‌خاک را چگونه ضدعفونی کنیم؟

تهران (پانا) - ضدعفونی کردن خاک برای پاکسازی خاک از بیماری‌ها و باکتری‌ها لازم است. برای استریل کردن خاک دو روش شیمیایی و حرارتی وجود دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۲۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
‌خاک را چگونه ضدعفونی کنیم؟

به گزارش نمناک، بارها و بارها پیش آمده است که از خاکی چند بار در مخلوط گلدان و در باغ استفاده کرده باشید. اما از آن جا که خاک ها ممکن است ناقل بیماری‌، اسپورهای قارچی، آفت ها و بذرهای علف هرز باشند، لذا قبل از استفاده باید ضدعفونی شوند تا بستری رو به رشد عالی، تمیز و بدون آلودگی برای گیاهان شما فراهم کنند.

ضدعفونی و استریلیزه کردن خاک چیست؟

فرآیند استریل کردن خاک مدتی است که در گلخانه های تجاری و توسط تولید کنندگان محصولات کشاورزی انجام می شود، بدان دلیل در گلخانه ها انجام می شود تا دیگر اجباری برای تعویض و پرکردن مجدد خاک گلدان نباشد.

کشاورزان نیز مزارع خود را هنگام داشتن مشکلات آفت یا بیماری در محصولات گران قیمت، استریل می کنند . استریل کردن نسبت به از بین بردن کل محصولات و درمان مشکلات خاک روشی ارزان تر است.

استریل کردن خاک هنگام استفاده، نقش مهمی برای جوانه زنی بذر، تکثیر قلمه های ساقه یا شاخه و پیوند گیاهان جوان دارد. این شرایط خاک را به اسپورهای قارچی یا سایر ارگانیسم های مضر حساس تر می کند. استریل کردن خاک تنها در هنگام رشد گیاهان بالغ، بحرانیت کم تری دارد، اما وقتی به صورت دوره ای انجام شود مفید خواهد بود.

برخی افراد بر این باورند که استریل کردن، ارزش زمانی پرداخت هزینه برای مزایای اندک را ندارد. برخی نگران هستند تا این امر بر جنبه های مفید خاک تاثیر منفی بگذارد و باکتری ها و میکروارگانیسم های خوب را از بین ببرد.

برخی دیگر نیز بر این باورند که برای رشد خوب گیاه بسیار مهم است، به خصوص هنگام باغبانی در ظروف یا بسترهای بزرگ با مخلوط خاک گلدان. واقعیت این است که بسته به روش استریل سازی خاک، جوانب مثبت و منفی وجود دارد. هنگامی که مراحل با دقت دنبال شوند می توانند جوانب منفی را به حداقل برسانند.

روش‌های ضدعفونی و استریل کردن خاک

دو روش اصلی برای استریل کردن خاک باغ و گلدان وجود دارد:

روش های شیمیایی

روش های حرارتی

روش‌های شیمیایی:

این عمل در مقیاس های بزرگتر و معمولا توسط عملیات تجاری به دلیل هزینه و خطرات ناشی از این روند، مورد استفاده قرار می گیرد.

در روند صعودی استریلیزه درمانی شیمیایی؛ حتی در زمان استریل کردن مقادیر زیادی مواد معدنی خاک یا خاک گلدان، استفاده از آن آسان بوده و سریعا انجام می شود.

هرچند اشکالات اساسی زیر نیز وجود دارد و تا حدودی بدان دلیل است که این روش مورد پسند مالکان خانه واقع نمی شود:

روش های شیمیایی برای شخصی که این عمل را انجام می دهد و افرادی که نزدیک او قراردارند، جوانب سلامتی و ایمنی ندارند.

مواد شیمیایی مدرن، دامنه بسیار باریکی دارند که اثرات آن دیده می شود. در اکثر موارد یک ماده شیمیایی تنها باعث از بین رفتن یکی از بیماری های سبک خاک یا آفات می شود.

پس از اجرای این روش و قبل از استفاده مجدد خاک، یک دوره قرنطینه وجود دارد. این امر ضروری است تا مواد شیمیایی داخل خاک کاملا تخریب شوند یا از بستر خاک بیرون آیند.

در صورت عدم استفاده صحیح، باقیمانده مواد ممکن است در خاک مانده و بطور بالقوه از طریق ریشه ها به گیاهان منتقل و در بافت های گیاهی متمرکز شوند.

استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی می تواند مقاومت یک بیماری یا آفات حشرات را نسبت به یک درمان معین افزایش دهد، در واقع آن را با گذشت زمان کم اثر تر و یا حتی کاملا بی اثر کند.

روش‌های حرارتی:

با توجه به بسیاری از جوانب منفی درمان شیمیایی ذکر شده ، عملیات حرارتی توسط باغداران خانگی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان حرارتی دمای خاک را از طریق بخار، حرارت مستقیم یا حرارت خشک تا آستانه ای افزایش می دهد که ارگانیسم های مضر، اسپورهای قارچی ، بذر علف های هرز و غیره قادر به زنده ماندن نباشند و در اصطلاح بمیرند. درمان حرارتی اغلب استریلیزاسیون نامیده می شود اما یک اشتباه است، زیرا خاک در دماهای داده شده کاملا استریل نمی شود.

بسته به دمای داخلی داده شده علف های هرز و آفات کشته می شوند.

اکثر دستورالعمل ها حداقل 30 دقیقه در دمای معین را توصیه می کنند تا ارگانیسم های خاصی در خاک مرطوب یا گلدان را از بین ببرند.

با دمای 48 درجه سانتی گراد و به مدت 30 دقیقه قارچ های آبکی (اومایسیت )ها ازبین می روند.

با دمای 60 درجه سانتی گراد و به مدت 30 دقیقه بیشتر قارچ های بیماری زا گیاهی ، باکتری ها و ویروس ها، کرم ها، حلزون های بی صدف و هزارپا ها از بین می روند.

با دمای 71 درجه سانتی گراد و به مدت 30 دقیقه باکتری های بیماری زا گیاهی و حشرات خاک از بین می روند.

با دمای 80 درجه سانتی گراد و به مدت 30 دقیقه بذر علف های هرز از بین می روند.

با دمای 100 درجه سانتی گراد و به مدت 30 دقیقه گیاهان مقاوم در برابر حرارت و بذر علف های هرز از بین می روند.

تحقیقات نشان داده است که حتی استریل کردن خاک نیز باعث کاهش چشمگیر تعداد باکتری های مفید خاک می شود، اما آن ها را بطور کامل از بین نمی برد. پس از استریل کردن، گونه های خاصی چون سودوموناس و باسیلوس به سرعت خاک را جمع کرده و جمعیت خود را طی مدت زمانی به سطح بالایی می رسانند. این نوسازی سریع بر کاهش اولیه جمعیت ها از طریق استریل سازی غلبه می کند.

اگر دمای داخلی بستر خیلی زیاد شود درمان حرارتی می تواند حتی مضر باشد زیرا به دلیل گرم شدن بیش از حد نمک های محلول ، سمیت منگنز و ترکیبات آلی سمی احتمال فیتوتوکسیدیتی را افزایش خواهد داد. مخلوط های خاک در ماده آلی که به راحتی تجزیه می شوند (کمپوست ، برگ و کود) در دمای زیاد در معرض آسیب قرار می گیرند.

لوازم مورد نیاز ضدعفونی و استریلیزاسیون خانگی خاک:

بسته به روشی که انتخاب کرده اید لیست مواد مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

قابلمه های پخت و پز یا سایر ظروف ضد حرارت

دماسنجی که قادر به خواندن دمای بالاتر از 100 درجه سانتی گراد باشد. دماسنج های ترموکوپلی از آن جا که می توانند در خاک قرار بگیرند و تمیز کردن آن ها ساده است مناسب هستند.

کیسه پلاستیکی برای بسته بندی یا فویل آلومینیومی

کیسه های زیپ دار

چند روش حرارتی برای استریل‌کردن خاک در خانه:

انتخاب روش حرارتی برای استریل کردن خاک به میزان بستر خاک و سرعت روند آن بستگی دارد . چنانچه در این قسمت‌ توضیح خواهیم داد 4 روش معمول ضدعفونی کردن حرارتی خاک عبارتند از:

آب جوش/ بخار:

بخار یک راه عالی برای استریل کردن خاک است . این کار را می توان بدون اجاق گاز یا با استفاده از آن انجام داد . در صورت استفاده از اجاق گاز رعایت نکات ایمنی الزامیست.

روش اجاق گاز:

روی اجاق گاز را با چند ظرف پر از آب پر کنید و قفسه ای را روی آن قرار دهید.

ظروف ضدگرمایی را برروی قفسه روی آب ها قرار دهید . ظروف نباید ظرفیتی بیش از 10 سانتی متر عمق برای خاک داشته باشند.

هر ظرف را به خوبی با فویلی بپوشانید.

دربی که دارای چند سوراخ است را بر روی ظروف آب داغ قراردهید و اجازه دهید فشار بخار خارج شود.

منابع خاکی را روی ظروف قرار دهید تا بخار به آن برخورد کند.

هنگامی که بخار خارج شد، فشاری را به خاک ها وارد کنید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید.

خاک استریل شده را با فویل آلومینیومی بپوشانید تا زمان استفاده از آن فرا برسد.

مایکروویو:

چنانچه مقدار خاک کم تری دارید روش مایکروویو برای استریل کردن گزینه ای عالی است. قبل از قرار دادن خاک در مایکروویو توجه داشته باشید که فلزی در خاک موجود نباشد.

حدود یک کیلوگرم از خاکی مرطوب را درون کیسه زیپ کیپ قرار دهید . خاک نباید گلی باشد بلکه کمی مرطوب باشد.

درب پلاستیک را باز بگذارید و آن را در مرکز مایکروویو قرار دهید.

مایکروویو را در دمای بالایی قرار دهید تا دمای وسط خاک به 80-100 درجه سانتی گراد برسد. مدت زمان رسیدن به این دما به قدرت مایکروویو بستگی خواهد داشت.

سپس با دقت کیسه را ازمایکروویو خارج کنید و درب آن را ببندید و در محیطی خنک قرار دهید تا دمای آن خود به خود کاهش یابد.

انرژی طبیعی خورشید:

استفاده از گرمای طبیعی خورشید روشی متداول برای استریل کردن مقادیر زیادی خاک به خصوص باغ ها یا مزارع می باشد . اصل اساسی این روش آن است که خاک با لایه های پلاستیکی پوشانده شده و برای جذب اشعه خورشید دمای آن افزایش یابد تا عوامل بیماری زا، بذر علف های هرز و آفات از بین بروند . استریل خاک از طریق خورشید می تواند به چند طریق انجام شود که هر یک نتایجی را حاصل می کنند.

برای به دام انداختن انرژی خورشید، باغ ها یا مزارع وسیع با پلاستیک پوشیده می شوند.

مقادیر زیادی از خاک گلدان را بدون آب روی لایه زیرین و رویین پلاستیک پخش کنید تا انرژی خورشید به دام افتد.

مقادیر کم تر از خاک های معدنی یا گلدان را در کیسه های پلاستیکی بریزید و جلوی آفتاب قراردهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار