سرپرست تیم زیست‌شناسی ایران در المپیاد جهانی۲۰۲۲ در گفت‌وگو با پانا:

پسران طلایی زیست از دل تلاش ‌خود، دانش معلمان و کیفیت آموزشی کشور شکفتند

موفقیت تیم‌های المپیادی موجب تقویت روحیه امید در دانش‌آموزان این مرز و بوم می‌شود

تهران (پانا) - شاید 24تیرماه 1397 که میزبانی بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی با شرکت نخبگان و زیست شناسان برجسته جهان در تهران برگزار شد، کسی تصور نمی‌کرد که 4سال بعد دانش‌آموزان ایرانی، با کنار زدن رقبا، بر بام جهان بایستند.

کد مطلب: ۱۲۹۵۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
پسران طلایی زیست از دل تلاش ‌خود، دانش معلمان و کیفیت آموزشی کشور شکفتند

سامان حسین‌خانی استاد دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست تیم اعزامی کشورمان به مسابقات جهانی زیست‌شناسی دانش‌آموزان ارمنستان، در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: «وقتی چهار سال پیش، تهران میزبان بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی شد، ریاست تیم بازرسی المپیاد جهانی، میزبانی کشور ما را به عنوان بهترین دوره تاریخ ادوار برگزاری این رویداد علمی عنوان کرد و همچنین بسیاری از دانشمندان و استادان شرکت‌کننده، سطح علمی نخبگان و دانش‌آموزان المپیادی ایران را فراتر از انتظار می‌دانستند. »

وی افزود: «امسال در پی کسب افتخار تیم طلایی المپیاد زیست‌شناسی ایران در جهان، من به عنوان رئیس کمیته علمی در این دوره از مسابقات فعالیت می‌کردم. برای نخستین بار در تاریخ، نماینده ایران در ترکیب اصلی کمیته جهانی صاحب کرسی شده و من با اکثریت آرا به مدت 4 سال به عضویت اصلی کمیته جهانی المپیاد زیست‌شناسی برگزیده شدم.»

حسین‌خانی همچنین توضیح داد: «چنانچه پیشتر در رسانه‌ها اعلام شد، تیم ۴ نفره ایران با حضور دانش‌آموزان مهدی افشاری اسفید واجانی، امیر رضا زینالی، محمدامین کیانی و محمد مهدی رحیم‌پور با کنار زدن رقبایی از 66 کشور دنیا، موفق به کسب ۴ مدال خوشرنگ طلا شد، اما لازم می‌دانم که در ادامه درخصوص ساز و کار برگزاری این رویداد علمی جهانی توضیحاتی ارائه کنم. »

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: «این مسابقات در دو بخش تئوری و آزمایشگاه طی یک هفته برگزار و در دو روز پایانی به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود. به‌این شکل که در روز نخست، تیم‌های شرکت کننده به بررسی سوالات می‌پردازند و ارزیابی و کیفیت آزمون مورد بررسی قرار ‌می‌گیرد.»

حسین‌خانی ادامه داد: «در این پروسه ممکن است برخی از سوالات حذف و تعدیل شوند و در نهایت کلیت آزمون مورد تایید مجمع عمومی مسابقات قرار می‌گیرد. در مرحله اصلی مسابقات با 4 آزمون آزمایشگاهی: آزمایشگاه بیوشیمی و بیولوژی مولکولی، آزمایشگاه بیوانفورماتیک، آزمایشگاه بیوسیستماتیک، آزمایشگاه ژنتیک و تکامل پیگیری می‌شود. در واقع این بخش مشتمل بر 4 آزمون 90 ‌دقیقه‌ای است که دانش‌آموزان با تجهیزات آزمایشگاهی مدرن، آزمون‌ها را از سر می‌گذرانند. »

وی در خصوص آزمون تئوری اظهار داشت: «آزمون تئوری نیز با یک روز فاصله در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود. سهم هر یک از آزمون‌های آزمایشگاه و تئوری 50 درصد می‌باشد. آنچه گفته شد ساختار و فرآیند کلی مسابقات جهانی زیست شناسی دانش‌آموزان در ارمنستان بود.»

تازه‌ترین عضو کمیته جهانی المپیاد زیست‌شناسی، در پاسخ به سوال پانا در خصوص مهمترین عوامل کسب این موفقیت گفت: «اول اینکه تیم چهار نفره ایران مراحل آماده‌سازی را با تلاش و ممارست فراوان طی کرده‌ است. نکته دوم این است که مدرسان و معلمان صاحب علم، در روند آماده‌سازی این تیم تلاش وافر و دقت کامل داشتند و در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسیم که کیفیت نظام آموزشی کشور ما در سطوح مختلف طی سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در مقایسه با مدارس دیگر کشورها از جایگاه بهتری برخورداریم. »

وی همچنین اظهار داشت: «این رشد کیفی شامل همه مدارس کشور می‌شود، طوری که سال‌های گذشته شاهد بودیم که تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانش‌آموزان مدارس دولتی و عمومی در مسابقات جهانی صاحب عناوین برتر شدند.»

رئیس کمیته علمی المپیاد زیست‌شناسی کشورمان ابراز امیدواری کرد که کسب عنوان نخست مسابقات جهانی توسط فرزندان این آب و خاک، موجبات تقویت روحیه خودباوری و امید را نزد همه دانش‌آموزان کشور عزیزمان ایران‌ ایجاد کند.

محمد دانشور؛ خبرنگار گروه آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار