عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

گسترش عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی با حذف ارز ترجیحی

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید ارز ترجیحی باید حذف می‌شد چون در دولت قبل زمینه بسیاری از رانت‌ها و فسادها شد. برخی این ارز را به نام واردات مایحتاج مردم دریافت و واردات هم انجام دادند اما به دلیل تفاوت قیمت ارز ترجیحی با ارز آزاد آن را در بازار با نرخ ارز آزاد در اختیار مردم قرار دادند و عملا این ارز دردی از مردم درمان نکرد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
گسترش عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی با حذف ارز ترجیحی

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «متأسفانه رانت زیادی در قالب ارز ترجیحی در اختیار افراد خاصی قرار گرفت؛ این مسئله باعث شد تا دهک‌های پایین از این یارانه کمتر استفاده کنند. در عین حال دهک‌های بالا بهره بیشتری از این یارانه‌ها بردند. عدالت یعنی اینکه همه به صورت مساوی از همه امکانات موجود در کشور که دولت و حاکمیت فراهم کرده، ‌استفاده کنند.»

برای جایگزین‌کردن روشی که حذف ارز سبب شوک به قیمت‌ها نشود، باید اعطای یارانه ترکیبی از یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی باشد

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: «‌تخصیص یارانه‌‌های پنهان سبب مخدوش‌شدن عدالت اجتماعی می‌شود. حذف ارز ترجیحی باعث گسترش عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی می‌شود. باید در جهت توسعه اشتغال و تولید نیز باید گام برداشت و بخشی از ارز ترجیحی به زیرساخت‌های کشور اختصاص یابد. کاهش نقدینگی منجر به رونق اقتصادی می‌شود.»

وی با بیان اینکه ارز ترجیحی فقط یک مُسَکن بود نه اقدام درازمدت و هوشمندانه، افزود: «ارز ترجیحی فقط در برخی از زمینه‌ها نیازهای اساسی مردم را تامین کرد اما در بسیاری از موارد تخصیص ارز ترجیحی اصلاً به صلاح نبود. برخی از واردکنندگان با ارز ترجیحی کالاهایی را وارد کردند که اصلاً با معیشت مردم سروکار نداشت و جزو کالاهای اساسی به شمار نمی‌آمد.»

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه برخی هم با این ارز کالاهای اساسی وارد کردند اما آن را با قیمت دلار بازار آزاد به فروش رساندند، ادامه داد: «در بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد زیاد بود. این ارز آنچنان که باید و شاید و به اندازه منابعی که به آن تخصیص داده شد به اقتصاد کشور کمک نکرد.»

سلیمی اظهار کرد: «دولت برای حفظ امنیت غذایی کشور ناچار به حذف ارز 4200 تومانی شد اما اکنون در تلاش است تا این مساله به معیشت مردم آسیب نزند. هرچند با وجود این ارز باز هم معیشت مردم با مشکل مواجه بود اما این موضوع نباید بار اضافی روی دوش مردم شود. نگه‌داشت امنیت غذایی با توجه به شرایط حاکم بر جهان، یکی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر است، چرا که در غیر این صورت امنیت غذایی کشور با چالش و تهدید جدی مواجه می‌شد.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: «ارز ترجیحی پیش از این برای کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و مواد اولیه تولید پرداخت می‌شد، اکنون دولت باید به گونه‌ای عمل کند که حذف این ارز سبب ادامه افزایش قیمت‌ این کالاها نشود.»

وی تصریح کرد: «برای جایگزین‌کردن روشی که حذف ارز سبب شوک به قیمت‌ها نشود، باید اعطای یارانه ترکیبی از یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار