اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از حذف دروس عمومی در کنکور سال آینده تا برگزاری ۲ بار آزمون در سال

تهران (پانا) - کاهش آمار فوتی‌ها و مبتلایان روزانه کرونا، خروج مرگبار قطار از ریل، افزایش قربانیان حادثه متروپل، اعلام مهم‌ترین تغییرات کنکور و حکم اعدام برای قاتل ۲ طلبه حرم رضوی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۲۸۵۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
از حذف دروس عمومی در کنکور سال آینده تا برگزاری ۲ بار آزمون در سال

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۱۱۷ نفر رسید و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور، به ۱۴۱ هزار و ۳۴۲ نفر رسید. تاکنون ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۴۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۲۵۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۰۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۳۵ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۸۶ دُز رسید.

وزارت بهداشت آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور را اعلام کرد که بر اساس آن همچنان هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد و شمار شهرهای آبی نیز افزایش داشته است.

نقشه جدید شهرهای کرونایی

بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها از نقشه رنگ‌بندی کرونایی در کشور که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام شده است، در حال حاضر هیچ یک از شهرهای کشور همانند هفته‌های گذشته، در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارند. طی این مدت تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۵۳ به ۱۴۷ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۹۵ به ۳۰۱ شهر افزایش یافته است. بر این اساس هیچ شهری با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور وجود ندارد و تعداد شهرهای زرد به ۱۴۷ شهر و شهرهای آبی به ۳۰۱ شهر رسید.

خروج مرگبار قطار از ریل

در هفته‌ای که سپری شد، قطار مسافربری مشهد به یزد در محور طبس از ریل خارج شد و بر اثر این حادثه ۱۸ مسافر جان خود را از دست دادند و ۸۶ نفر هم مصدوم شدند.

تغییرات مهم کنکور

قرار است نحوه برگزاری کنکور سراسری تغییر کند و به گفته رئیس سازمان سنجش این تغییرات از کنکور سال آینده اعمال خواهد شد. عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه در کنکور سال آینده سوالات عمومی از کنکور حذف می‌شوند، گفت که بر اساس قانون جدید داوطلب می‌تواند ۲ بار در سال در کنکور شرکت کند و نمره کسب شده نیز تا دو سال اعتبار خواهد داشت. پورعباس تاکید کرد: در کنکور سال آینده اولا دروس عمومی نخواهیم داشت و تمامی سؤالات دروس عمومی از کنکور حذف می‌شوند و بررسی آنها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد که این سوابق در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ بررسی و اعمال می‌شود. همچنین از سال آینده کنکور از دروس اختصاصی به صورت دو بار در سال برگزار می‌شود و نتایج و نمره داوطلبان در این آزمون تا دو سال معتبر می‌باشد. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: پذیرش داوطلبان براساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد از سال آینده حدود ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را شامل می‌شود که این پذیرش بر مبنای ۴۰ درصد تاثیر سابقه تحصیلی است و ۶۰ درصد نیز آزمون سراسری در پذیرش داوطلبان تاثیر دارد. نمره‌ای که داوطلب از آزمون کسب می‌کند را به علاوه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب با یکدیگر ترکیب خواهد شد و در نهایت یک نمره کل برای داوطلب در پذیرش داوطلبان اعمال خواهد شد. پورعباس با تاکید بر اینکه از سال ۱۴۰۳ کنکور کاغذی حذف شده و آزمون به شکل الکترونیکی برگزار می شود، تاکید کرد: پیش بینی ما این است سالی ۶ آزمون برگزار شود که داوطلب مجاز است دو آزمون را به عنوان آزمون اصلی اعلام کند و مابقی به صورت آزمایشی برای وی لحاظ خواهد شد.

برنامه اوقات فراغت مددجویان دانش‌آموز

حسین زمانیان، معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان تهران در هفته‌ای که گذشت، برنامه‌های اوقات فراغت مددجویان کمیته امداد استان تهران در تابستان 1401 را تشریح کرد و گفت: «برنامه‌های ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان تحت پوشش در تابستان سال 1401 در دو بخش اردویی و آموزشی دنبال می‌شود. این برنامه‌ها از ابتدای تیرماه آغاز می‌شود و تا پایان فصل تابستان ادامه دارد. مراسم افتتاحیه هم پیش‌بینی شده با حضور هزار دانش‌آموز برگزار شود.»

طوفان تهران را در نوردید

در هفته‌ای که گذشت، طوفان در تهران باعث شد تا ۹ شهروند تهرانی دچار حادثه و مصدوم شوند. طوفان ۸۰ کیومتر بر ساعت سرعت داشت.

افزایش قربانیان متروپل

روز دوم خردادماه سال جاری ساختمان ۱۱ طبقه مترپل فروریخت. عملیات آواربرداری برای بیرون کشیدن افراد از زیر آوار آغاز شد. پیکر بی جان چهل و سومین قربانی این حادثه هفته‌ای که گذشت از زیر آوار بیرون کشیده شد و بر اساس گفته فرماندار آبادان تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل به ۴۳ نفر افزایش یافت و عملیات آواربرداری برای پیدا کردن پیکرهای احتمالی همچنان ادامه دارد.

بازداشت ۱۴ نفر در پرونده متروپل

در هفته‌ای گذشت دومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. بازداشت ۱۴ نفر در پرونده ریزش ساختمان متروپل آبادان، شکایت متهم به آزار بازیگران از مدعی، برگزاری ۵ جلسه علنی دادگاه جرایم سیاسی، اعلام اموال مسئولان در سامانه اموال، موافقت نشدن با آزادی مشروط محمدعلی نجفی، آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون، آخرین وضعیت پرونده‌های بقایی و مشایی، حکم اعدام برای قاتل ۲ طلبه حرم رضوی، اقدامات قضایی درباره پرونده شهید صیاد خدایی و نحوه برخورد دستگاه قضا با کم فروشان بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه قضایی بود که مسعود ستایشی آن را تشریح کرد.

آخرین وضعیت توله سوم ایران

روز ۱۰ اردیبهشت ماه ایران یوزپلنگ در اسارت سایت توران به روش سزارین سه توله یوز به دنیا آورد اما بعد از به دنیا آمدن توله ها مادر آنها را نپذیرفت از این رو به ناچار به صورت دستی تغذیه شدند اما بعد از سه روز ( ۱۴ اردیبهشتی) یکی از توله ها که به گفته مسوولان سازمان محیط زیست نقص ژنتیکی داشت تلف شد، دومین توله یوز هم ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد که این مساله حاشیه های زیادی به همراه داشت، توله سوم هم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل و تحت نظارت های دامپزشکی قرار گرفت. حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «آنچه ظرفیت کشور و ظرفیت‌های بین‌المللی است برای زنده ماندن توله یوز ایران به کار گرفته شده تا این توله زنده بماند و بالغ شود اما بازهم اطمینانی نیست و پزشک آفریقایی نیز معتقد بود این توله اگر چه تا این مرحله رسیده اما احتمال زنده ماندن آن حدود 60 درصد است و احتمال تلف شدن آن وجود دارد.»

سرقت از بانک

به دنبال انتشار خبری درباره سرقت از صندوق امانت یکی از شعب بانک ملی ایران سرهنگ ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت اعلام کرد که دستگیری سارقان صندوق امانات بانک در حال پیگیری است. او گفت: به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار ویژه قرار گرفت. چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی‌های اولیه در این حادثه قصور و سهل انگاری داشته‌اند تحت نظر قرار گرفته و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار