آغاز برداشت جو و گندم در روستای دره بید شهرستان کوهرنگ

کوهرنگ (پانا) - با نزدیک شدن به دومین ماه ازفصل تابستان، موسم برداشت محصولات کشاورزی از جمله جو و گندم در روستای دره بید شهرستان کوهرنگ آغاز می‌شود‌.

کد مطلب: ۱۲۹۵۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
آغاز برداشت جو و گندم در  روستای دره بید شهرستان کوهرنگ

مردم روستای دره بید شهرستان کوهرنگ هرساله در اواخر تیر ماه، هنگامی که خوشه های گندم و جو طلایی می شوند، به برداشت محصولات کشاورزی و درو جو و گندم می پردازند.

شیوه درو در این روستا به روش سنتی است. در این روش مردان و زنان روستا دوشادوش هم در زمین های کشاورزی حاضر می شوند و به برداشت جو و گندم می پردازند. پس از درو کردن جو و گندم نوبت به جمع آوری محصولات کشاورزی می رسد. مردم روستا در این مرحله از کشاورزی ، بعد از اینکه جو و گندم را درو کردند آنها را خرمن جمع آوری می کنند. سپس با استفاده از کمباین که دستگاهی برای خرد کردن و تفکیک دانه و ساقه است؛ جو و گندم را خرد می کنند.

دانش آموزان این روستا نیز در این موسم از قافله عقب نمی مانند و به کمک والدین خود می شتابند و از اوقات فراغت تابستان استفاده بهینه می کنند.

در این روستا گندم و جو هم به صورت دیم و هم به صورت آبی کشت می شود. اما وضعیت کشاورزی این روستا در سال جاری نسبت به سال های گذشته به دلیل کمبود بارندگی، چندان مطلوب نیست‌.

از آنجایی که مردم روستای «دره بید» اکثرا در کنار کشاورزی به دامداری نیز مشغول هستند، معمولا همه جو و گندم برداشت شده را برای فروش نمی گذارند و بخش عمده آن را برای تامین خوراک دام های خود در فصل زمستان ذخیره می کنند.

دانش آموز خبرنگار: حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار