آشفتگی در شهر؛ ارمغان خطوط ویژه موتورسیکلت

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت که ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت باعث آشفتگی بیشتر در شهر می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
آشفتگی در شهر؛ ارمغان خطوط ویژه موتورسیکلت

31 درصد کل موتورسیکلت‌های کشور یعنی 4 میلیون و 218 هزار و 388 موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند. سهم موتورسواران از قربانیان تصادفات 46 درصد است و به گفته پلیس بیشترین بی‌انضباطی‌های ترافیکی از سوی موتورسوران انجام می‌شود اما پلیس می‌گوید نگاه احساسی به ساماندهی موتورسیکلت‌ها سبب شده مردم در این ساماندهی همراه پلیس نباشند.

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران مثالی از قربانیان نگاه احساسی به موضوع برخورد با موتورسوارهای متخلف زده و از تصادف موتورسواری که به همراه خانمش در خیابان کارگر به زیر چرخ‌های کامیون اداره پست رفته می‌گوید که اگر مقاومت در برابر اعمال قانون برای موتورسوارها نبود این موتورسوار که وارد خط ویژه شده بود متوقف می‌شد این حادثه منجر به مرگ نمی‌شد.

سید‌جعفر تشکرى هاشمى، عضو شورای شهر تهران هم بارها از بی‌سامانی موتورسیکلت‌ها در شهر گلایه کرده است. وی برخی از بی‌قانونی‌های موتورسیکلت‌ها در سطح شهر از جمله باربری به اندازه خودروهای حمل بار، سرعت مرگ بار در بزرگراه‌ها و ... را برمی‌شمرد و می‌گوید که این حضور باعث شده است که خیابان‌ها به سیرک شبیه شوند.

این عضو شورا ادامه می‌دهد: «سال‌هاست که در خصوص ساماندهى موتورسیکلت‌ها بهبودى حاصل نشده و متاسفانه هیچ گاه شاهد توقف رشد بى‌انضباطى ترافیکى موتورسیکلت‌ها نبوده‌ایم. بیش از ٣٠ درصد حوادث رانندگى متعلق به موتورسیکلت‌هاست و ٥٠ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگى، راکبان موتورسکلت هستند، بدترین ناهنجارى‌هاى رفتارى و ترافیکى، اعم از حرکت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، حمل بارهای غیرمجاز و انواع بزهکاری و سرقت را از سوی موتورسیکلت‌ها شاهد هستیم که پذیرای نظم و قانون نیستند.»

برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدتی برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران پیش‌بینی شده است. در برنامه‌های کوتاه مدت ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در معابر مستعد و ممانعت از تردد موتورسیکلت‌ها در خطوط ویژه اتوبوس‌ها (راهبند ریموت‌دار) پیش‌بینی شده است. همچنین ممانعت از تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو و مسیرهای تردد عابران پیاده ساماندهی فضای توقف موتورسیکلت‌ها برنامه‌های دیگری است که دنبال می‌شود.

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بهمن سال گذشته درباره ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در خیابان‌های پایتخت به ‌ پانا گفته بود:‌ «ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت از جمله پیشنهادات پلیس هم است اما در معابری که امکان‌پذیر است اگر بتوانیم برای موتورسیکلت‌ها خط ویژه ایجاد کنیم هم ایمنی بیشتری تردد کنند و هم مزاحمت کمتری دارند.»

سردار حمیدی درخصوص اینکه آیا عرض معابر پایتخت اجازه ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت را می‌دهد، توضیح داد:‌ «در برخی معابر چنین امکانی وجود دارد اما تمام خیابان‌های تهران چنین ظرفیتی ندارند. ما هم قصد نداریم در تمام خیابان‌ها این خطوط را ایجاد کنیم. نمی‌توانیم برای همه شهر یک نسخه واحد را به کار گیریم ممکن است راهکارهایی در یک نقطه تهران جواب دهد و در برخی معابر راهکارهای دیگر را دنبال می‌کنیم.»

قرار است این راهکار پلیس این روزها اجرایی شود، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به تازگی به یکی از رسانه‌ها گفته است که کلیات طرح ساماندهی موتورسیکلت‌های پایتخت در شورای ترافیک تهران با حضور دستگاه های مختلف همچون پلیس، تصویب شد، یکی از مصوبات این طرح، ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در برخی نقاط خاص است که در حال امکان سنجی معابر هستیم و باید در ابتدا این طرح به صورت آزمایشی در بخشی از شبکه حمل و نقل اجرایی خواهد شود که براین اساس با هدف ایمن سازی، تفکیک حرکت موتورسیکلت از خودرو ایجاد می شود که این طرح در بسیاری از کشورهایی که تعداد موتورسیکلت ها در آن بالا است،اجرا شده و موفق بوده و انضباط بهتری در شهر ایجاد شده است. در حال حاضر در حال مطالعه برای امکان سنجی معابر پایتخت هستیم تا ببینیم این طرح یعنی ایجاد خط ویژه برای تردد موتورسیکلت ها در کدام قسمت شهر ایجاد شود و بعد از آن این طرح یعنی ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلت ها مدتی اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت آمیز بودن،تسری می یاید اما در حال حاضر در حال مطالعه اجرای طرح هستیم.

اما سید جعفرتشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نگاه متفاوتی به این موضوع دارد. او در گفت‌وگو با پانا درخصوص خطوط ویژه موتورسیکلت‌ها می‌گوید:‌ «خطوط ویژه موتورسیکلت نه تنها یک راهکار موفق نخواهد بود بلکه تشدیدکننده مشکلات هم خواهد شد به نظرم من خطوط ویژه موتورسیکلت راه حل نیست. این خطوط می‌تواند سبب آشفتگی بیشتر فراهم کند.»

وی ادامه داد: «ما پلیس راهور در رابطه با این موضوع جلسه نگذاشته‌ایم، اما اگر بدانیم برروی اجرای این موضوع اصرار دارند حتما جلساتی را خواهیم گذاشت و دلایل فنی‌مان را برای مخالفت با آن خواهیم گفت زیرا این طرح تشدید کننده مشکلات موتورسوارها خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار