در گفت‌وگو با پانا

مصطفی کارخانه: والیبال ایران در حال پوست‌اندازی است

باید از تیم ملی حمایت کنیم نه انتقاد

تهران (پانا) - سرمربی اسبق تیم ملی والیبال ایران معتقد است باید از کادر فنی در راه تغییر نسل این رشته حمایت کرد چرا که تیم ملی والیبال ایران راه بسیار سختی در پیش دارد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
مصطفی کارخانه: والیبال ایران در حال پوست‌اندازی است

مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد تیم ملی والیبال ایران در هفته اول لیگ ملت های والیبال گفت: «ما از 4 بازی که انجام دادیم، 2 بازی را بردیم و 2 دیدار را هم واگذار کردیم. ما به ژاپنی باختیم که سال قبل هم با حضور تمام ستاره های ایران به آنها باخته بودیم. استرالیا و چین دو تیم از خوب های قاره آسیا را با قدرت بردیم. درست است باخت همیشه تلخ است و برد شیرین اما در دو بازی بد بودیم و باختیم. شاید مقابل هلند غافل‌گیر شدیم. آنها فوق‌العاده بودند و بازی بسیار درخشانی را نمایش گذاشتند. والیبال تمام نشده و دنیا به آخر نرسیده است. هنوز راه درازی را در پیش داریم. ما جای جبران داریم و بچه‌ها می‌توانند در هفته دوم در بلغارستان جبران کنند. مطمئن باشید این همه بضاعت والیبال ایران نیست. شرایط بهتر می‌شود و قطعا این اتفاق خواهد افتاد.»

وی افزود: «هرکسی می‌تواند از نتایج تیم‌ملی انتقاد کند اما الان زمان حمایت است نه انتقاد. باید از تیم‌ملی والیبال و کادر فنی حمایت قاطعی کنیم. ما یک تعداد بازیکن جان را برای یک میدان سخت بردیم تا تجربه کسب کنند و آبدیده شوند. باید به آنها دلگرمی و انگیزه بدهیم. درست است که در حمله و دفاع خوب نبودیم اما بهتر می‌شویم. ما جوانگرایی کردیم و تیم ملی در حال تغییر نسل است. باید این جوانها به تجربه بیشتر و خودباوری و اعتماد به نفس بیشتر برسند یا نه؟ عطایی و همکارانش دارند تلاش خود را می‌کنند و زحمت می‌کشند تا این روند خوب طی شود. برای تغییر نسل، نیاز داریم جوان‌های خود را در میادین سخت ببریم تا با آن فشار بازی ها باتجربه و آبدیده شوند. یک جایی باید برای پخته‌تر و باتجربه‌تر شدن نسل جوان تاوان بدهیم. در لیگ ملت‌ها ایران دارد تاوان تغییر نسل را می‌دهد. ما نمی‌توانیم در مسابقات جهانی که مهمتر از لیگ ملتهاست، جوانها را آبدیده کنیم. همین مسابقات باید دست به تغییر می‌زدیم که زدیم. حالا باید پشتیبان و حامی این تغییر باشیم.»

سرمربی اسبق تیم ملی والیبال ادامه داد: «ما باید تکلیف خود را روشن کنیم. اگر قرار بود، دنبال نتیجه باشیم باید با بازیکنان مسن و باتجربه می‌رفتیم. خوب اگر این اتفاق می‌افتاد و بازهم می‌باختیم، آن وقت هیچ چیزی نداشتیم. اگرهم می‌خواهیم جوانگرایی کنیم و نگاه ما به آینده باشد، این حرکت درست بود و دارد انجام می‌شود. به نظرم الان ارزیابی تغییر نسل زود است و والیبال ما راه طولانی در پیش دارد. حداقل اینکه باید فرصت بدهیم و عملکرد تیم را در بازی‌های هفته دوم در بلغارستان ببینیم. انتظارات از تیم ملی والیبال بالاست و به حق هم هست اما داریم تغییر نسل می‌دهیم و حواسمان باید باشد. این افت و خیز و نوسانات باید طی شود و تیم راه خودش را پیدا کند. الان وقت صبوری است. صبوری و خویشتن‌داری همیشه بهتر از عجله و شتاب است. الان موقع انتقاد نیست.»

مصطفی کارخانه گفت: «ما قبلا به استرالیا هم باخته بودیم اما در برزیل آنها را بردیم. با آلکنو هم باخته بودیم. الان با 30، 40 درصد توان فقط به برزیل رفتیم. درست است باتجربه‌ترها را نبردیم اما کلا از تیم کنار نگذاشتیم و والیبال ما هر موقعی نیاز داشته باشد، آنها در دسترس هستند و کمک خواهند کرد. خیلی حساس بودیم تا این تصمیم جوانگرایی و تغییر نسل به درستی انجام شود. این یک تصمیم و خرد جمعی بود که در فدراسیون به همراه سرمربی تیم ملی اتفاق افتاد. باید پای آن بایستیم. آمریکا و برزیل و ایتالیا هم این کار را کرده اند. حالا شاید در کشورهای آنها کمتر از آنها انتقاد شود. نباید بازیکنان را دلسرد کنیم. نقطه قوت تیم ما در این بازی‌ها این است که امثال ملکی‌ها و رمضانی‌ها را بازی دادیم. داریم تغییر نسل می‌دهیم. به جوانها داریم تجربه می‌دهیم. آنها را در میدان های بزرگ آبدیده می‌کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «این را هم در نظر بگیرید که دست سرمربی بسته بود. این تیم موسوی و معروف و امیرغفور ندارد. همین تیم 6 ماه قبل قهرمان آسیا شده و ژاپن را در خاکش برده است. میثم صالحی، علی‌اصغر مجرد و جواد کریمی مصدوم بودند. وادی انگشتش آسیب دید. شک نکنید با برگشتن مصدومان ما تیم رو می‌آید. این یک تجربه ارزشمندی در برزیل بود که نشان داد باید بچه های ما ادامه راه را جدی بگیرند. در کنار جوانگرایی، بهتر بازی کنیم. قطعا این مسیر آسیب شناسی می‌شود و روی نقاط ضعف کار می‌کنند. ما لیست 25 نفره داریم و می‌توانیم نفرات دیگر را در هفته‌های آینده، جایگزین کنیم. فشردگی بازی‌ها هم تاثیر داشت. ما در یک روز دو مسابقه انجام دادیم. درست است که فاصله زمانی ما با برزیل زیاد است. ما فرصت ریکاوری ذهنی و جسمی نداشتیم. درست است روی برخی پوئن‌ها بد عمل کردیم و مخصوصا مقابل ژاپن بد باختیم اما دست مربی هم خالی بود. انصافا در زدن سرویس تیم حریف عالی بود. در والیبال باید همه خطوط بالانس باشند تا نتیجه حاصل شود. این تیم مطمئن باشید راهش را پیدا می‌کند. فقط باید حمایت کنیم و به بچه‌ها دلگرمی بدهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار