بررسی ضرورت آموزش اقتصاد در مدارس در گفت‌وگوی پانا بغزیان، کارشناس اقتصادی؛,

معلمان باید بتوانند محتواهای دروس را دانش‌بنیانی آموزش دهند

برای داشتن اقتصاد دانش‌بنیان باید تدبیری شود تا دانش‌آموزان از دروسی مانند ریاضی فرار نکنند/ لزومی ندارد که بچه‌ها را در حد فوق‌لیسانس دانشگاه پر کنیم بلکه مباحث کمتر و عملی‌تری تدریس شود

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی می‌گوید برای اینکه اقتصاد ایران به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کند باید از همان دوران مدرسه دانش‌آموز را با اقتصاد آشنا کرد و به‌گونه‌ای عمل کرد که دانش‌آموز از دروسی مانند ریاضی فراری نباشد.

کد مطلب: ۱۲۹۲۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
معلمان باید بتوانند محتواهای دروس را دانش‌بنیانی آموزش دهند

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا درباره نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت:‌ «تولیدی که بخواهد صنعتی و تجاری شود و جوانب مختلف ارتقای کیفیت را داشته باشد، نمی‌تواند از علم دور باشد. در گذشته با روش استاد شاگردی اقتصاد جلو می‌رفت اما در این دنیای مدرن دیگر با این روش نمی‌توان برای مثال ربات ساخت. همه می‌توانند از ارتباط دانشگاه برای ارتقای کیفیت و حجم تولید استفاده کنند.»

برای دانش‌بنیان شدن از تجربه تدوین کتب درسی کشورهای همسایه استفاده شود

بغزیان اظهار کرد: «در نظام آموزشی نباید کاری کنیم که دانش‌آموز از ریاضیات فراری شود و حس نامطلوب به این درس داشته باشد. اگر بخواهیم اقتصاد دانش‌بنیان در مدارس تدریس شود، خوب است تدوین‌کنندگان کتاب‌های درسی از تجربه کشورهای موفق همسایه استفاده کنند، برای مثال در امارات ببینند محتوای درسی‌شان برای دانش‌بنیان شدن چیست.»

توجیه معلمان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان مهم است

وی افزود: ‌«معلم‌های ما ابتدا باید در این مسیر قرار بگیرند. در برخی از دروس مانند ریاضی محتوا داریم اما روش آموزش معلم موفق نبوده که دانش‌آموز جذب نشده است. درواقع برای اینکه اقتصاد ما در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار بگیرد ابتدا باید معلم‌ها را متوجه این موضوع کرد تا ریاضی، فیزیک، شیمی و حتی ورزشی که تدریس می‌کنند بتواند دانش‌بنیانی موضوع را هم منتقل کند.»

دانش‌آموز ما با سؤال تربیت شود

بغزیان با اشاره به اینکه ذهن دانش‌آموزان باید با کنجکاوی و سؤال تربیت شود، اظهار کرد:‌ «متأسفانه گاهی دانش‌آموزان از سؤال پرسیدن می‌ترسند اما در کشورهای دیگر عموماً زیرسوال بردن مطلب معلم مزیت دانش‌آموز است. درواقع معلم، محتوا و سیستمی که این را تشویق کند، مهم است.»

علم اقتصادی با اقتصادی فکر کردن متفاوت است

بغزیان درباره اهمیت آموزش اقتصاد در مدارس گفت:‌ «علم اقتصادی با اقتصادی فکر کردن متفاوت است. این دو باید با هم بحث شود اما یکی نیست. سواد اقتصادی و سواد مالی بچه‌های ما پایین است. سواد مالی خوبی به بچه‌های ما آموزش داده نمی‌شود و اصلاً بچه‌ها نمی‌دانند بانک یا پس‌انداز و نرخ بهره چیست. وقتی معلم ریاضی را درس می‌دهد آن قسمت ریاضی اجتماع را هم بگوید و مثال عینی آن را در جامعه هم بگوید.»

وی افزود: «لزومی ندارد که بچه‌ها را در حد فوق‌لیسانس دانشگاه پر کنیم بلکه مباحث کمتر و عملی‌تری تدریس شود. زمانی در دهه 40 یا 50 یک دیپلم می‌توانست ریاست بانک را داشته باشد. مسائل زیادی در ریاضی، فیزیک و شیمی تدریس می‌شد ولی اکنون دیگر این حجم از مطالب توصیه نمی‌شود. اگر دانش‌آموز‌ی خواست محقق شود در دانشگاه می‌تواند پیگیری کند. در شرایط کنونی ما مقاطع را داریم و برای یکبار باید دروس بازنگری شود تا دروس عمیق‌تر و غیرتکراری و به‌روزتر شود. در شرایط کنونی نظام آموزشی ما فقط مبتنی بر تست‌زنی است و این درست نیست. در نظام آموزشی ما ورودش سخت است اما خروج بسیار راحت است.»

باید از کودکی بچه‌ها با قوانین مالیات آشنا شوند

بغزیان با اشاره به اثرگذاری آموزش قوانین مالی به دانش‌آموزان در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: «در موضوع آسیب‌های اجتماعی هم آشنایی با اقتصاد مهم است. همه فکر می‌کنند هرکسی مالیات ندهد زرنگ است، درحالی‌که باید از همان ابتدا و دوران مدارس بچه‌ها را با مالیات آشنا کرد و برایشان توضیح داد که دولت مالیات را می‌گیرد و برای خود مردم هزینه می‌کند. وقتی این دانش‌آموز بزرگ شد متوجه می‌شود که مالیات‌دادن یک وظیفه اجتماعی و شرعی است، حتی اگر ببیند پدرش هم حساب‌سازی می‌کند به وی ایراد می‌گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار