان اول مقطع ابتدایی شروع کرده و دانش‌آموزان را با علوم و فنون نوین آشنا کنیم، پارک‌های فناوری ایجاد کنیم، شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته و آنها را به دل مدارس ببریم.»

دانش‌آموزان بامهارت به آسانی جذب بازار کار خواهند شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: «وقتی دانش‌آموزان با علوم و فنون نوین آشنا باشد و در حین تحصیل آنها را فراگرفته باشد، بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند به عنوان یک نیروی کارآمد به آسانی جذب بازار کار شود و اتفاقا در همان حوزه هم اثرگذار خواهد بود.»

آموزش‌های سازمان دانش‌آموزی در رشته‌های مختلف با علوم و فنون نوین، در آینده بسیار اثرگذار خواهد بود

محمودزاده گفت: «این اتفاق و دستیابی به این مهم نیازمند یک کار ریشه‌ای است، از ابتدایی تا فارغ‌التحصیلی. آموزش این مهارت‌ها و علوم و فنون نوین به دانش‌آموزان کار بسیار بااهمیتی است و اینکه یک مجموعه مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد خوب اما کافی نیست. برای نمونه اکنون سازمان دانش‌آموزی مهارت‌های زندگی و مهارت‌های مختلفی را به دانش‌آموزان یاد می‌دهد، آموزش‌های مختلف، آموزش دانش‌آموزان و مربیان و بهتر است این مهارت‌ها به سمتی حرکت داده شوند که سبب آشنایی دانش‌آموزان با علوم و فنون نوین شود و چه خوب است که این آموزش‌ها به یک یا دو حوزه محدود نشود بلکه در رشته‌ها و رسته‌های مختلف برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد. این آموزش‌ها در آینده بسیار اثرگذار خواهد بود.»

وی به اجرای «طرح ۳۱۳»* از سوی سازمان دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: «مفاخر کشور که اکنون در بین ما نیستند باید به دانش‌آموزان شناسانده شوند. اما ما باید همت کنیم آنهایی را که هنوز بین ما حاضر هستند و زحمت می‌کشند را نیز هم به دانش‌آموزان معرفی کنیم، از توانمندی و تجربه و دانش آن‌ها، دانش‌آموزان بتوانند بهره‌مند شوند، بتوانند الگوبرداری کنند. این مفاخر موجود در قید حیات را ما باید در مدارس به دانش‌آموزان معرفی کنیم، جامعه باید این افراد را بیشتر بشناسد. باید هم معرفی شوند و هم از علم آنها به خوبی استفاده شود.»

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: «طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی در این زمینه تاثیرگذار است. از این طریق کسانی که در حوزه‌های مختلف نخبه هستند، انگیزه بالاتری دریافت می‌کنند چون احساس می‌کنند جامعه نسبت به آنها بی‌تفاوت نیست، برای آنها ارزش قایل است. از طرف دیگر این نخبگان و مفاخر و چهره‌های مطرح تشویق می‌شوند که علم‌شان را منتقل کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «اکنون در نقاط مختلف هر شهر و روستایی در کشور چهره‌های توانمندی در حوزه‌های مختلف هستند که کسی آنها را نمی‌شناسد، هر کدام از این افراد در هر حوزه‌ای در یک تخصصی فعالیت داشته‌اند و به لحاظ جغرافیایی این افراد این چهره‌ها با هم رد و بدل می‌شوند، شناسانده می‌شوند، دانش‌آموزان در جغرافیای مختلف با این افراد آشنا خواهند شد. ارتباط بین نخبگان با هم و جامعه با نخبگان از این طریق ایجاد و افزایش خواهد یافت. این طرح می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.»

*طرح ۳۱۳ در سازمان دانش‌آموزی طراحی شده که منطبق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر شناخت هویت ایرانی - اسلامی است. رویکرد و نگاه این طرح، شناخت دانش‌آموزان شهرهای مختلف با هویت بومی خودشان است. دانش‌آموزان باید به هویت اصیل خود در حوزه‌های مختلف دینی، علمی، فرهنگی و... توجه و افتخار کنند. طرح ۳۱۳ با تبرک به تعداد یاران امام زمان(عج) تدوین شده است و بر این اساس، مجمع مربیان سازمان با اجرای این طرح، اطلاعات و سرگذشت مربوط به شخصیت‌های برجسته استان که موفق بوده و قابلیت الگو شدن دارند را جمع‌آوری کرده و به دانش‌آموزان معرفی می‌کنند. خروجی این طرح به‌صورت متمرکز و به عنوان اختتامیه در اسفند سال جاری به‌صورت ملی در تهران برگزار و محتوای همه ۳۱۳ شهر در این مرحله به نمایش گذاشته می‌شود. طرح ۳۱۳ در سال تحصیلی ۱۴۰۲ نیز برای سال دوم اجرا خواهد شد. لذا سال اول طرح، ناظر بر شخصیت‌ها و سال دوم، ناظر بر رویدادها بوده و رویدادمحور می‌شود.

طرح ۳۱۳ فرصت خوبی برای نیروسازی و کشف و تربیت دانش‌آموزان مستعد خواهد بود چرا که یک کنگره ملی با اجتماع ۳۱۳ شهر در یک محل است که تاثیر تربیتی و تشکیلاتی دارد. این طرح تاکنون با استقبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی همراه بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار