چگونه ‌مهارت‌‌ یادگیری خود را افزایش دهیم؟

تهران (پانا) - شناخت موثرترین ترفند‌های یادگیری به شما کمک می‌کند تا از وقت‌تان بیشترین بهره را ببرید. اگر وقت شما هم مانند بسیاری از افراد محدود است، با استفاده از این ترفند‌ها می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تر، یادگیری موثری داشته باشید.

کد مطلب: ۱۲۸۶۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
چگونه ‌مهارت‌‌ یادگیری خود را افزایش دهیم؟

افزایش توانایی یادگیری چیزی نیست که یک شبه رخ دهد، اما با به‌کارگیری چند تکنیک یادگیری و تمرین روزانه آن‌ها می‌توانید از زمان مطالعه و یادگیری‌تان بیشترین سود را ببرید.

در ادامه به برخی از بهترین این ترفند‌ها اشاره شده است:

۱. بهبود حافظه

* برای یادگیری موثر، به حافظه خوب نیاز دارید و برای بهبود حافظه‌تان چند راهکار ساده زیر تاثیر بسیاری خواهند داشت:

* به‌طور منظم ورزش کنید. ورزش سلامت مغز را افزایش داده و حافظه را بهبود می‌بخشد.

* زمانی را هم برای معاشرت با دیگران بگذارید تا روحیه‌تان بهتر شود که در نهایت روی سلامت حافظه‌تان اثر مثبت می‌گذارد.

* خواب کافی داشته باشید.

* موقع مطالعه و یادگیری مطلبی، هر چیزی را که حواس‌تان را پرت می‌کند، از خود دور کنید تا بتوانید روی کارتان کاملا متمرکز شوید.

* با دسته‌بندی اطلاعات، حفظ کردن آن‌ها را آسان‌تر کنید.

* آموخته‌هایتان را تکرار کنید. در واقع هر چیز جدیدی را که یاد می‌گیرید، با کلمات خودتان تکرار و بازگو کنید تا ملکه ذهن‌تان شوند.

* هنگام یادگیری از وسایل کمکی بصری، مانند عکس، گرافیک و نمودار‌ها کمک بگیرید.

* برای حفظ مطلبی می‌توانید آن را با صدای بلند بخوانید و بدین‌ترتیب آن را راحت‌تر به خاطر بسپارید.

۲. یادگیری مستمر

اگر می‌خواهید در یادگیری مهارت داشته باشید، باید همیشه در حال یادگیری کاری جدید باشید. بررسی‌ها نشان داده، یادگیری کار‌های جدید مغز را تشویق به تولید سلول‌های جدید می‌کند و این سلول‌ها وارد مدار‌های مغزی می‌شوند، اما اگر مغز را به‌کار نگیرید، سلول‌های خود را به‌تدریج از دست داده و از توانایی‌های یادگیری‌تان کاسته می‌شود.

۳. یادگیری با روش‌های مختلف

یکی دیگر از بهترین ترفند‌های یادگیری، استفاده از روش‌های مختلف برای یادگیری است. مثلا به‌جای فقط خواندن یک مطلب، آن را با صدای بلند بخوانید، یادداشت‌برداری و تصویرسازی کنید. همچنین تجربه نشان داده است، به جای تایپ مطلبی در کامپیوتر، تبلت یا لپ تاپ، یادداشت‌برداری آن روی کاغذ به حفظ مطلب بیشتر کمک می‌کند. همچنین می‌توانید اطلاعاتی را که کسب کرده و آموخته‌اید، به دوست‌تان یا یکی از اعضای خانواده‌تان بازگو کنید تا آن مطالب کاملا در ذهن‌تان تثبیت شوند.

۴. آموزش مطالب یاد گرفته‌شده

یکی از بهترین روش‌های یادگیری چیزی، یاد دادن آن به دیگران است. می‌توانید مهارت یا هر چیز جدید دیگری را که آموخته‌اید به دیگران هم بیاموزید. با این کار آن مهارت جدید در ذهن‌تان باقی می‌ماند. البته برای این کار می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی یا فضای وبلاگ هم استفاده کنید. بدین‌ترتیب وقتی آموخته‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و حتی در مورد آن‌ها با بازدیدکنندگان وارد بحث و گفتگو شوید، آن مطالب را هرگز فراموش نمی‌کنید.

۵. تجربه عملی

اگر می‌خواهید مهارت جدیدی را بیاموزید، فقط به خواندن مطالب و کتاب‌های مربوط به آن بسنده نکنید. بلکه در صورت امکان در کارگاه‌های آموزشی آن مهارت شرکت کنید یا درباره آن موضوع تحقیقات جامعی انجام دهید. در واقع با به‌کارگیری دانش و مهارت‌هایی که کسب می‌کنید می‌توانید یادگیری‌تان را بهبود بخشید. مثلا اگر قرار است در یک رشته ورزشی مهارت کسب کنید، باید به‌طور منظم تمرین کنید و آنچه را که یاد گرفته‌اید، عملی هم انجام دهید. این روش باعث می‌شود هر آنچه را که آموخته‌اید کاملا در ذهن‌تان جای بگیرد.

۶. نترسیدن از خطا و اشتباه

اگرچه در روش‌های آموزشی سنتی همیشه گفته‌اند که موقع یادگیری و مطالعه باید از خطا و اشتباه پرهیز شود، اما تحقیقات نشان داده است اشتباه کردن موقع یادگیری می‌تواند در تثبیت آنچه که می‌آموزید اثر مثبتی داشته باشد. در واقع آزمون و خطا بخشی از فرآیند یادگیری است. در بررسی‌های دیگر مشخص شده، وقتی در برابر خطاها، بازخورد‌های اصلاحی وجود داشته باشد، به یادگیری مطلب کمک بسیاری می‌کند. مثلا وقتی موقع یادگیری اشتباه کرده و وقت برای اصلاح آن می‌گذارید، به یادگیری‌تان کمک بسیاری می‌شود.

۷. تمرین پراکنده

ترفند دیگری که به یادگیری کمک شایانی می‌کند، تمرین‌های پراکنده است. به‌جای اینکه پس از یادگیری مطلبی، چند جلسه پی‌در‌پی وقت بگذارید و آن مطلب را مرور کنید، این تمرین‌ها را به زمان‌های مختلف و پراکنده موکول کنید. مثلا بعد از خواندن مطلب، یک‌بار آن را تمرین کرده و به سراغ مطالب جدید بروید و تمرین‌های بعدی را روز‌های بعد انجام دهید.

بدین‌ترتیب در یک بازه زمانی مشخص، چند بار مطلب آموخته‌شده تمرین می‌شود و این روش مطالب را در ذهن‌تان تثبیت می‌کند.

۸. امتحان مطالب آموخته‌شده

تحقیقات نشان داده که امتحان گرفتن از مطالب خوانده‌شده، به فرد در به یاد آوردن مطالب کمک می‌کند. به این پدیده، اثر آزمون گفته می‌شود که در آن بازیابی اطلاعات از حافظه، موجب بهتر قرار گرفتن آن اطلاعات در حافظه بلندمدت می‌شود.

۹. پرهیز از چند وظیفه‌ای

هرگز سعی نکنید چند موضوع را در یک بازه زمانی یاد بگیرید. بنابر بررسی‌ها این کار نه‌تنها از بهره‌وری‌تان می‌کاهد، بلکه موجب کاهش توجه و درک مطلب می‌شود. انجام همزمان چند کار، از تمرکزتان روی مطالب به شدت می‌کاهد. در واقع مجبور می‌شوید روی چند موضوع تمرکز کنید و این روش در طولانی‌مدت موجب خستگی‌تان می‌شود.

منبع: جامعه 24

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار