در گفتگو با پانا مطرح شد:

چگونگی برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت و استفاده بهینه از آن

جوادآباد(پانا)‐ با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان وقت بیشتری برای پرداختن به امور موردعلاقه‌ خود یا آسودگی و تفریح دارند، بنابراین مسئله سپری کردن بهینه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان امری جدی است که نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۵۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت و استفاده بهینه از آن

گذراندن اوقات فراغت، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی امروزه‌ همه‌ اقشار جامعه است، اما کودکان و نوجوانان که روحیه‌ هیجانی بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند همواره دوست دارند بهترین استفاده را از اوقات فراغتشان که وقتی است بعد از اینکه وظایف کوچک و بزرگ خود را به پایان رسانده‌اند، داشته باشند. به بهانه تعطیلات تابستان و زمان فراغت دانش‌آموزان، نظر چند تن از کارشناسان را در خصوص چگونگی بهینه سپری کردنذاوقات فراغت جویا شدیم:

ایرج مهابادی کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:« اوقات فراغت همان‌گونه که می‌تواند مفید و سازنده باشد، مخرب نیز می‌تواند باشد؛ بسته به عوامل محیطی مانند حساسیت والدین برای اوقات فراغت فرزند، بلوغ فکری فرزند، داشتن برنامه‌ریزی برای این اوقات و از همه مهمتر در نظر گرفتن علاقه‌ فرد نوجوان در پر کردن اوقات فراغت است، همچنین از عوامل تشکیل‌دهنده‌ محیط امروزی که می‌تواند بستر خوبی برای رشد باشد استفاده سازنده از رسانه‌هایی مثل رادیو، تلویزیون، کامپیوتر، CD، اینترنت و... است.»

استفاده افراطی از تلفن همراه موجب نابودی اوقات فراغت است

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در خصوص افزایش استفاده از تلفن همراه در اوقات فراغت دانش‌آموزان، عنوان کرد: « امروزه تلفن همراه در میان رسانه‌ها در کشورها به دلیل طبیعت ویژه، پوشش فراگیر و سهولت دسترسی، مورد استفاده فراوان دارد؛ اما همانطور که اکثرا می‌بینیم عدم توجه به استفاده بهینه و صحیح از تلفن همراه موجب بروز مشکلات و آسیب‌‌های جدی اجتماعی و فرهنگی میان گروه سنی کودکان و نوجوانان شده که قطعا می‌تواند تبعات منفی را در آینده برای جامعه به همراه داشته باشد.»

وی با بیان اینکه تلفن همراه را نمی‌توان از زندگی نوجوان حذف کرد، ادامه داد:« به گفته بسیاری از اساتید ارتباطات نمی‌توان استفاده از تلفن همراه را در بین کودکان و نوجوانان ممنوع کرد ولی می‌توان راه حل‌هایی برای استفاده درست از آن ارائه داد که نیاز به عزم ملی از سوی مسئولان فرهنگی دارد که نوجوانان بتوانند در مسیر پیشرفت روزافزون کشور از این رسانه‌ها نهایت استفاده را ببرند.»

در ادامه علی‌رضا احمدزاده روانشناس بالینی، با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از اوقات فراغت، عنوان کرد: «اگر از روزهایی که وقت آزاد داریم به خوبی بهره ببریم می‌توانیم در روزهای آتی با روحیه‌ شاداب‌تری به امور رسیدگی کنیم، اما گاهی می‌بینیم که برخی در زندگی چنان درگیر کار و مسئولیت‌های روزمره می‌شوند که وقتی برای فراغت از کار ندارند، شما باید از اوقات فراغت خود به بهترین شکل استفاده کنید چراکه شما در حال وقت تلف کردن نیستید، حتی وقتی که برنامه‌ریزی می‌کنید برای اوقات فراغتتان، بعد از آن بهتر می‌توانید به مسائل زندگیتان بپردازید.»

اوقات فراغت یعنی سپری کردن لحظات خوش بدور از تنش و استرس

وی اوقات فراغت را لحظاتی برای شادی خواند و گفت: «آدم‌ها آنقدر درگیر کار و مسئولیت‌ می‌شوند که از اوقات فراغتشان هیچ لذتی نمی‌برند، پس وقتی قرار بر این است که در این زمان لذت ببرید، تمام تلاش خود را به کار بگیرید که فقط لحظات خوشی را سپری کنید و در روزهای تعطیل از تضاد و درگیری و اختلاف با دیگران دوری کنید و مواظبت کنید از اوقات فراغتتان، همچنین با خودتان پیمان ببندید که در لحظات تفریح فقط لذت می‌برم و اجازه نمی‌دهم بحث، مشاجره و استرس این را از من بگیرد.»

همچنین فاطمه اعلایی دبیر روانشناسی آموزش و پرورش منطقه جوادآباد ضمن اشاره به اینکه اوقات فراغت برای کودکان معنایی ندارد، بیان کرد:« کودکان تمام زندگیشان تفریح و بازی‌های کودکانه است که در حین همین بازی و تفریح نیز یادگیری اتفاق می‌افتد بنابراین برای بچه‌ها اوقات فراغتی نمی‌توانیم تعریف کنیم؛ اما برای نوجوانان مسئله متفاوت است‌، نوجوان در سنی قرار دارد که شما باید یک‌سری از وظایف و مسئولیت‌ها را بر عهده‌شان قرار دهید، او وظیفه‌ای دارد که شاید بعضا آن را دوست‌هم نداشته باشد، بنابراین ما یک زمان برای فراغت از آن کارها و اجبارهایی که برای نوجوان در نظر گرفتیم که البته برای خودش خوب است، نیاز داریم.»

اوقات فراغت مفید همراه با یادگیری است

وی با بیان اینکه اوقات فراغت برای نوجوان از اهمیت والایی برخوردار است، افزود:« نوجوان می‌تواند در این بازه نیز یادگیری داشته باشد و بهتر است که این اوقات فراغت با کتاب‌های جذاب، انیمیشن‌ها و فیلم‌ و سریال‌های آموزنده سپری شود.»

در ادامه ستاره قدری دانش‌آموزی فعال و نویسنده‌‌ نوجوان در رابطه با اهمیت اوقات فراغت بیان کرد: «اوقات فراغت در زندگی کودکان و نوجوانان نقش حیاتی دارد، به گونه‌ای که اگر در زمان‌بندی درست، برنامه‌های درستی برایش در نظر بگیرند آینده‌ درخشانی خواهند ساخت و برعکس اگر از فرصتی که دارند در راه نادرست استفاده بکنند می‌تواند تاثیرات مخرب بر زندگی کنونی و آینده‌شان داشته باشد.»

این نویسنده‌ نوجوان با بیان تجربیات خویش در این‌باره ادامه داد: « تمام اوقات فراغت کودکی و نوجوانی‌ام صرف آموزش دیدن و‌ انجام تمارین در رشته‌هایی گذشت که به آنها علاقه دارم و می‌دانم در آینده می‌تواند برایم کاربرد داشته باشند؛ مثل نویسندگی، گویندگی، کلاسهای موسیقی، تئاتر، کامپیوتر و ... ، پیشنهادم این است در اوقات فراغت به آموزش یک هنر و شغل مشغول باشیم که قطعا در آینده در همین حیطه می‌توانیم به فعالیت بپردازیم همینطور که من در حال حاضر به تک تک این رشته ها مشغولم و خوشحالم که خانواده‌ام من را برای شرکت در این رشته‌ها حمایت کردند.»

خبرنگار دانش‌آموز : زهرا شرفی‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار