توضیح رئیس بانک مرکزی درباره اضافه‌شدن «روبل» به سبد ارزی کشور

بانک‌ها حق ندارند بخشی از وجوه ناشی از تسهیلات را بلوکه کنند، این کار تخلف است و با آن‌ها برخورد خواهد شد

تهران (پانا) - رئیس کل بانک مرکزی درباره آغاز معاملات روبل در برابر ریال و اضافه شدن روبل به سبد ارزی کشور توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۲۹۵۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
توضیح رئیس بانک مرکزی درباره اضافه‌شدن «روبل» به سبد ارزی کشور

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص بلوکه شدن برخی از تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها، اظهار کرد: این خلاف است و بانک‌ها حق ندارند بخشی از وجوه ناشی از تسهیلات را بلوکه کنند این کار تخلف است و با آنها برخورد خواهد شد.

وی در رابطه با مکانیسم راه‌اندازی روبل ریال نیز گفت: همانطور که اعلام شد دیروز معامله روبل در مقابل ریال آغاز شد که اتفاق بزرگی است. صادر کنندگان مختلفی که به روسیه صادرات دارند که عمدتا هم شرکت‌های خشکبار هستند می‌توانند ارز خود را در بازار توافقی به نرخ عرضه و تقاضا عرضه کنند و روبل خود را بفروشند و متقاضیان هم می‌توانند به راحتی خریداری کنند.

صالح آبادی ادامه داد: آغاز معامله دیروز با دو میلیون روبل بود که انشاءالله تداوم خواهد داشت. فکر می‌کنم با توجه به تدابیری که اتخاذ شده و هماهنگی‌ها با طرفین روس، حجم این ‌معاملات به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و بازار پر عمق خواهد شد و فقط ارزی مثل دلار و یورو تعیین کننده نرخ ارز کشور نخواهد بود و ارز روبل هم در کنار سایر ارزها موجودیت پیدا خواهد کرد و طبیعتاً تقاضا برای سایر ارزها مثل دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته این معاملات محدود به روبل نخواهد بود و سایر ارزهای دیگر را هم در آینده اضافه خواهیم کرد به گونه‌ای که سبد ارزی متنوعی از ارزهای مختلف را داشته باشیم و حجم ارزهایی مثل دلار را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای معاملات آیا سقفی دیده شده است؟ بیان کرد: هر مقداری که صادر کننده عرضه داشته باشد می‌تواند معامله کند و مشکلی نیست.

ادامه دارد …

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار