گفت‌وگوی پانا با کارشناس آموزش‌ و پرورش درباره اهمیت آموزش حضوری در مدارس؛

مدرسه به کل جامعه، تحرک و امید به زندگی می‌دهد

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و پرورش معتقد است دولت‌ها و سازمان‌ها باید برای برداشتن موانعی که دانش‌آموزان را از سیستم‌های آموزشی خارج می‌کند، از طریق افزایش سطح آگاهی در مورد حق آموزش و حمایت از اهمیت آموزش برای معیشت پایدار و توانمندسازی فردی، اجتماعی و اقتصادی تلاش کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه به کل جامعه، تحرک و امید به زندگی می‌دهد

باقر امیری در گفت‌وگو با پانا درباره بازگشایی مدارس و ارائه آموزش‌های حضوری به دانش‌آموزان گفت: «مدرسه محل پرورش انسان‌های مسئولیت‌پذیر، تاثیرگذار، کارآمد و موثر در آینده هر سرزمینی بوده و گلوگاه گذر به سوی توسعه و پیشرفت است که سرنوشت و آینده کشورها در آن رقم می‌خورد. در یک کلام، مدرسه شور، نشاط و امید را به جامعه هدیه می‌دهد.»

وی با بیان اینکه مدرسه مبنا و پایه اصلی اجتماعی‌شدن فرد برای حضور موثر و اثربخش در اجتماع است افزود: «از طریق مدرسه فرد یاد می‌گیرد در برخورد و ایجاد ارتباط با دیگران چه رفتاری از خود بروز دهد، او یاد می‌گیرد که باید در برابر یک سری از رویدادها و واقعیت‌های موجود در جامعه چگونه رفتار کند.»

مدرسه محور فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن هنجارها و ارزش‌های اجتماعی

امیری ادامه داد: «مدرسه بهترین مکان برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن هنجارها و ارزش‌های اجتماعی است. هر چند لزوما نمی‌توان گفت کسی که به مدرسه نمی‌رود صددر‌صد در برخورد با دیگران و جامعه دچار مشکل خواهد شد اما بهترین و آسان‌ترین راه برای مواجهه با رویدادهای جامعه، مدرسه است؛ چراکه مدرسه یک جامعه کوچک برای ورود به اجتماعی بزرگ محسوب می‌شود.»

بهترین و آسان‌ترین راه برای مواجهه با رویدادهای جامعه، مدرسه است؛ چراکه مدرسه یک جامعه کوچک برای ورود به اجتماعی بزرگ محسوب می‌شود

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار داشت: «شیوع کرونا در جهان باعث تعطیلی مدارس شد اما برخی از کشورها خیلی زود به این نتیجه رسیدند شاید مدرسه در جلوگیری از شیوع بیماری نقش داشته باشد اما از آن طرف آینده کشور و جامعه دچار مشکل خواهد شد. بنابراین تصمیم گرفتند با وجود شیوع بیماری کرونا مدارس را باز نگه دارند و از ورود نسلی ناتوان و بی‌سواد به جامعه جلوگیری کنند.»

وی افزود: «بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان و معلمان در مدارس این نوید را به دانش‌آموزانی داد که به دلیل عدم دسترسی به آموزش از راه دور دوباره به کلاس‌های درس بازگردند و از نعمت آموزش و پرورش بهره‌مند شوند.»

امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش چراغ راه انسان از تاریکی به سوی روشنایی است، تصریح کرد: «این امکان را معلمان و فرهنگیان برای دانش‌آموزان و افراد طالب علم و دانش فراهم می‌کنند تا بتوانند آینده‌ای درخشان برای خود و جامعه ترسیم کنند. هیچ جامعه‌ای با تعطیل کردن مدارس و مراکر آموزشی نتوانسته است از شیوع بیماری‌های فراگیر جلوگیری کند بلکه موثرترین راه رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است که باعث کاهش سطح شیوع بیماری‌ها در جامعه می‌شود. بنابراین حضور در مدرسه و کسب مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و بهداشتی می‌تواند بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های فراگیر باشد.»

مدرسه یک موجود جاندار است

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه یک موجود جاندار است که به دیگر بخش‌های جامعه تحرک و امید به زندگی تزریق می‌کند، افزود: «آموزش و پرورش باید چالش‌های ناشی از پیامدها و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم کووید-۱۹ بر سیستم آموزشی و انزوای طولانی‌مدت دانش‌آموزان، معلمان و... را بررسی و بهترین راهکار برای ادامه حضور دانش‌آموزان در مدرسه را ارائه کند. تعطیلی مدرسه باعث ایجاد اختلال در رشد اجتماعی - عاطفی می‌شود همچنین بر روابط اجتماعی دانش‌آموزان در مدرسه تأثیر می‌گذارد که نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی مشاوران مدارس و روانشناسان است.»

مدیریت انتقال بازگشت به مدرسه نیاز به اقدامات و اصلاحات احتمالی دارد که تقویم مدرسه، اهداف یادگیری، شیوه‌های ارائه مطالب آموزشی و پرورشی و همچنین ارزیابی و... را شامل می‌شود

تعطیلی مدارس آسیب‌های مختلفی به‌دنبال دارد

امیری اظهار کرد: «از منظر آموزشی و پرورشی، تعطیلی مدارس باعث ایجاد آسیب‌هایی از جمله ورود دانش‌آموزان به درگیری‌ها و مشاجره‌های خانوادگی، از دست دادن مهارت تعامل و یادگیری، اختلال در نحوه ارزیابی و ارائه مداخله اصلاحی، تشدید شکاف‌های یادگیری موجود و نابرابری‌ها، افسردگی و همچنین افزایش فشارهای روانی اجتماعی در دانش‌آموزان می‌شود.»

مدیریت انتقال بازگشت به مدرسه نیاز به اقدامات و اصلاحات احتمالی دارد

وی اضافه کرد: «بنابراین مدیریت انتقال بازگشت به مدرسه نیاز به اقدامات و اصلاحات احتمالی دارد که تقویم مدرسه، اهداف یادگیری، شیوه‌های ارائه مطالب آموزشی و پرورشی و همچنین ارزیابی و... را شامل می‌شود. یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه جدی شود این است که در دوران شیوع کرونا فقط دانش‌آموزان نبودند که دچار آسیب‌های اجتماعی، جسمی، روحی و روانی شدند بلکه معلمان و مدیران و عوامل اجرایی مدارس هم از آسیب‌های اجتماعی، جسمی، روحی و روانی این بیماری مصون نمانده‌اند. یکی دیگر از این مسائل حجم کاری معلمان در دوران آموزش مجازی بود که بدون تعیین زمان، همیشه آنلاین در خدمت دانش‌آموزان بوده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار