کارشناس مراقبت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ناحیه یک ری:
تعامل سازنده اولیا با فرزندان و بهینهسازی اوقات فراغت دو گام مهم در پیشگیری از اعتیاد دانشآموزان است
شهرری (پانا) - کارشناس مراقبت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهر ری گفت تعامل سازنده اولیا با فرزندان و بهینهسازی اوقات فراغت دو گام مهم در پیشگیری از اعتیاد در دانشآموزان است.
وجیهه حامدی، کارشناس مراقبت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «با توجه به اهمیت پیشگیری در مقابل درمان والدین به عنوان بالندگان دانشآموزان در قدم اول نیازمند تعامل سازنده با فرزندانشان هستند؛ از این رو، این تعامل سازنده سبب میشود خانواده در هنگام مواجهه با مشکلاتی از جمله اعتیاد، به زودی از ناهنجاری پیش آمده مطلع شده و به دنبال راهی برای بهبود وضعیت باشند.»
وی افزود: «دومین قدمی که اولیا برای پیشگیری از گرایش فرزندانشان به اعتیاد دارند، شناخت و شکوفایی توانمندیهای آنان است؛ از این رو، آموزش و پرورش و کانونهای فرهنگی تربیتی که اولیای دوم دانشآموزان تلقی میشوند، میتوانند بسترهای لازم را برای شناخت و شکوفایی هرچه بهتر توانمندیهای دانشآموزان فراهم سازند.»
حامدی با اشاره به اهمیت اوقات فراغت در تکامل بخشی ویژگیها و توانمندسازی دانشآموزان عنوان کرد: «اهمیت اوقات فراغت دانشآموزان در ایام تابستان، بهگونهای است که نیازمند توجه ویژه اولیا و مسئولین است؛ از این رو، کانونهای فرهنگی تربیتی با فراهم آوردن محیطی مساعد، نقش مهمی در شکوفایی استعدادهای دانشآموزان برعهده دارد؛ هنگامی که دانشآموزان به یک شناختی از توانمندیهای خود رسیده و آن را شکوفا بینند، بهسبب دارا بودن روحیه سالم و عزت نفس، ارزش خود و سلامتیشان را درک کرده و از استعمال مواد مخدر دوری میجویند.»
این کارشناس مراقبت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، افسردگی را یکی از مهمترین عوامل گرایش نوجوانان به استفاده از مواد مخدر دانست و تصریح کرد: «با توجه به اینکه دوران نوجوانی، دورانی است که دانشآموزان آنگونه که باید از هیجانات خود شناختی نداشته و بر آنها زیاد کنترل ندارد؛ از این رو، با یک برهمریختگی در دانشآموزان مواجه هستیم که اظطراب، پرخاشگری و مشکلات دیگر را بهدنبال دارد؛ در این وضعیت، بعضاً دانشآموزانی که از شرایط روحی مساعدی برخوردار نباشند، برای بهتر کردن وضع روحی خود تصمیم به امتحان کردن روشهایی میزنند که اغلب تصمیمات سالمی نیستند؛ یکی از این تصمیمها، استفاده از مواد مخدر است.»
وی در ادامه به تصریح فعالیتهایی با محوریت پیشگیری دانشآموزان از اعتیاد پرداخت: «پیشگیری همواره بهتر از درمان تلقی میشود، از این رو در این راستا فعالیتهایی از جمله آزمونهای متعدد غربالگری در تمامی مقاطع برای ارزیابی سلامت روان دانشآموزان صورت گرفته است؛ این آزمونها سبب میشوند تا دانشآموزانی که از سلامت روان کافی برخوردار نیستند را شناسایی کرده و هرچه زودتر مهارتهایی را توسط مدرسه و مرکز مشاوره، برای بهبود آنان بهکار گیرند.»
حامدی با تاکید بر اهمیت غنیسازی هرچه بیشتر محیط برای درمان افرادی که درگیر مقوله اعتیاد شدند عنوان کرد: «فراهم سازی محلی برای غنیسازی، سرگرمی، توانمندسازی و افزایش عزت نفس برای افرادی که درگیر مقوله اعتیاد هستند از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ از این رو، تحقیر، سرزنش و مقایسه کردن این افراد سبب بدتر شدن وضعیت میشود.»
وی مطرح کرد: «اگر جامعه این افراد را پس از بهبودی به عنوان فردی سالم بپذیرد و از برچسبزنیها جلوگیری شود، در نتیجه این افراد به تدریج پی به ارزش بهبودی خود برده و از بازگشت به حالت پیشین خود دست میکشند؛ عکس این موضوع گاهی سبب میشود افراد باز به سوی استعمال مواد مخدر گرایش پیدا کنند.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه بختیاری
ارسال دیدگاه