اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از تغییرات مهم آزمون سراسری تا اعلام مجازات برای متخلفان کنکور

تهران (پانا) - امسال برای اولین بار تعداد پاسخنامه‌های کنکور مهمترین تغییر آزمون سراسری است و بنا بر اعلام سازمان سنجش مجازات‌های سخت‌گیرانه‌ای برای متخلفان کنکور در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۸۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
از تغییرات مهم آزمون سراسری تا اعلام مجازات برای متخلفان کنکور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای بیماری کرونا در کشور تاکنون ۷ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۴۴۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۳۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۸۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در هفته‌ای که سپری شد سومین روز بدون فوتی کرونا نیز در کشور به ثبت رسید.

نقشه شهرهای کرونایی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد تعداد شهرهای آبی در کشور در وضعیت کرونا به ۳۴۲ شهر رسید و اکنون شهرهای زرد نیز کاهش یافته است. براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور و براساس آخرین به روز رسانی‌ها، همانند هفته های گذشته، هیچ یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند. طبق اعلام این وزارتخانه، تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۱۳ به ۱۰۶ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۳۵ به ۳۴۲ شهر افزایش یافت.

مهم‌ترین تغییرات کنکور امسال

آزمون سراسری سال 1401 هفته آینده برگزار می‌شود. تعداد داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر است که این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۹.۲ درصد افزایش داشته است. حسن مروتی، معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که امسال برای اولین بار تعداد پاسخنامه‌های کنکور مهمترین تغییر آزمون ما خواهد بود که البته تعداد دفترچه‌ها نیز تغییر پیدا کرده است. بر این اساس ما یک دفترچه عمومی و در کنار آن یک پاسخنامه عمومی خواهیم داشت و تعداد سؤالات عمومی ۱۰۰ سؤال است که ۲۵ سؤال زبان و ادبیات فارسی، ۲۵ سؤال زبان عربی، ۲۵ سؤال فرهنگ و معارف اسلامی و ۲۵ سؤال نیز زبان خارجی خواهد بود که این سؤالات در یک دفترچه عمومی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و داوطلبان ۷۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی در اختیار خواهند داشت و و بعد از اتمام این زمان پاسخنامه به همراه دفترچه از داوطلبان گرفته می‌شود.

اعلام مجازات متخلفان کنکور

محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری نیز تاکید کرد که استفاده داوطلبان از هرگونه وسایل ارتباطی الکترونیکی، محرومیت یک تا ۱۰ ساله و عضویت در یک گروه یا شبکه به تناسب نوع جرم نیز محرومیت یک تا ۵ ساله داوطلبان را به همراه دارد. وی گفت: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در آزمون سراسری جرم است، بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل بدون استفاده از آنها نیز منجر به محرومیت در آزمون سراسری می‌شود.

دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان

در هفته‌ای که سپری شد، مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان جزئیات چگونگی دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان را تشریح کرد و گفت که همکاران ما در اداره اطلاعات حدود ۸ ماه رصد اطلاعاتی داشتند و خیلی دقیق کیس‌ها را رصد می‌کردند به‌گونه‌ای که متوجه شدند ترور دانشمندان هسته‌ای نیز در دستور کار تعدادی از این افراد بوده است. با اشراف اطلاعاتی قوی که وجود داشت، اعضا در هر کدام از استان‌های مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند، قابل ذکر است مستندات زیادی بر علیه این افراد وجود دارد به گونه‌ای که قرار بازداشت متهمان که صادر شد هیچگونه اعتراضی نکردند. هم‌اکنون نیز پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و به زودی کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده اتوبوس خبرنگاران

در هفته‌ای که گذشت سومین نشستت خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. توضیح درباره آخرین وضعیت پرونده اتوبوس خبرنگاران، آخرین وضعیت پرونده پتروشیمی میانکاله، آخرین وضعیت اعلام اموال مسئولان، توضیح درباره مقابله با باند خودرو موسوم به باند عباس آباد، دستگیری 2 تن از مدیران در پرونده سرقت بانک ملی، آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس، توضیح درباره تبرئه علی دیواندری و آخرین وضعیت پرونده شکایت شهردار تهران مهم‌ترین اتفاقات حوزه قضایی بود که سخنگوی قوه قضاییه آنها را تشریح کرد.

حریق در پاساژ لیدوما

در هفته‌ای که سپری شد، مجتمع تجاری لیدوما دچار حریق شد. بنا به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، در طبقه هشتم که یک تالار وجود داشت، آتش به داخل کشیده شده بود و بخش زیادی از این تالار شعله‌ور شده بود و همچنین تعدادی از مغازه‌های پایین دچار حریق شده بود. حدود ۳۰ نفر توسط آتش‌نشانان از محل خارج شدند و چند نفری دچار دودگرفتگی شدند.

شیوع بیماری تب کریمه کنگو

بیماری تب کریمه کنگو، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد. سازمان دامپزشکی کشور در هفته‌ای که گذشت نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور هشدار داد و اعلام کرد براساس آمار وزارت بهداشت و درمان، از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ نفر بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی و دو نفر فوت شده‌اند.

ضارب روحانیون حرم رضوی اعدام شد

شانزدهم فروردین سال جاری، مصادف با ایام ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی حادثه‌ای تروریستی علیه 3 تن از روحانیون جهادی رخ داد که نهایتا منجر به جانبازی یک تن و شهادت ۲ تن دیگر از این عزیزان شد. پس از انجام تحقیقات دامنه دار قضایی-امنیتی، نهایتا پرونده به صورت ویژه در یکی از شعب بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت و پس از صدور کیفرخواست، جهت ادامه رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی مشهد مقدس ارسال شد و در این مرحله از دادرسی، دادگاه پس از بررسی کلیه اسناد و مدارک مربوط به این حادثه، به صورت فوق‌العاده اقدام به برگزاری جلسه علنی رسیدگی به اتهامات متهم عبداللطیف مرادی فرزند محمدطاهر کرد که طی آن و پس از تفهیم اتهام به متهم مبنی بر «محاربه از طریق کشیدن (تجریدسلاح) بر روی مردم به قصد ازهاق نفس و ایجاد رعب و وحشت که موجبات ناامنی در محیط حرم و حتی خارج از آن را فراهم نموده است» کرد. پس از اتمام فرایند رسیدگی به اتهامات متهم و صدور رای توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، پرونده جهت فرجام خواهی به دیوانعالی کشور ارسال و رای صادر شده توسط دادگاه انقلاب مشهد مبنی بر اعدام نامبرده، توسط شعبه نهم دیوانعالی کشور تایید و پس از اجری تشریفات قانونی، جهت اجرا به دادستانی مرکز خراسان رضوی ارسال شد. در هفته‌ای که گذشت، حکم اعدام ضارب روحانیون رمضان حرم مطهر رضوی در مشهد اجرا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار