رسانه‌های افغانستان خبر دادند؛

تعهد طالبان برای تأمین حقابه ایران

تهران (پانا) - تارنمای شبکه طلوع‌نیوز افغانستان با اعلام خبری مبنی بر توافق کابل و تهران درباره تامین حقابه ایران طبق معاهده هیرمند، نوشت وزارت انرژی و آب حکومت طالبان متعهد شده است که حقابه ایران را مطابق معاهده یاد شده تامین کند.

کد مطلب: ۱۲۸۸۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تعهد طالبان برای تأمین حقابه ایران

به گزارش ایرنا، در همین حال، وزارت انرژی و آب حکومت طالبان افغانستان اعلام کرده است که به زودی کار ساخت بند کمال خان نهایی خواهد شد.

براساس گزارش این رسانه افغان، رئیس آب‌های فرا مرزی وزارت انرژی و آب کابل می‌گوید که در بیست و پنجمین نشست آب هیرمند در تهران، توافق شده است که سال جاری یک سال آبی غیر نرمال است و هر دو کشور برای عملی شدن کامل معاهده آب هیرمند، باید تلاش کنند.

برکت الله آریوبی، رییس آب‌های فرامرزی وزارت انرژی و آب گفته است که هر دو کشور توافق کرده‌اند که برای پرداخت حقابه مطابق به معاهده آب هیرمند، تاسیسات مشترک و ایستگاه های اندازه‌گیری آب می‌سازند.

در همین حال، وزارت انرژی و آب حکومت طالبان اعلام کرده که به زودی کار ساخت بند کمال خان نهایی خواهد شد و ساخت این بند به هدف مدیریت آب‌های کشور بر رود هیرمند در نظر گرفته شده است.

مسأله حقابه ایران از رودخانه هیرمند دارای قدمتی ۱۰۰ ساله است . هیرمند از مکانی در نزدیکی شهر کابل سرچشمه می‌گیرد و وارد سدی به نام کجکی می‌شود و در واقع فاصله ۷۰۰ کیلومتری رودخانه از مرز ایران، محل اندازه‌گیری حقابه ایران است.

بر اساس معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱، حقابه ایران در سال‌های آبی نرمال تعیین شده و تشخیص سال آبی نرمال نیز ایستگاهی در بالادست سد کجکی و ماهانه معادل ۸۲۰ میلیارد مترمکعب آب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار