مشاور معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش:

فعالیت‌های اوقات فراغت باید شناسنامه‌دار باشد

اوقات فراغت از نظر مبانی دینی چشم‌اندازی دارد که باید آن را محقق کنیم

تهران (پانا) - مشاور معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت فعالیت‌های اوقات فراغت باید شناسنامه‌دار و مستند به راهبردهای الهی باشد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های اوقات فراغت باید شناسنامه‌دار باشد

به گزارش خبرنگار پانا، سیدباقر پیشنمازی در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی و روسای ادارات امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادارات‌کل آموزش و پرورش سراسر کشور که از صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، با اشاره به مبانی اسلامی و راهکارهای اوقات فراغت اظهار داشت: راهبردهای ما از مبانی قرآن کریم تعیین می‌شود و باید بدانیم در کجای مساله اوقات فراغت ایستاده‌ایم. اوقات فراغت از نظر مبانی دینی چشم‌اندازی دارد که باید آن را محقق کنیم.

وی افزود: دو مفهوم عمده از اوقات فراغت در قرآن عقبه آیه‌ای دارد. مفهوم اول اوقات فراغت به عنوان وقت سوم است که در این امر دانش‌آموزان تصمیم‌گیرنده هستند و فعالیت‌های اوقات فراغت را خودشان تعیین می‌کنند.

پیشنمازی ادامه داد: در مفهوم دوم و براساس آیات قرآن کریم، اوقات فراغت یعنی آماده شدن برای انجام کاری که هدفمند است. بنابراین فعالیت‌های اوقات فراغت باید شناسنامه‌دار و مستند به راهبردهای الهی باشد. لذا کار بی‌هدف و بی‌فایده در اوقات فراغت توصیه نمی‌شود.

مشاور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: رغبت یعنی ایجاد شعله‌ای در دل انسان که سوق‌دهنده باشد؛ یکی از راه‌های اصولی تربیت، القای محبت و شعله‌ور کردن دل انسان است.

وی ادامه داد: سند و هدف ما برای پر کردن و غنی کردن اوقات فراغت مشخص است و همچنین درباره هدایت و مدیریت اوقات فراغت باید احساس مسئولیت کنیم.

پیشنمازی اظهار داشت: مفهوم برتر در قرآن باید مورد توجه باشد؛ اوقات فراغت به معنای اوقات فارغ بودن دل انسان است. آرامش زمینه ضروری برای آزادسازی استعدادهای انسان است که از این طریق، زمینه رویش و شکوفایی استعدادها فراهم خواهد شد.

مشاور معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: یکی از محورهای اوقات فراغت استرس‌زدایی فعالیت است و بر این اساس باید استرس‌ها را در مسیر فعالیت اوقات فراغت شناسایی کنیم. عنصر دوم در این بحث آرامش‌بخشی است و همچنین یکی از عناصر مهم دیگر ذکر و یاد خداوند متعال است.

وی اضافه کرد: فرصت‌سازی برای رویش نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید مدنظر باشد؛ به این معنا که فرصت‌هایی ساخته شود تا دانش‌آموزان تشویق به تلاش شوند. لذا در برنامه‌های اوقات فراغت باید تکیه‌گاه را کاهش دهیم و دانش‌آموزان روی پای خودشان بایستند.

پیشنمازی افزود: شاخص دیگر فرصت‌سازی برای تکریم متربی است و باید مواظبت کنیم برنامه‌های اوقات فراغت شخصیت دانش‌آموز را مخدوش‌ نکند. همچنین شاخص دیگر پاسخگویی به تشخص‌طلبی متربی است.

مشاور معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: روش‌هایی وجود دارد تا در فعالیت‌های اوقات فراغت فرصت «خوب گوش کردن» را فراهم کنیم. اگر محیط مواجه شدن با شگفتی‌های آفرینش را فراهم کنیم زمینه مناسبی برای متربی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: باید دانش‌آموزان را در فعالیت‌های اوقات فراغت به سمت فرصت‌سازی برای تفکر و تعقل ببریم. فرصت‌سازی برای تمرین کار جمعی نیز از دیگر معیارهای اوقات فراغت است.

پیشنمازی با اشاره به ارتباط ورزش و تربیت اظهار داشت: لازم است برای ورزیده شدن ظرفیت‌های انسانی سازوکارهای مختلفی را تعریف کنیم لذا در تمرین کار جمعی باید از دبستان شروع کنیم. آزادسازی انرژی دوران نوجوانی در راستای انجام فعالیت‌های هدفمند باید در اوقات فراغت مورد توجه باشد. همچنین عامل مفرح بودن و تامین کردن شادی هدفمند برای متربی از دیگر محورهای اوقات فراغت است.

مشاور معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: معتقدم اگر در ساعات درسی ۵ درصد از زمان درس، آزاد و به عنوان اوقات فراغت صرف شود، ۹۵ درصد از ساعات دیگرِ درسی نیز جدی گرفته می‌شود.

وی افزود: در استان‌ها فعالیت‌های متعددی برای اوقات فراغت تابستانی انجام شده که برای دانش‌آموزان ارزشمند بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار