رئیس اداره فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران:

غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - رئیس اداره فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران، برگزاری کلاس‌های پایگاه تابستانی با هدف غنی‌سازی اوقات‌فراغت دانش‌آموزان را فرصتی مناسب برای کشف استعدادها و ارتقای روحیه خودباوری دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف دانست و مهارت‌آموزی را از مهم‌ترین فاکتورهای دانش‌آموزان برای پر کردن اوقات‌فراغت و کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۶۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است

محمود عباس‌زاده؛ رئیس اداره فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران‌ با بیان اینکه پایگاه‌های تابستانی در مدارس می‌توانند قطب آموزش‌های کیفی در زمینه‌های مختلف باشند، در گفت‌وگو با پانا گفت: «برگزاری پایگاه‌های تابستانی در مدارس، قطب ارتقای آموزش‌های کیفی در زمینه‌های مختلف برای دانش‌آموزان به شمار می رود که باید یا اقدامات فنی و اصولی پربار و‌ غنی‌سازی شود. امسال با توجه به پشت سرگذاشتن دوران آموزش مجازی، مسأله اوقات فراغت بسیار مهم و ویژه باید بررسی شود و با برنامه‌ریزی دقیق در دستور کار اجرایی تابستان مدارس قرار گیرد، چرا که با توجه به نقش مهم آموخته‌های کنونی در آینده دانش‌آموزان، لازم است مسئولین در برنامه‌ریزی درست برنامه‌های تابستانی، نهایت دقت و حساسیت را داشته باشند.

وی عنوان کرد: «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش محسوب می‌شود که با هدف‌ رشد همه‌جانبه شخصیت دانش‌آموزان، استمرار فعالیت‌های پرورشی، تربیتی، ورزشی و آموزشی، ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های فنی، حرفه‌ای و هنری دانش آموزان، تقویت روحیه خودباوری، همیاری و مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان، فراهم‌سازی زمینه‌های مشارکت دانش آموزان و اولیا آنان در جهت شرکت عملی در سازندگی کشور و بهره‌مندی از اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان، به منظور رشد مهارت‌های آنها و کاهش آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌شود.»

عباس زاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی اوقات فراغت برای دانش‌آموزان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: «کلیه مدارس ملزم به تشکیل و‌ نیازسنجی پایگاه های تابستانی شده‌اند، تا هرچه بیشتر در مسیر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان گام بردارند و نتایج مثبتی را در زمینه‌های مختلف بخصوص در محتویات درسی از خود به ثبت برسانند. پایگاه‌های تابستانی مستقر در مدارس، به دلیل مقرون به صرفه بودن، نقش مهمی را در پر کردن اوقات فراغت‌ دانش آموزان و البته بهینه و مفید کردن آن‌ ایفا می کنند. از این رو مسئولان مدرسه نباید اوقات فراغت را نادیده بگیرند و از این موقعیت تربیتی و آموزشی به راحتی عبور کنند.»

این مقام مسئول، تمرکز جامعه تنها بر اوقات فراغت تابستان را یک ایراد برشمرد و بیان کرد: «از آنجاکه امروزه دانش‌آموزان گرفتار موضوعی به نام «فراغت انفعالی» به معنای فراغت در دنیای مجازی شده‌اند، که یک رابطه یک طرفه است و طی آن شادابی دانش‌آموزان به فراموشی سپرده می‌شود، می بایست فراغت تنها مختص به تابستان نباشد و در طول سال تحصیلی حتی در زنگ‌ های تفریح نیز به آن توجه جدی شود. در طول سال تحصیلی نیز لازم است که از آموزش‌گرایی صِرف پرهیز کرد تا از آسیب‌های احتمالی کاسته شود.»

رئیس اداره فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران‌، در خصوص اوقات‌فراغت دانش‌آموزان از نگاه خانواده گفت: «اوقات‌فراغت، برای کسانی‌که سال‌های نوجوانی عمر خود را پشت سر می گذارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا نوجوانان برای کشف هویت، علایق و تفریحات خود به وقت آزاد و در کنار دوستان بودن نیاز دارند. آنها بدین ترتیب روابط خود را شکل می‌دهند، به شناخت بهتری از خود و چیزهایی که در زندگی می‌خواهند می‌رسند و حتی با شناخت علائق خود و کسب مهارت در آنها، برای زندگی بزرگسالی آماده شده و می‌توانند همین علاقه‌مندی‌های ساده را به یک موفقیت بزرگ در آینده تبدیل کنند.»

وی در ادامه افزود: «باید در نظر داشت درست به همان اندازه که اوقات فراغت مهم است، نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن نیز اهمیت دارد. اوقات‌فراغت در دوره نوجوانی، مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. یعنی در صورت مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح، می‌تواند نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته و علاوه بر خوب کردن حال نوجوان، منجر به شکوفاشدن استعدادهای او نیز شود و البته از سوی دیگر، در صورت فقدان برنامه‌ریزی صحیح، می‌تواند به شدت آسیب‌زننده باشد و زمینه فساد، انحراف و شکست نوجوان را فراهم کند.»

عباس زاده پیش بینی و برنامه ریزی برنامه های هدفمند و مهندسی شده را در راستای غنی بخشی اوقات فراغت به ویژه برای نوجوانان و جوانان یک گام مهم در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان برشمرد و اظهار کرد: «مهم‌ترین عامل در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت است و امروز مهارت های زندگی را باید در این فرصت ها آموزش داد. هنگامی که به مولفه های اوقات فراغت مانند پارادایم نظام آموزشی ما، آسیب های اجتماعی، فاصله بین گفتمان خانواده ها، جوانان و نوجوانان، ضعف فرهنگ بومی و کار فرهنگی در جامعه توجه می کنیم و آن ها را کنار هم گذاریم به اهمیت اوقات فراغت در پیشگیری از آسیب های اجتماعی می رسیم.»

وی در پایان با بیان اینکه شرکت دانش‌آموزان در پایگاه‌های تابستانی و فعالیت در عرصه‌های مختلف علاوه بر پر کردن اوقات فراغت آنها به شکل مفید و سازنده، باعث یادگیری یک مهارت شغلی شده که می‌تواند در آینده به اشتغال آنها کمک کند، افزود:«شرکت دانش‌آموزان در این پایگاه‌های تابستانی عاملی مهم برای پرورش استعدادها و علایق دانش‌آموزان شده و خودباوری را در آنان ایجاد خواهد کرد. از این رو دانش‌آموزانی که در عرصه‌های مختلف به خودباوری برسند، اعتماد به نفس بالایی نسبت به سایرین دارند و در زندگی اجتماعی و شغلی خود موفق تر خواهند بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار