در گفتوگو با پانا
آشتی مدارس با صنایع برای اشتغالآفرینی در حوزه دانشبنیانها
نقش دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در آشنایی با اقتصاد دانشبنیان را نادیده نگیریم
تهران (پانا)_ قائممقام وزیر اسبق آموزش و پرورش معتقد است برای پیوند میان مدرسه و اقتصاد دانشبنیان باید همزمان با مدارس مراکزی که مستقیماً معلمان آینده این سرزمین را آموزش میدهند نسبت به موضوع اقتصاد دانشبنیان آگاه شوند تا در آینده این مفاهیم بطورعملی به دانشآموزان هم تسری داده شود و در این میان ارتباط صنایع مختلف با مدارس برای توسعه اقتصاد دانشبنیان جدی گرفته شود تا اشتغالآفرینی در ایران متحول شود.
امیرعلی نعمتاللهی، قائممقام وزیر اسبق آموزش و پرورش و سرپرست اسبق مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی در گفتوگو با پانا با اشاره به شعار سال مبنی بر تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرینی گفت: «امسال هم مانند هر سال مقام معظم رهبری سال را به شعاری مزین کردند که اتفاقاً در حوزه آموزش و پرورش بسیار زیاد جای کار دارد. آموزش و پرورش باید بتواند در حوزه کار و دانش و هنرستانها در بحث نوآوری و استفاده از شیوههای نوین علم و فناوری بهروز شود.»
مراکز کار و دانش و هنرستانها پتانسیل آموزش اقتصاد دانشبنیان را دارند
نعمتاللهی با اشاره به اهمیت مراکزی مانند کار و دانش و هنرستانها در آموزش و پرورش عنوان کرد: «در این نوع مراکز مهارتها و رشتههای کاربردی تدریس میشود که قابلیت دانشبنیان شدن را دارند. این مراکز هم میتوانند در موضوع اقتصاد دانشبنیان پیشتاز شوند.»
دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان برای آشنایی با دانشبنیانها از قلم نیافتند
وی افزود: «همچنین در مراکزی مانند دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان علاوه بر اینکه باید دانشجویان را در کنار دروسی که تدریس میشود با حوزه و مفاهیم دانشبنیان و مباحث دانش مالی و اقتصاد آشنا کرد زیرا اینها در آینده تسری دهنده دانشی هستند که امروز در این مراکز آموزش میبینند. درواقع بهصورت فراگیر فکر اقتصادی و فکر نوآوری را در دانشجوها پرورش دهند تا بتوانند برای آینده در تأثیرگذاری بر دانشآموزان اقدام کنند.»
قائممقام وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: «مراکزی که معلمان آینده در آن آموزش میبینند باید امسال به خاطر وجود دانشجویان ممتاز پیشتاز فرآیند و نقشآفرینی حوزه دانشبنیان در سطح کشور باشند.»
وی افزود: «امسال آموزش و پرورش باید با استفاده از ظرفیت انجمنهای اولیا و مربیان و ارتباطی که با خانوادهها دارند و بهعنوان بزرگترین رسانه کشور مطرح میشوند، در بحث مهم دانشبنیانها که این روزها متأسفانه مغفول مانده فرهنگسازی کند.»
از انجمن اولیا مربیان تا صندوق ذخیره فرهنگیان برای استفاده از فرهنگ دانشبنیانها
نعمتاللهی با اشاره به استفاده آموزش و پرورش از ظرفیت خانوادهها و اجتماع گفت: «باید آموزش و پرورش از این ظرفیت استفاده کند و به فرهنگسازی حوزه دانشبنیان و نوآوریها در خانوادهها بپردازد و همچنین بتواند با استفاده از تشکلهای صنفی فرهنگیان در جهت پیشتاز بودن فرهنگ استفاده از دانشبنیانها نقش مهمی را ایفا کند.»
وی افزود: «همچنین وجود صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکتهای بزرگ مرتبط با این صندوق میتواند امروز و امسال شعار سال را در کلیه شرکتها با استفاده از فناوریهای نوین میسر کند. از ظرفیت بازنشستگان فرهیخته آموزش وپرورش را در قالب یک فراخوان استفاده کرد و صندوق ذخیره و سودآوری و جهش در سودآوری و مدیریت در بهرهوری و کاهش هزینهها را در آموزش و پرورش متبلور کند.»
آشتی مدارس با صنایع برای اشتغال آفرینی در حوزه دانشبنیانها
نعمتاللهی درباره ارتباط مدرسه و کارخانهها برای یادگیری اقتصاد دانشبنیان گفت: «در سالیان گذشته رهبری و مسئولان نظام همواره به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره و تأکید داشتند و به نظر میرسد که اتفاقاً یکی از موضوعات مهم آشنایی دانش آموزان با صنعت به معنای عام کلمه است، حالا صنعت غذایی، دارویی یا معدنی و بقیه صنایع فعال در کشور باشد یعنی دانشآموز از ابتدا باید صنعت را بشناسد تا هم برای اشتغال آفرینی در آینده و هم برای ایجاد فکر اقتصادی ارتباط برقرار کند.»
وی افزود: «تشکلهای دانشآموزی مانند بسیج دانشآموزی یا هلالاحمر یا سازمان دانشآموزی و انجمنهای اسلامی دانشآموزان که اتفاقاً در اهدافشان هم اشاره شده، پا به میدان بگذارند و در حوزه پرورشی و آموزشی رسمی در عمل ثابت کنند که ارتباط میان مدرسه و اقتصاد میسر است. در این شرایط دانشآموزان آمادگی دارند و ذهن خلاقی برای ارائه موضوعات نوین دارند اما باید مرجع مشخصی در آموزش و پرورش پیگیر این مهم باشد. میتوان مانند کاری که در ارتباط با حوزه صنعت در دانشگاهها داریم در آموزش و پرورش هم این ساختار تعریف شود تا بهصورت عملیاتی و همافزا با صنایع کشور این مهم پیگیری شود.»
ارسال دیدگاه