غذا‌های سالمی که قند خونتان را بالا می‌برند

تهران (پانا) - وقتی صحبت از افزایش قند خون و غذا‌های که باعث این اتفاق می‌شوند به میان می‌آید اولین چیز غذا‌های شیرین و کربوهیدرات‌های فرآوری شده هستند که متهم می‌شوند. اما خوب است بدانید که که برخی مواد غذایی که از آن‌ها به عنوان غذای سالم یاد می‌شود نیز می‌توانند قند خون شما را افزایش دهند.

کد مطلب: ۱۲۸۷۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
غذا‌های سالمی که قند خونتان را بالا می‌برند

‌پیش از آنکه به شما بگویم کدام غذا‌های به ظاهر سالم باعث افزایش قند خون شما می‌شوند، بهتر است ابتدا بدانید منظور از افزایش قند خون چیست؟

همانظور که قطعا شنیده‌اید وقتی غذایی که می‌خوریم در بدن ما به قند و گلوکز تبدیل می‌شود و بدن ما از آن برای سوخت و ساز خود استفاده می‌کند. درصورتی که در مقدار زیادی از گلوکز در خون جریان داشته باشد، قند خون ما افزایش می‌یابد که به آن هیپرگلیسمی هم می‌گویند.

در افراد که به دیابت مبتلا نیستند، هیپرگلیسمی در صورتی اتفاق می‌افتد که مقادیر بیش از اندازه قند و کربوهیدرات مصرف کنیم. اگر این رژیم غذایی زمان طولانی ادامه یابد و گلوکز زیادی در خون جریادن داشته باید می‌تواند باعث آسیب به اجزای داخلی بدن و حتی منجر به دیابت و سایر بیماری‌ها شود.

نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد ایالات‌متحده انجام شد نشان داد که افراد بسیاری به طور مرتب افزایش ناسالم گلوکز خون را تجربه می‌کنند حتی اگر سالم تلقی شوند.

محققان این تحقیق، معتقد بودند که مشاهده شده است که برخی از افراد فکر می‌کنند سالم هستند، اما قند خون آنان تنظیم نیست و هیچ ایده‌ای در این مورد ندارند، نتایج تحقیقات این محققان مشخص کرد که نوع غذا‌های مصرفی عامل اصلی این افزایش قند خون است.

غذا‌های سالم با قند بالا

دکتر کیسی مینز به سه غذای سالمی اشاره می‌کند که مشخص شده در هنگام مصرف باعث می‌شود افزایش قند خون شما ناسالم شود؛ اولین خوراکی انگور است. تمایل ما به خوردن انگور به تنهایی به عنوان یک میان وعده سالم، دلیلی است که انگور باعث چنین جهش‌های عظیمی در سطح گلوکز خون ما شود.

به گفته او انگور قادر است قند خون ما را نامنظم کند. حالا خبر خوب برای شما که از علاقه‌مندان انگور هستید این است که مجبور نیستید خوردن انگور را متوقف کنید، فقط باید آن را با ماست یا مقداری آووکادو مصرف کنید تا از این طرق قند خون بدنتان متعادل شود.

دومین غذای سالمی که افزایش قند خون شما را به دنبال دارد، بلغور جو دوسر است. جالب است بدانید که جو دوسر به خودی خود باعث افزایش قند خون نمی‌شود، اما رویه‌های نادرست استفاده از آن باعث این اتفاق می‌شود. دوستداران بلغور جو دوسر این خوراکی را با مواد پر قند مانند شربت افرا و چیپس شکلات مصرف می‌کنند، باید به آن‌ها توصیه کنیم که به جای این خوراکی‌ها سراغ چربی‌های سالم بروند. مثلا یک مشت آجیل یا دانه چیا را با بلغور جو دوسر مخلوط کنید تا قند خون شما را ثابت نگه دارد.

و، اما سومین غذای سالمی که با خوردن آن سطح قند خون شما افزایش پیدا می‌کند، لوبیاست. نکته مهم در این مورد اینجاست که لوبیا‌ها تاثیر مشابهی روی افراد ندارند، برخی ممکن است شاهد افزایش قند خون باشند، ولی بعضی دیگر نه. تحقیقات انجام شده میکروبیوم روده را مسئول این تفاوت‌ها می‌داند، به مطالعات بیشتری برای دریافت دلیل این اتفاق نیاز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار