معلم نمونه استانی شهرستان ملارد:
نقش معلم در تدریس حضوری، تربیت روانی و یادگیری علمی دانشآموزان را آشکارتر میکند
ملارد (پانا) - معلم نمونه استانی شهرستان ملارد، با حضوریشدن مدارس، نقش معلم در تربیت روانی و اجتماعی و یادگیری علمی دانشآموزان را مشهودتر دانست.
علی ملامحمدی، دبیر ادبیات فارسی با ۲۸ سال سابقه و از معلمان نمونه استانی شهرستان ملارد که در آموزشگاه نمونه دولتی دکتر هشترودی مشغول به تدریس است با بیان اینکه دانش آموزان پس از حضوری شدن مدارس اذعان می کنند که یادگیری حضوری و چهره به چهره کارایی بسیار زیادی دارد و بیشتر دروس را در فضای مجازی متوجه نمیشدند، تصریح کرد: «متاسفانه بیماری کرونا سبب بروز مشکلات فراوانی، در حوزههای مختلف از جمله آموزش و پرورش شد اما با حضوری شدن کلاس های درس، جایگاه آموزش و پرورش و نقش معلمان و مدرسه در تربیت روانی و اجتماعی و همچنین یادگیری علمی دانش آموزان مشهودتر شد.»
این معلم منتخب استانی شهرستان ملارد که رتبه دوم جشنواره تدریس را نیز در کارنامه خود دارد و سالهاست سرگروه ادبیات فارسی این منطقه است، در تشریح تجربه خود در تدریس در فضای مجازی گفت: «نکته مهمی که در همان روزهای آغاز تدریس مجازی متوجه شدم، آن بود که دانش آموزان علاقه دارند، از صدا و تصویر معلم خود، هنگام تدریس استفاده کنند.»
وی افزود: «دانشآموزان از محتواهای تولیدی معلمان دیگر، حتی معلمان بهترین مدارس، استقبال چندانی نمیکنند، بنابراین سعی میکردم دقیقاً در زمان کلاس، شبیه کلاس واقعی صوت و تصویر مناسب را در اختیار دانشآموز قرار دهم و از آنها بخواهم که مطالب مهم را یادداشت کنند و در پایان کلاس، تصویر آن را در همان گروه درسی ارسال کنند؛ به این صورت، بیشتر دانشآموزان خود را در فضای کلاس احساس میکردند و فرایند یادگیری تا حدی انجام میشد.»
دبیر ادبیات ملاردی ادامه داد: «برنامه شاد از جمله دستاوردهای مثبت آموزش و پرورش در دوران کرونا بود که در فرآیند یادگیری و ارتباط بین دانشآموزان و مدرسه، نقش مثبتی داشت و امیدوارم با ارتقای امکانات آن، بیش از پیش در راستای بهبود کیفیت آموزشی از این فضا بهرهبرداری شود.»
ملامحمدی، فراگیری دروس و انجام دادن تمرینات درسی در کلاس و منزل را نخستین گام برای تربیت شهروند مسئول و موفق دانست و گفت: «یکی از مهمترین وظایف معلمان، تربیت شهروند مسئول است؛ شهروندی که وظیفهشناس باشد، به حقوق اولیه خودش، آگاهی داشته باشد و در رابطه شخصی و اجتماعی با دیگران موفق عمل کند. در سالهای اخیر به دلیل دوری فرزندان از خانواده، این وظیفه بیشتر به مدرسه و معلم، محول شده است، بنابراین این معلم است که به دانشآموزان وظیفهشناسی، احترام به خود، احترام به دیگران و دیگر مولفههای شهروند سالم را میآموزد.»
خبرنگار: سحر شیخی
ارسال دیدگاه