گزارش نشست خبری چهارمین رویداد رویازی؛
هر سال یکی از تولیدات مرکز انیمیشن حوزه هنری روی پرده میرود
آغاز اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو» از مهر ماه/ توزیع عادلانه سرمایه در حوزه انیمیشن با «رویازی»/ تغییر واژه «پیچینگ» به «پرتاب»
تهران (پانا) - حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره از اکران یکی از تولیدات مرکز انیمیشن حوزه هنری در سال خبر داد.
نشست خبری چهارمین رویداد رویازی سه شنبه ۴ مردادماه با حضور حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری و جمعی از اهالی رسانه در سازمان سینمایی سوره برگزار شد.
حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره در ابتدای نشست خبری چهارمین رویداد رویازی گفت: مرکز انیمیشن حوزه هنری بزرگترین مرکز متولی انیمیشن در کشور است که علاوه بر سابقه تولید انیمیشن، تلاش کرده در حوزههای مختلف غیر از تولید نیز ورود داشته باشد و این قدمت، ناشی از تحلیل و شناخت نسبت به صنعت انیمیشن بوده است و این رویداد یکی از رویدادهای اثربخش در این حوزه به شمار میآید. محورهای این رویداد هم در سرمایهگذاری مدنظرمان است و هم قصد داریم جریان عادلانه تامین سرمایه و تقویت گروههای انیمیشن کشور را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه از این پس هر سال یک فیلم انیمیشن سینمایی در اکران از سازمان سینمایی سوره روی پرده می رود، اظهار کرد: بخشی از انیمیشنهای کشور از خروجیهای رویداد رویازی بودند که طبق اخبار بنا داریم از امسال به صورت منظم اکران یک فیلم سینمایی انیمیشن را روی پرده داشته باشیم که انیمیشن «لوپتو» اولین گزینه است که اکرانش از مهرماه آغاز میشود.
محمد ساسان مدیر تولید سازمان سینمایی سوره نیز گفت: سازمان سینمایی حوزه هنری سعی کرد با ساخت شکرستان خاطرهسازی کند و امروز نیز به جرات میتوانیم درباره انیمیشن حرفی برای گفتن داشته باشیم حتی در فضای بینالمللی. بر همین اساس، در سازمان که آثار سینمایی رئال تولید میکردیم، متوجه شدیم که فیلمهای انیمیشن نیز جایگاه خاصی دارند و سهم بزرگی از تولیدات را در بر گیرد و این رویداد نیز سعی دارد نگاهی عادلانه به جریان انیمیشن در کشور داشته باشد تا بیرون از پایتخت نیز جذب سرمایه برای ساخت کنند.
در بخش دیگری از نشست امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری بیان کرد: امیدوارم رویداد رویازی فصل مشترکی برای ارتباط بیشتر با سازمان سینمایی سوره باشد. چهارمین رویداد رویازی دو ماه پیش فراخوانش منتشر شد و با همان اهداف قبلی قرار شد کار را جلو ببریم و سعی کردیم از آسیبها جلوگیری شود و تلاش کردیم اهداف و شعارهایی که در رویازی به آنها پایبند بودیم که مهمترینش اتصال سرپایهگذاران به بدنه استودیوهای انیمیشن بود، تحقق یابد.
وی درباره برخی تولیدات جدید این مرکز توضیح داد: در این مدت توانستیم یک پروژه سینمایی با عنوان «رویا شهر» که عوامل انیمیشن بنیامین تولید کردهاند، پیش ببریم. همچنین یک پروژه سریال انیمیشن ۳۰۰ دقیقهای با عنوان «چهل پله زیرزمین» در قزوین را کلید بزنیم. مرکز انیمیشن حوزه هنری سعی میکند در مسیر راهبردهایش پیش رود و در این مرکز چند نوع مشارکت را خواهیم داشت؛ مشارکت در تولید محتوا، مشارکت در اقتصاد و مشارکت ساختار صنعت انیمیشن که به معنای مداخله نیست و بیشتر به معنای همراهی در راهبردن انیمیشن است و به نظر میرسد درخت انیمیشن ایران متوازن نبوده و متوازن رشد نکرده است.
مافی بیان کرد: هنرمندان ما امروز به هنرمندان انیمیشن جهان تنه میزنند اما مدیریت انیمیشن مدیریت چرخهای است که از تعامل صنعت و هنر اتفاق میافتد و مدیریت آن با آثار رئال متفاوت است و این هنوز در میان مدیران فرهنگی جا نیفتاده که انیمیشن یک مدیوم منحصربفرد است.
وی تاکید کرد: سینمای ایران نیاز به تمرکز در مدیریت دارد اما دوربینش باید در جای جای این مملکت حضور داشته باشد اما انیمیشن این امکان را دارد که تکثیر شود و با فراهم ساختن امکانات، گروههای تولید انیمیشن در اقصی نقاط کشور شاهد باشیم.
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری خاطرنشان کرد: راهبرد دیگر این مرکز مشارکت در اقتصاد انیمیشن است که این صنعت در ایران نحیف است اما امکان سودآوری بالایی دارد. برای اینکه چنین موردی تحققق یابد نیازمند سرمایهگذاری و توزیع عادلانه این سرمایه در استودیوهای تولیدی هستیم. تحقق این راهیردها را قرار است در رویداد رویازی شاهد باشیم که ساختارها را التزام ببخشیم.
وی در ادامه به تغییر واژه پیچینگ اشاره کرد و گفت: پیشنهادمان این بود برای جایگزینی پیچینگ رویازی، از واژه پرتاب استفاده کنیم. دیدیم باز هم باید واژه را توضیح دهیم اما در نظر داریم که از این واژه استفاده کنیم تا جا بیفتد و در واقع سکویی پرتاب برای رسیدن به اهداف است.
مافی همچنین خبر داد: سال آینده، مرکز انیمیشن حوزه هنری با همکاری مجموعه حوزه و سازمان سینمایی سوره، انیمیشن سینمایی «مسافری از دایتیا»، سال بعدش، انیمیشن «رویا شهر» و سال بعدش، انیمیشن «یوز» را برای اکران دارد، یعنی از الان تا سال ۱۴۰۴ هر سال یک پروژه برای اکران خواهیم داشت.
وی درباره رویداد پرتاب ایده رویازی نیز گفت: در فضای انیمیشن، فاصله میان فیلمهای کوتاه انیمیشن و انیمیشنهای مصرفی وجود دارد، بسیار است. فضای امروز انیمیشن نخبگانی و هنرمندانه است اما میان این دو نوع انیمیشن، فاصله زیادی وجود دارد و ما سعی داریم در رویازی این فاصله را کم کنیم. مرکز انیمیشن حوزه هنری قصد دارد سرمایهگذاران باتجربهتری را سرکار بیاورد.
مافی همچنین اظهار کرد: یکی از دغدغههای من این بود که بتوانیم صندوق اعتباری را تاسیس کنیم تا نهادهای مختلفی در آن سرمایهگذاری کنند و بتوانیم توزیع عادلانه سرمایه را شاهد باشیم.
وی گفت: امسال قطعا روی یک انیمیشن سریالی سرمایهگذاری و همچنین برای ساخت سریال انیمیشن تا سقف ۳۰۰ دقیقه سرمایهگذاری صد درصدی خواهیم کرد و تلاش داریم در یک پروژه سینمایی مشارکت کنیم.
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری در پایان به تمدید مهلت فراخوان رویداد رویازی اشاره کرد و افزود: ۶۰ ثبتنام انجام شده است و فراخوان را تا ۲۲ مردادماه تمدید میکنیم و بعد از اتمام زمان فراخوان، دوره منتوری برگزار میشود که توسعه خط داستانی محور منتوری و کارگاهی رویازی خواهد بود.
ارسال دیدگاه