در گفت‌وگو با پانا پاسخ داده شد:

چگونه نظام مالیات‌ستانی بر انتخاب رشته دانش‌آموزان اثر می‌گذارد؟

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اذعان به اینکه تربیت نیروی انسانی در سطح اقتصاد دانش‌بنیان تخصصی‌تر است و همچنان مسیر انتخاب رشته دانش‌آموزان درآمدزایی است، عنوان کرد که اگر نظام مالیات‌ستانی بتواند در درآمدزایی مشاغل مختلف تعادل ایجاد کند قطعاً انتخاب رشته دانش‌آموزان متناسب با شرایط اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۷۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
چگونه نظام مالیات‌ستانی بر انتخاب رشته دانش‌آموزان اثر می‌گذارد؟

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا گفت: «اصل این است که متناسب با نیاز کار و اشتغال کشور در حوزه‌های مختلف نیرو توسط آموزش عمومی و آموزش عالی کشور تربیت شود و این اصل مورد اجماع است. ما در این سال‌ها متأسفانه آن نیرویی که موردنیاز کشور بوده متناسب با اقتضائات بازار کار تربیت نکرده‌ایم.»

تقسیم‌ کار شغلی در سطح دانش‌بنیان تخصصی‌تر است

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «در چنین شرایطی می‌خواهیم یک پله بالاتر برویم و در حوزه دانش‌بنیان هم کار کنیم. آن تقسیم‌ کاری که در اقتصاد معمول و متعارف ما پیش‌ازاین بوده در حوزه تقسیم کار دانش‌بنیان دگرگون می‌شود. یعنی تقسیم‌ کاری که باید متناسب با آن در اقتصاد دانش‌بنیان، نیرو تربیت کنیم به‌گونه‌ای است که به شدت مشاغل تخصصی شده است.»

وی افزود: «در واقع در این سطح تقسیم‌ کار متناسب با یک سطح بسیار بالاتری از نیازشناسی اقتضائات بازار کار دانش‌بنیان است که باید متناسب با آن نیرو تربیت کرد. آمادگی‌های اولیه‌ای در آموزش عمومی داده می‌شود و بعد از آن در آموزش عالی هم باید موارد مورد نیازش تکمیل شود.»

طغیانی گفت: «از جهت عمومی بحث خلاقیت، نوآوری و آشناشدن با جنبه‌های ثروت‌آفرین علم مطرح است. علوم مختلفی که به شکل ویژه و جزیی بتوانند در دنیا ارزش‌آفرینی کنند، بطوریکه در اشکال مختلف و متناسب با توانایی‌ها نقشی که هر فرد و انسان و دانش‌آموزی می‌تواند در این تقسیم کار بزرگ داشته باشد، در دوره آموزش عمومی باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و بعد در آموزش عالی آن را تکمیل کرد.»

انتخاب رشته دانش‌آموزان از گذشته تا کنون براساس درآمدزایی مشاغل است

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره پتانسیل هنرستان‌ها و کارودانش‌‌ در تربیت نیروی متخصص گفت: «در گذشته بخشی از دانش‌آموزان متناسب با درآمدزایی بازار کار به رشته‌هایی می‌رفتند که در آینده برای‌شان درآمدزاتر باشد و اکنون این مسیر ادامه دارد. زمانی رشته‌هایی مانند رشته‌های فنی و مهندسی در ریاضی فیزیک درآمدزاتر بود و مورد اقبال قرار می‌گرفت و اکنون این دوره ازاین‌جهت که مهندس در اقتصاد ایران زیاد تربیت شده است تمام شده و به سمت رشته‌های پزشکی و علوم تجربی سوق پیدا کرده است.»

وی افزود: «درواقع والدین که در انتخاب دانش‌آموز مؤثر هستند تحت تأثیر بازار کار قرار دارند و به‌تبع آن دانش‌آموزها هم‌چنین نگرشی پیدا می‌کنند. درواقع درآمدزا بودن مشاغل در انتخاب رشته و نوع شغل ملاک انتخاب قرار می‌گیرد.»

سیستم مالیات‌ستانی می‌تواند درآمدزایی مشاغل را متعادل کند

طغیانی عنوان کرد: «این اصل مهم همچنان سرجایش مانده است اما در نگاه اقتصاد دانش‌بنیان فارغ از درآمدزایی و غیره باید به سمت استعدادیابی و پرورش استعداد و توزیع دانش‌آموز متناسب با استعدادش برویم. قطعاً اقتصادی که برخی از رشته‌ها در آن درآمدزا هستند و پرریسک قابل تضمین نیست و راهکار این است که با مکانیزم‌هایی مانند مالیات‌ستانی باید در رشته‌های مختلف تعادلی در درآمدزایی ایجاد کرد و درنتیجه نگاه متعادل‌تری هم در موضوع انتخاب رشته به وجود خواهد آمد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار