گزارش خبرنگاران پانا از دومین روز مرحله نهایی چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان پسر کشور؛

چهلمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی به اوج پختگی و کمال رسیده است

وزارت آموزش و پرورش، بیش از پیش بر فرصت‌های تربیتی تاکید دارد و هر رویداد پرورشی و فرهنگی را به گونه‌ای اجرا می‌کند که بیشترین تطابق را با سند تحول بنیادین داشته باشد

تهران (پانا) - چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در اوج پختگی، تکامل و زیبایی برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۶۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
چهلمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی به اوج پختگی و کمال رسیده است

شهر تبریز این روزها میزبان اجتماع باشکوه و بی‌نظیر دانش‌آموزان در مرحله نهایی چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز است تا یکی دیگر از فرصت‌های کم‌نظیر تربیتی برای دانش‌آموزان سراسر کشور رقم بخورد.

آنچه مسابقات قرآنی امسال را از دوره‌های پیشین متمایز و متفاوت می‌سازد، تلاش مدیران قرآنی آموزش و پرورش برای بهره‌گیری از تجربیات 39 دوره پیشین است تا از این طریق، چهلمین دوره مسابقات در اوج کمال و پختگی برگزار شود.

وزارت آموزش و پرورش در کمتر از یکسال گذشته ، بیش از پیش بر موضوعات تربیتی تاکید دارد و هر رویداد پرورشی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی را با رویکردی اجرا می‌کند که بیشترین هماهنگی و تطابق را با سند تحول بنیادین داشته باشد.

بستری برای تربیت حافظان قرآنی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در حاشیه جلسه با داوران مسابقات قرآنی در تبریز، کار باکیفیت و اختصاص زمان بیشتر برای فعالیت‌های قرآنی را لازمه گام‌های رو به جلو دانست و مهمترین هدف از برگزاری مسابقات قرآن را جذب و مانوس‌شدن بیشتر دانش‌آموزان با کتاب آسمانی عنوان کرد.

میکائیل باقری در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: «اختصاص میزبانی مسابقات قرآن، عترت و نماز از سوی وزارت به استان‌ها دارای شرایطی است که وجود زیرساخت لازم، نیروی انسانی علاقه‌مند، دغدغه‌مند و پای کار و نیاز آن استان به یک موج قرآنی جهت بهره برداری در آینده جزو شرایط استان میزبان است. بنابراین آذربایجان‌ شرقی همه این شرایط را داشت و از زمان ابلاغ از سوی وزارت شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران و انجام تمهیدات لازم و ایجاد فضایی مناسب به منظور رقابت دانش‌آموزان سراسر کشور هستیم و امیدواریم تا پایان برگزاری مسابقات فرایند به گونه‌ای پیش برود که در ذهن دانش‌آموزان ماندگار باشد.»

وی مسابقات حفظ را بستری برای تربیت حافظان قرآنی دانست و گفت: «روند مسابقه‌ای و رقابتی کردن حفظ قرآن باعث اشتیاق بیشتر دانش‌آموزان در این مسیر می‌شود. در گذشته کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است ولی با نگاه به جلو متوجه می‌شویم کارهای بر زمین مانده داریم که نیاز به کار باکیفیت و اختصاص زمان بیشتر و جذب بیشتر دانش‌آموزان است تا یک گام به جلو برداشته باشیم.»

مدیرکل قرآن، عترت و نماز، مانوس شدن بیشتر دانش‌آموزان با کتاب آسمانی را از مهمترین اهداف این مسابقات برشمرد و افزود: «مسابقات به عنوان یک فرصت تربیتی است که در فرایند مسابقات از مدرسه تا مراحل کشوری این تربیت صورت می‌گیرد.»

باقری ادامه داد: تاکید مقام‌معظم رهبری این است که حفظ قرآن از کودکی باید انجام شود. بنابراین ستاد راهبری حفظ قرآن آموزش و پرورش یکی از اضلاع مهم آن و بخش اثرگذار ستاد است و موفقیت دستگاه تعلیم و تربیت در این مسیر موفقیت کل کشور در تربیت حافظان قرآن خواهد بود و امیدواریم با انجام فعالیت‌هایی که برنامه‌ریزی شده است گامی در جهت تربیت ١٠ میلیون حافظ قرآن به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری برداریم.»

وی در آخر با توصیه به خانواده‌ها اظهار داشت: «نگاه کارشناسی به شرایط امروز جهان، نشان از پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی دارد، اما در مسائل ایمنی و آسایشی پیشرفت چندانی حاصل نشده و آسایش امروز خانواده‌ها در گرو انس و زندگی با قرآن است.»

گروهی شدن مسابقات قرآن از سال تحصیلی آینده

در این باره، علی مهدوی‌خواه معاون اداره کل قرآن،عترت و نماز وزرات آموزش و پرورش، در حاشیه برگزاری مرحله داوری مسابقات قرآن،عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار داشت: امروز چهلمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی به اوج پختگی و زیبایی رسیده است و انتظار می رود این دوره، از شاخص‌هایی به مراتب بهتر نسبت به سال‌های قبل برخوردار باشد.

وی افزود: این دوره از مسابقات را به صورت ترکیبی در قالب مجازی و حضوری برگزار کردیم و تجربیات گذشته را به خدمت گرفتیم و با توجه به سیاست های اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت، از سال تحصیلی آینده مسابقات به صورت گروهی برگزار می‌شود تا انگیزه دانش‌آموزان برای حضور در مسابقات بیشتر باشد.

معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز ادامه داد: براساس مطالبه دانش آموزان، زمینه رسانه‌ای شدن اجرای ارزشمند دانش‌آموزان و بهره مندی عموم مردم از اذان و قرائت های بی‌نظیر این عزیزان را فراهم کرده‌ایم؛ بنابراین با توجه به تعامل سازنده با صدا و سیما و همکاری خوب شورای عالی قرآن کشور، اجرای برگزیدگان این دوره در حال ضبط است تا زمینه پخش از شبکه پویا و سایر شبکه‌های سیما فراهم شود.

علی مهدوی خواه افزود: همانطور که مدرسه خانه دوم دانش آموزان است نقش تاثیرگذار معلمان را در جذب و تشویق بچه‌ها به فعالیت های قرآنی نباید نادیده گرفت. لذا باید معلمان ضمن آگاهی و مطلع بودن از فرایند مسابقات، توانمندی لازم را کسب کنند که در این زمینه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و از همه معلمان چه در حوزه فعالیت‌های قرآنی و چه دروس غیرمرتبط، درخواست همراهی با این رویداد قرآنی را داریم.

گسترش فعالیت‌های قرآنی در بستر مدارس

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از گسترش فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در بستر مدارس خبر داد.

محمد صادق‌زاده در دومین روز برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش آموزی پسران گفت: امروز شاهد برگزاری مسابقات پسران هستیم که به لطف خدا این مسابقات با حضور ۷ تیم نظارتی که از ستاد عالی نظارتی کشور به استان آمده اند در حال برگزاری است و دانش‌آموزان نخبه ایران در این مسابقات شرکت دارند.

وی ادامه داد: برای اینکه شاهد یک رویداد باشکوه قرآنی باشیم تمامی امکانات لازم چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری در شهر تبریز فراهم شده است. همچنین با رویکرد تحولی جدید که در وزارت آموزش و پرورش در خصوص مسابقات پیش‌بینی شده است، انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد حضور بیشتر و موثرتر دانش آموزان در این مسابقات باشیم.

مسابقات قرآنی؛ لازمه تربیت نسل آینده‌ساز کشور

داور چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در بخش تجوید، مسابقات دانش‌آموزی را از بزرگ‌ترین رقابت‌های قرآنی دانست و برگزاری آن را لازمه تربیت نسل آینده‌ساز کشور عنوان کرد.

محمدرضا ستوده‌نیا در گفت‌وگو با پانا از میزبانی مطلوب آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز قدردانی کرد و گفت: «مسابقات دانش‌آموزی نسبت به سایر مسابقات در سطح وسیع‌تر و بزرگ‌تری برگزار می‌شود و از نظر تعداد نفرات شرکت‌کننده متفاوت‌تر از سایر عرصه‌های رقابتی است. لذا به این مسابقات امید داریم چون لازمه تربیت نسل آینده‌ساز کشور است.»

وی با اشاره فرمایش رهبری در انجام کار باکیفیت در ترویج فرهنگ قرآن گفت: «هر هزینه‌ای در این مسیر به طور مستقیم بر روی تربیت نسل جوان اثرگذار است.»

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: «دغدغه یک داور قرآنی، تربیت دانش‌آموز و جذب و ارتقای دانش‌آموزان به مراحل بعدی است و امیدواریم این مرحله از مسابقات خاطرات شیرینی برای دانش‌آموزان داشته باشد.»

وی در توصیه به خانواده‌ها و دانش‌آموزان گفت: «هر کسی با قرآن باشد زندگی‌اش بیمه می‌شود و این یک حقیقت است و خانواده‌ها باید همت کنند تا دانش‌آموزان به قرآن نزدیک‌تر شوند و تاثیر آن را بر زندگی خود مشاهده کنند.»

اولیا بهترین مشوق دانش‌آموزان در فعالیت‌های قرآنی هستند

داور بخش وقف و ابتدا در مسابقات قرآن، عترت و نماز با اشاره به نحوه برگزاری چهلمین دوره این مسابقات، اولیا را بهترین مشوق دانش‌آموزان در فعالیت‌های قرآنی دانست.

داوود خلوصی در گفت‌وگو با پانا گفت: «سطح این دوره از مسابقات بسیار خوب است و شاهد تلاوت‌های چشمگیری از دانش‌آموزان هستیم.»

وی افزود: «مشکل اساسی ما در بخش روخوانی است که ضعف هایی در این رشته داریم؛ اگر این موضوع تقویت شود شاهد رشد کیفت و بهره‌وری مسابقات خواهیم بود؛ رسم‌الخط کتاب درسی از جمله دلایل در بروز چنین ضعفی است که از مسئولان مربوطه خواهشمندیم بازنگری در این موضوع داشته باشند.»

این داور مسابقات قرآنی ادامه داد: «اگر در مدرسه با همکاری اولیا و حمایت آنها گام نخست به درستی شکل بگیرد دانش‌آموزان بیشتری به سمت قرآن جذب می‌شوند و اولیا بهترین مشوق دانش آموزان در فعالیت‌های قرآنی هستند.»

آذربایجان شرقی؛ میزبان شایسته و خوب مسابقات قرآنی

همچنین امیر آقایی داور رشته صحت حفظ قرآن به خبرنگار پانا گفت: دانش آموزانی که به عنوان نماینده از شهرهای مختلف کشور در مسابقات حضور دارند بسیار درخشان ظاهر شده‌اند و اکثریت بسیار قوی و آماده اجرا هستند و این نشان دهنده به بار نشستن تلاش‌ها در این زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی حقیقتا به خوبی و شایستگی میزبان مسابقات قرآنی بوده و در این مدت همه موضوعات به نحو احسن پیش رفته است و امید است آموزش و پرورش با تداوم برنامه‌ریزی دقیق بتواند بسیاری از مسائل و ناهنجاری‌های جامعه را اصلاح کند و از خانواده‌ها نیز خواهشمندیم در پیشبرد برنامه‌های آموزش و پرورش همراهی لازم را داشته باشند تا در نهایت، فرهنگ جامعه در بالاترین سطح خود قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار