حسین حقوردی در گفتوگو با پانا:
محیط مدرسه تاثیر بهسزایی در یادگیری دانشآموزان دارد
لازمه اصلاح کالبد آموزش و پرورش، ایجاد فضاهای مرتبط با فعالیت دانشآموزان است
تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تاثیر محیط مدارس بر یادگیری دانشآموزان پرداخت.
حسین حقوردی در گفتوگو با پانا، درباره تاثیر محیط مدارس بر یادگیری دانشآموزان گفت: «یادگیری، بخش مرکزی زندگی هر فرد است، حتی زمانی که به آن فکر نمیکنیم نیز اتفاق میافتد.»
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: «محیطهای یادگیری از عناصری تشکیل شدهاند که در کنار هم معنادار میشوند. محیط مدرسه یکی از این محیطهاست که در جامعه نسبتا به آن بیتوجهی شده است.»
وی اشاره کرد: «توانایی کودک در درک جهان به طور فعال برگرفته از محیط است. کودکان به طور انفعالی اطلاعات را جذب نمیکنند، بلکه آنچه را که در دنیای پیرامون خود میبینند، میشنوند و احساس میکنند، سپس انتخاب و تفسیر میکنند.»
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: «آموزش و به تبع آن محیطهای آموزشی بیشترین اثر و نقش را بر ذهنیت و تمدنسازی جوامع به عهده دارند. لازمه اصلاح کالبد آموزش و پرورش، ایجاد فضاهای مرتبط با فعالیت دانشآموزان است.»
وی افزود: «فضاهایی که دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان باشد که تحقق این امر از طریق طراحی جزئیات فضاها با توجه به الگوهای رفتاری کودکان امکانپذیر میشود.»
حقوردی ادامه داد: «اندازه مدرسه، نورپردازی و ... نقش عمدهای در افزایش یادگیری دارند. دیدگاه نوین، طراحی محیطهای آموزشی به ویژه در مقطع ابتدایی از اهمیت ویژهای در آموزش برخوردار است.»
وی افزود: «توجه به ویژگیهای روحی و جسمی کودکان در طراحی فضاهای آموزشی، میتواند به یادگیری عملی کودکان و بروز استعدادها و در نهایت رشد و شکوفایی آنها کمک کند.»
حقوردی ادامه داد: «تأثیر محیط در علاقه آنها به حضور در فضای آموزشی و در نتیجه افزایش و تسهیل در یادگیری نقش اساسی دارد زیرا هنگامی که کودکان در محیطی که قرار دارند مشاهده میکنند همه چیز با توجه به روحیات آنها ساخته شده و به ویژگیهای روحی و جسمی آنها توجه شده است، مورد احترام قرار گرفتهاند، شور و نشاط آنان برای حضور در این فضا و یادگیری مطالب جدید دوچندان شده و حتی باعث رشد و شکوفایی بسیاری از استعدادهای آنها میشود.»
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «فضاهای آموزشی به دلیل محدودیتهای خاص خود برای تبدیل شدن به محیطهایی خشک و بیروح شدن مستعد هستند اما باید تمام تلاش خود را بهکار گرفت تا از وقوع این حادثه جلوگیری کرد.»
این نماینده مجلس یازدهم افزود: «اهمیت دادن به فضاهای آموزشی و رعایت اصول و استانداردهای مربوط به آن در طراحی این مراکز منجر به خلق محیطی متناسب با خواستههای روانی دانشآموزان و در نتیجه جامعه میشود.»
حقوردی ادامه داد: «در مورد اهمیت رعایت استاندارد نور و رابطه آن با یادگیری کودکان میتوان به این نکته اشاره کرد که به طور کلی در فرآیند یادگیری، میزان زیادی از یادگیری توسط حس بینایی صورت میگیرد.»
ارسال دیدگاه