طریفی حسینی:

جریان ملی دانش و فناوری در حوزه کودکان استثنایی ایجاد شود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جلسه مشترک با رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش  تاکید کرد جریان ملی دانش و فناوری در حوزه کودکان استثنایی ایجاد شود.

کد مطلب: ۱۲۸۵۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
جریان ملی دانش و فناوری در حوزه کودکان استثنایی ایجاد شود

حمید طریفی حسینی در این نشست با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی یک نظام آموزشی کامل است، گفت: کودکان از زمان بدو تشخیص و قبل از ورود به مدرسه می‌توانند تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی باشند و خدمات دریافت کنند.

وی افزود: کودکان پس از تشخیص، خدمات خانواده‌محور به آن‌ها ارائه می‌شود، سپس خدمات توان‌بخشی و آموزشی را دریافت می‌کنند و این خدمات در دوران تحصیل ادامه پیدا می‌کند.

طریفی حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: دانش آموزان کم توان ذهنی به عنوان بزرگترین گروه تحت پوشش این سازمان، یک نظام آموزشی خاص در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای آن‌ها تهیه و تدوین شده است.

وی افرود: هم‌چنین ۳۶ رشته مهارتی برای دانش‌آموزان کم توان ذهنی در مقطع کاردانش خاص استثنایی ایجاد شده است تا دانش‌آموزان کم توان ذهنی بتوانند در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی با هوشبهر عادی از کتاب‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی استفاده می‌کنند، گفت: تمامی کتاب‌هایی که در سازمان پژوهش تالیف می‌شوند در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در گروه نابینا کتاب‌ها به بریل یا درشت‌خط تبدیل می‌شوند و یا در گروه ناشنوا محتوای تصاویری برای دانش‌آموزان طراحی می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرودش استثنایی یک مجموعه کاملا تخصصی است، گفت: این دانش تخصصی یک وجهه تجربی دارد که حاصل ارتباط مستقیم با محیط‌های یاددهی و یادگیری است.

رئیس سازمان آمورش و پرورش استثنایی با بیان اینکه جریان ملی دانش و فناوری در حوزه کودکان استثنایی ایجاد می‌شود، گفت: در آموزش و پرورش استثنایی به دنبال این هستیم که پژوهش‌ها به سمت کاربردی شدن پیش روند و از مرحله دانش به فناوری برسند و نتایج پژوهش‌ها در مدارس استفاده شود.

طریفی حسینی گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان دارای ظرفیت بی‌بدیلی هستند که می‌توانند با سازمان آموزش و پرورش استثنایی در زمینه پژوهش همکاری کنند.

معاون وزیر گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی دارای داده‌های ارزشمند به خصوص در برنامه ملی سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان است که می‌توان از آن در پژوهش‌های کاربردی استفاده کرد.

علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در این جلسه با بیان اینکه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سه ماموریت اصلی دارد، گفت: کمک به تصمیم سازی برای حوزه مختلف آموزش و پرورش و توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش ازجمله ماموریت‌های پژوهشگاه است.

وی افزود: هم چنین انجام پژوهش‌های بنیادین و کاربردی از دیگر ماموریت‌های این پژوهشگاه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار