سرپرست اداره کل انتقال خون استان مازندران:

شاخص اهدای خون در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است

ساری (پانا) - سرپرست اداره کل انتقال خون مازندران اظهار کرد شاخص اهدای خون در مازندران ۳۸ در هزار است که این شاخص بالاتر از میانگین کشوری است.

کد مطلب: ۱۲۸۸۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
شاخص اهدای خون در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است

عبدالله محمدی فیروزجایی بیان کرد: اداره کل انتقال خون تنها متولی تهیه، تامین و توزیع خون و فرآورده‌های خون سالم و کافی در استان مازندران است که با داشتن ۱۱ مرکز در شهرستان های ساری، بهشهر، قائم شهر، بابل، آمل، تنکابن، چالوس، نور، رامسر، جویبار، گلوگاه و سه اتوبوس سیار وظیفه جمع آوری خون از داوطلبان اهدای خون، آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومین، بیماران خاص اعم از تالاسمی، سرطانی، دیالیزی و هموفیلی استان و ۵۰ مرکز درمانی را برعهده دارد.

وی افزود: شاخص اهدای خون در استان مازندران ۳۸ در هزار است. یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت ۳۸ نفر در استان خون اهدا می کنند که این شاخص بالاتر از میانگین کشوری است که این امر نشان از نوعدوستی و ایثار بالای مردم استان در امر اهدای خون است، اما با توجه به تعداد بیماران خاص و نیاز روزافزون مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی لازم است که هم استانی ها مشارکت بیشتری در اهدای خون داشته باشند.

سرپرست سازمان انتقال خون مازندران گفت: بیماران خاص اعم از تالاسمی، سرطانی، دیالیزی و هموفیلی از مصرف کننده‌های دائمی خون و فرآورده های خون هستند.

وی اضافه کرد: حدود ٤٠ درصد از خون اهدایی مردم توسط بیماران مبتلا به تالاسمی به مصرف می رسد و از سویی دیگر مصدومان حوداث رانندگی و نوزادانی که دچار زردی می شوند و برخی از بیماران که نیاز به اعمال جراحی دارند از نیازمندان به خون هستند.

عبدالله محمدی اظهار کرد: هر واحد خون اهدای دست کم به سه فرآورده گلبول قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما تبدیل می شود که هر کدام کاربرد خاصی در درمان بیماران دارند.

وی ادامه داد: اهداکنندگان از همه گروه‌های خونی می‌توانند در این استان برای اهدای خون اقدام کنند، اما اهداکنندگان با گروه‌های منفی و بخصوص گروه خونی O منفی اقبال بیشتری برای اهدای خون دارند چرا که این افراد دهنده عمومی محسوب می‌شوند و می‌توانند به همه گروه‌ها خون اهدا کنند.

محمدی عنوان کرد: حداکثر تعداد مجاز اهدای خون در سال بسته به نظر پزشک اهدای خون و تمایل اهداکننده برای مردان ۴ بار در سال ( هر سه ماه یک بار) و برای زنان ۳ بار در سال ( هر چهارماه یک بار) است.

وی اعلام کرد: سن مجاز برای اهدای خون از ۱۸ تا ٦٠ سال و برای اهداکنندگان مستمر تا ٦٥ سال است.

عبدالله محمدی ادعا کرد: بانوان هم در صورت داشتن شرایط اهدای خون می توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند. اما باورهای نادرست باعث شده زنان در جامعه ما مشارکت کمتری برای اهدای خون داشته باشند، به طوری که در استان مازندران ۹۷ درصد اهداکنندگان خون مردان و تنها ۳ درصد زنان هستند.

وی در پایان گفت: در سازمان انتقال خون استان روش‌های مختلفی برای جذب داوطلبان انجام می شود از جمله: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیامک‌های تشکر بعد از اهدای خون و ارسال پیامک‌های دعوت به اهدای خون، فراخوان تلفنی، تبلیغات محیطی، برگزاری پویش های اهدای خون در مناسبت های مختلف و ارتباط با دهیاری ها در روستاها.

دانش آموز خبرنگار: سامیار مستانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار