یوسف نوری در برنامه دست‌خط شبکه پنج سیما:

نظام تعلیم و تربیت با پیگیری و اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب، به نتایج خوبی می‌رسد

سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان را در دوران کرونا ارتقا دادیم/ نباید در وزارت آموزش و پرورش نمایشی عمل کنیم بلکه همه اقدامات باید با قوام و پخته ارائه شود/دانش‌آموز اول ابتدایی استرس کنکور دارد!

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی تلویزیونی، موضوعات مهمی همچون پیگیری دقیق بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، ضرورت آموزش حضوری، توجه به دغدغه‌های والدین درباره فضای مجازی و نیز مسائل مربوط به کنکور سراسری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
نظام تعلیم و تربیت با پیگیری و اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب، به نتایج خوبی می‌رسد

یوسف نوری در برنامه دست‌خط شبکه پنج سیما با اشاره به بازگشایی مدارس و آموزش حضوری از سال تحصیلی جدید گفت: مسائل دانش‌آموزان در دوران شیوع کرونا برای ما بسیار مهم بود؛ ما مطالعه‌ای انجام دادیم و متوجه شدیم مدارس در کشورهای دنیا تعطیل نیستند. برای من سوال پیش آمد که چرا مدارس ما باید تعطیل باشند. بر همین اساس، متوجه شدیم که مطابق تحقیقات و مطالعات سازمان بهداشت جهانی، آخرین جایی که در دوران کرونا تعطیل می‌شود و نخستین جایی که باز می‌شود، مدارس است.

وی تاکید کرد: هرچند در کشور ما برای راه‌اندازی شبکه شاد بسیار تلاش شد اما هیچ آموزشی مثل آموزش حضوری اثر ندارد و به همین خاطر در همه کشورها مدارس خیلی زود به حالت حضوری بازگشتند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین چالش ما متقاعد ساختن خانواده‌ها برای بازگشایی مدارس و حضور بچه‌ها در کلاس‌های درس بود، اظهار داشت: بازگشایی مدارس خیلی سخت صورت گرفت؛ خیلی از رسانه‌های داخلی و خارجی از ما انتقاد کردند. بر همین اساس، برنامه‌های مختلفی اجرا کردیم تا نشان دهیم آموزش در کشورهای دیگر تعطیل نشده است و کلاس‌های حضوری ضرورت دارد؛ خوشبختانه جامعه ما ظرفیت و استعداد پذیرش این موضوع را داشت و از سوی دیگر، با خودکفایی در تولید واکسن و انجام واکسیناسیون سراسری این امکان فراهم شد تا مدارس به صورت حضوری فعالیت خود را ادامه دهند.

دانش‌آموزان آهنگ زیستی فضای مجازی را نهادینه کرده بودند

نوری با بیان اینکه همه اعضای هیئت دولت در موضوع بازگشایی مدارس دغدغه داشتند و نگران سلامتی دانش‌آموزان و فرهنگیان بودند؛ افزود: دانش‌آموزان به خاطر شرایط کرونایی ورود ناخواسته و کنترل‌نشده به فضای مجازی داشتند. از سوی دیگر، دانش‌آموزان آهنگ زیستی فضای مجازی را نهادینه کرده بودند. بنابراین برگشت آنها به فضای عادی سخت می‌شد.

وی ادامه داد: ما توانستیم از طریق مدرسه تلویزیونی سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان را در دوران کرونا ارتقا دهیم. این کار خیلی خوبی بود. همچنین با این کار، به عدالت آموزشی نزدیک شدیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به طور کلی فضای مجازی، زمینه‌ای را فراهم کرد که ما بلافاصله با آغاز مسئولیت‌مان در وزارت آموزش و پرورش، قرارگاهی را به حکمرانی فضای مجازی اختصاص دادیم.

نوری گفت: این روزها در بخشی از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در حال مطالعه درباره روش‌‌های آمیخته هستند تا از ابتدای سال، از این روش نیز به عنوان مکمل استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تدوین سازوکاری برای مدیریت حضور دانش آموزان در فضای مجازی کفت: ما پیش از این در شبکه شاد علاوه بر امکان ارسال پیام، جستجوی اینترنتی شادبین را هم داشتیم که شبکه سالمی برای دانش‌‌آموزان است و در تلاش هستیم تا سال آینده این فضا و امکان را توسعه و گسترش دهیم. یعنی ما الان هم موتور جستجوی اختصاصی داریم و هم پیام‌رسان اختصاصی.

رسیدن به نتایج خوب با پیگیری فرامین رهبر انقلاب

وزیر آموزش درباره دیدار فرهنگیان با مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و تاکید ایشان بر حذف آموزش‌ها و کتب زائد، اظهار داشت: قطعا مقام معظم رهبری نگاه دقیق و کارشناسی به موضوعات آموزش و پرورش دارند و اگر ما همین‌ دغدغه‌ها و بیانات ایشان را پیگیری کنیم حتما نظام تعلیم و تربیت ما به نتایج خوبی خواهد رسید.

نوری افزود: ما بلافاصله بعد از فرامین حضرت آقا در دیدار 21 اردیبهشت امسال، جلسه‌ای گذاشتیم و برای بخش‌های مختلف تعیین تکلیف کردیم. آنچه که در منویات مقام معظم رهبری برای حذف متون اضافی و جایگزینی متون مناسب (برای حضور ما در تمدن نوین اسلامی) اشاره شده، درحال حاضر در دست پیگیری است و ما گزارش اولیه این موضوع را حداکثر تا 10 روز دیگر اعلام می‌کنیم؛ یعنی درباره مواردی که حضرت آقا اشاره فرمودند و اقداماتی که انجام شده است، در این مدت گزارش می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات کتب درسی به سال تحصیلی جدید خواهد رسید، گفت: خیر؛ کتاب‌های سال تحصیلی آینده زمانی که ما به آموزش و پرورش آمدیم زیر چاپ بود و به همین دلیل تغییرات مدنظر ما در کتب آموزشی به سال تحصیلی سال جاری نخواهد رسید.

نباید در وزارت آموزش و پرورش نمایشی عمل کنیم

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نباید در وزارت آموزش و پرورش نمایشی عمل کنیم بلکه همه اقدامات ما باید با قوام و پخته ارائه شود. خیلی‌ها تفاوت کتاب درسی و برنامه درسی را نمی‌دانند؛ اگر این بحث برنامه درسی مطرح شود، ما به لطایف و ظرائف کار آموزش و پرورش بیشتر پی می‌بریم و بیشتر هم مطالبه خواهیم داشت.

نوری ادامه داد:‌ وظیفه ما این است که دانش‌آموز را طوری تربیت کنیم که در آینده عنصری موثر برای نظام ما باشد. آیا عبارت «عنصر موثر» به این معنا است که او فقط جذب دانشگاه شود؟ بنابراین کنکور یک روالی برای جذب شدن در دانشگاه است. یعنی دانشگاه‌ها کار خودشان را راحت کرده‌اند و افراد مورد نظرشان را از بین تعدادی از متقاضیان انتخاب می‌کنند.

دانش آموز اول ابتدایی استرس کنکور دارد!

وی تصریح کرد: معدود کشورهایی هستند که کنکور دارند. اما الان کنکور به گونه‌ای شده است که دانش‌آموز ما از اول ابتدایی باید به فکر کنکور باشد! این یک عامل مخل برای نظام تعلیم و تربیت عمومی است. لازم است ما دانش‌آموزان را آموزش بدهیم و بعد دانشگاه‌ها این کار را انجام دهند. این درحالی است که ما از اول به بچه‌ها استرس وارد می‌کنیم؛ چون نظام آموزش و نظام پذیرش کاملا جدای از یکدیگر هستند.

تأثیر سوابق تحصیلی تا سه سال آینده به ۶۰ درصد خواهد رسید

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید مسئول انتخاب دانشجو برای خود باشند افزود: در حال حاضر دانش‌آموزان از ابتدای تحصیل خود استرس کنکور را دارند.

نوری با اشاره تغییرات کنکور در سال‌های آینده گفت: تأثیر سوابق تحصیلی تا سه سال آینده به ۶۰ درصد خواهد رسید؛ متأسفانه در کنکور فعلی اقدامات سودجویانه دیده می‌شود که باید با آنها برخورد شود.

وی درباره فعالیت برخی موسسات کنکور اظهار داشت: گردش مالی مجموعه‌های کنکوری بسیار زیاد است و اعداد و ارقامی که این روزها اعلام می‌شود فقط به ابعاد آشکار این ماجرا اختصاص دارد و زوایای پنهان آن بسیار بیشتر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار