مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش از دیدگاه دانش‌آموزان و معلمان

حجم کتاب‌های درسی آن قدر بالاست که دانش‌آموز تنها به فکر حفظ کردن آن است ‌/سخت‌گیری‌های زیاد باعث ترس دانش‌آموز از مدرسه می‌شود

کوهرنگ (پانا)- آموزش و پرورش هر جامعه‌ای مهم‌ترین نهاد آن جامعه است و به جرئت می‌توان گفت که وجود مشکلات و کاستی‌ها در این سیستم به وضوح می‌تواند آینده یک کشور را تحت الشعاع قرار دهد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین  مشکلات آموزش و پرورش از دیدگاه دانش‌آموزان و معلمان

آموزش و پرورش نهادی است که پرورش آینده یک کشور درون آن شکل می گیرد و دانش آموزان که آینده ساز جامعه هستند در آن تعلیم و تربیت می یابند و مسلما اگر مشکلات و کاستی های آن رفع نشود،این مشکلات به سایر دستگاه ها و مهم تر از آن به آینده آن کشور نفوذ پیدا می کند و آن جامعه از داشتن آینده ای مطلوب محروم می شود. از این رو اولین گام برای رفع این مشکلات شناسایی آن هاست. دانش آموزان و معلمان از جمله اقشاری هستند که این مشکلات را بهتر می شناسند به همین دلیل امروز به سراغ چند تن از آنها رفتیم تا دیدگاه آن ها را در خصوص مشکلات آموزش و پرورش جویا شویم.

ناهید اکبری یکی از دانش آموزان شهرستان کوهرنگ است که در گفت وگو با پانا کمبود امکانات آموزشی را یکی از مشکلات اساسی در حوزه آموزش و پرورش برشمرد و عنوان کرد: « امکانات و تجهیزات آموزشی برای دانش آموزان باید به طور عادلانه فراهم شود تا عدالت آموزشی در سطح مدارس برقرار شود و دانش آموزان مناطق کم برخوردار هم از امکانات آموزشی مجهز تری برخوردار شوند و اختلاف طبقاتی دانش آموزان باعث نشود دانش آموزی که از طبقه اجتماعی بالاتری برخوردار است؛امکانات آموزشی با کیفیت تر و بیشتری را در اختیار داشته باشد. »

وی افزود: « از طرفی سوالات کنکور هم باید تنها از محتوای کتب درسی طراحی شود نه اینکه تعدادی از آن ها از منابع دیگر و خارج از کتاب های درسی طراحی شود زیرا با این کار دانش آموزی که در انواع و اقسام کلاس های تقویتی و کنکوری را شرکت می کند شاید بتواند رتبه خوبی را بدست آورد اما واقعا با این وضع به دست آوردن رتبه خوب توسط دانش آموزی که به علل مختلف از جمله توان مالی پایین تنها به کتاب های درسی کفایت می کند و امکان حضور در این کلاس ها را ندارد ،بسیار سخت و به طوری غیر ممکن است. »

این دانش آموز ادامه داد: « چرا باید یک امتحان به نام کنکور سرنوشت دانش آموزی که ۱۲ سال از عمر خود را درون مدرسه می گذارند مشخص کند؟! و درس خواندن ۱۲ ساله او با یک آزمون خلاصه شود؟ باید در مدارس مهارت آموزی را اولویت قرار دهند و به گونه ای برای آینده شغلی دانش آموزان برنامه ریزی شود تا اگر دانش آموزی در کنکور قبول نشد حداقل بتوانتد از طریق مهارت هایی که در مدرسه آموخته، کسب درآمد کند. »

اکبری افزود: « نباید برای درس خواندن به دانش آموزان سخت گیری های زیادی تحمیل شود و یا خانواده ها به فرزندانشان فشار وارد کنند چون همین موضوع باعث ترس دانش آموز از مدرسه و مضطرب شدن او می شود و مشکلات متعددی از جمله حواس پرتی،استرس های مداوم،پرخاشگری،افسردگی و ... را برای او به دنبال دارد. »

این دانش آموز در پایان سخنان خود یکی از راهکارهای حل مشکلات آموزش و پرورش را،انتخاب صحیح و شایسته مسئولان آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: « مسئولان آموزش و پرورش باید افراد لایق و توانمندی باشند تا بتوانند برای حل مشکلات آموزش و پرورش و اصلاح مسائل آن تدبیر اندیشی کنند و پای کار بیایند. »

شهناز کمال الدین مدیر آموزشگاه حضرت زهرا (س) میهه شهرستان کوهرنگ یکی از مشکلات مهم بین دانش آموزان را استرس آنها بخاطر امتحانات و سختگیری بعضی از خانواده ها دانست و گفت: « مقایسه شدن دانش آموزان با بقیه افراد توسط بعضی از خانواده ها باعث به وجود آمدن استرس در وجود دانش آموزان و مشکلات روحی آنها می شود که متاسفانه این دیدگاه غلط در بین بعضی از خانواده ها با مقایسه دیگران شیوع زیادی پیدا کرده. هردانش آموزی استعداد های متفاوتی دارد و سطح یادگیری آنها با یکدیگر تفاوت دارد و لازم است که در خصوص خانواده ها را آگاه کنند بنابراین برگزاری جلسات مشاوره ای در این خصوص برای اولیا می تواند در حل این موضوع موثر واقع شود. »

کمال الدین در خصوص جایگاه پرورش، فعالیت های پرورشی و نقش و فواید آنها برای دانش آموزان عنوان کرد: « فعالیت پرورشی درمدرسه باعث نشاط دانش آموزان و بروز استعدادهای آنها می‌شود. انجام این فعالیت ها به مدرسه روح تازه ای می بخشد. از این رو اجرای فعالیت های پرورشی در سطح مدارس همواره باید در اولویت قرار گیرد. »

وی در رابطه با چگونگی حل مشکلات آموزش و پرورش گفت: « بسیاری از مشکلات موجود در آموزش و پرورش با همکاری و همت روسای آموزش و پرورش و استفاده از نظرات اولیا،معلمان و اعضای شورا ها ،قابل حل هستند. »

کوثر مهری بابادی از دیگر دانش آموزان این شهرستان و نائب رئیس مجلس دانش آموزی استان، اهم مشکلات آموزش و پرورش و نظام آموزشی را این چنین مطرح کرد: « عدم برنامه ریزی برای آینده نخبگان،عدم توجه به مشکلات تحصیلی دانش آموزان ،حمایت نکردن از دانش آموزان نخبه با توان مالی پایین ، عدم اختصاص معلم مربوط به دروس،کم توجهی نسبت به مشکلات اجتماعی و تربیت دانش آموزان،تعامل کم بین دانش آموزان و معلم، ترک تحصیل دانش آموزان ، نبود امکانات کافی در مدارس، نیاموختن حرفه های فنی به دانش آموزان در کنار دروس و ... از مهم ترین مشکلات آموزش و پرورش هستند . همچنین یکی دیگر از عواملی که باعث دلزدگی دانش آموزان از مدرسه می شود؛محیط خشک و بدون جذابیت آن است. حجم کتاب های درسی هم آن قدر بالا است که دانش آموز تنها به فکر این است که آن مطلب را حفظ کند‌. نه تحقیق و پژوهش و نه انجام آزمایش به صورت عملی هیچ کدام مورد توجه نیستند. بچه‌هایی که وارد مدرسه می‌شوند از طبقات اجتماعی متفاوت و با استعداد‌های گوناگون هستند، اما در مدارس کشور امکان پرورش بسیاری از توانایی‌های هنری و ورزشی دانش آموزان وجود ندارد. همین موضوع سبب می‌شود دانش آموز با درس‌های مشترکی که همه دانش‌آموزان مجبور به یادگیری آن هستند، با بی میلی برخورد کند و در صورت توانایی مالی علاقه خود را در موسسات خصوصی دنبال کند.»

وی درخصوص جایگاه پرورش استعداد های دانش آموزان در مدارس عنوان کرد : « نسبت به گذشته پرورش دانش آموزان پیشرفت خوبی داشته است و می توان گفت سال به سال درحال افزایش پرورش استعداد هاست اما ما به دنبال یک تغییر شگرف و عظیم هستیم و انتظار داریم توجه بیشتری نسبت به ارتقاء استعداد دانش آموزان شود و یک برنامه دقیق و بی نقص طراحی شود تا در یک مسیر صاف و هموار هر یک از دانش آموزان به یک فردموفق تبدیل شوند. »

مهری بابادی در پایان اجرای یک برنامه دقیق و هدف دار را گامی موثر در جهت حل بسیاری از این مشکلات و پرورش استعداد های دانش آموزان دانست و گفت: « با توجه به استعداد های فراوان و گوناگون در دانش آموزان با اجرای یک برنامه دقیق و هدف دار می توانیم هر فردی را به سوی شکوفایی استعدادش سوق دهیم،درقدم اول باید استعداد شناسایی شود و در گام بعدی زمینه های رشد و تکامل استعداد فراهم شود تا سرمایه وجودی دانش آموزان که همان عمر است به هدر نرود ،در کنار فراهم ساختن زمینه های ظهور و بروز استعداد ها باید به تربیت و تعلیم دانش آموزان با توجه به آیات الهی و قوانین اسلامی توجه شود تا به بیراهه نروند،و درس های زندگی به آنها آموخته شود،در این میان گوشه چشمی هم به کارهای فنی و حرفه ای داشته باشیم تا هر فردی در آینده بتواند از طریقی نیاز های خود را برطرف کند، همچینن به رابطه گرم و صمیمی بین دانش آموزان و معلمان توجه شود تا با هم راحت تر باشند و شبیه دوست هم باشند تا دو فرد غریبه تا مشکلات هر دو طرف بهتر حل شود. »

دانش آموز خبرنگار: حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار