اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از کاهش آمار کرونا تا شناسایی ۹ مورد مشکوک به آبله میمون در کشور

تهران (پانا) - کاهش آمار فوتی‌های روزانه کرونا، تغییر رنگ‌بندی شهرهای کرونایی، شناسایی 9 مورد مشکوک به آبله میمون، شهادت 2 تن از حافظان طبیعت و افزایش شمار قربانیان حادثه متروپل بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۸۴۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
از کاهش آمار کرونا تا شناسایی ۹ مورد مشکوک به آبله میمون در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۲۶۸ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۳۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۵۱ هزار و ۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۲۰۹ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۳۷۹ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۱۶۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ دُز رسید.

آخرین رنگ‌بندی شهرهای کرونایی

در هفته‌ای که سپری شد، آخرین وضعیت رنگبندی شهرهای کشور نیز از سوی وزارت بهداشت منتشر شد. بر این اساس هیچ یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار نگرفتند و تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۵۵ به ۲۵۳ شهر رسید و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۹۳ به ۱۹۵ شهر افزایش یافت.

نگرانی‌ها از شیوع آبله میمون

هنوز مبارزه با ویروس کرونا تمام نشده و بسیاری از ویروس‌شناسان و متخصصان حوزه سلامت، کرونا را آتش زیرخاکستر می‌دانند که شیوع بیماری آبله میمونی در بسیاری از کشورهای جهان، مردم را نگران کرده است و به گفته رضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی، آبله میمونی قابل پیشگیری است و اگر بیمار مبتلا به این ویروس قرنطینه شود امکان انتقال کاهش می‌یابد و قابل کنترل است. هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت اعلام کرد که 9 مورد مشکوک به آبله میمون در کشور شناسایی شده است. کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۹ مورد مشکوک آبله میمونی شناسایی شد که ۵ تا ۶ مورد منفی قطعی شدند و بقیه هم منتظر پاسخ آزمایش هستند و الان هیچ مورد ثابت شده آبله میمونی در کشور وجود ندارد. وی همچنین از آماده باش مراکز درمانی برای مقابله با این بیماری خبر داد.

رهاشدن نوزادی در اطراف شیرخوارگاه آمنه

در هفته‌ای که سپری شد، یک نوزاد اطراف شیرخوارگاه آمنه رها شده بود. محمد نصیری، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این‌باره گفت: کودکی را بالاتر از میدان ونک در نزدیکی شیرخوارگاه آمنه رها کرده بودند که طی تماس از طریق اورژانس به مرکز درمانی منتقل شد. کودک، دختر بوده و اکنون کاملا در صحت و سلامت است و تحویل سازمان بهزیستی می‌شود که کارش در فرایندهای بعدی سازمان انجام شود.

اعلام جرم علیه عضو سابق ستاد مبارزه با کرونا

همچنین در پی اظهارات بدون استناد یک کارشناس درخصوص رهاشدن نوزادان در اطراف شیرخوارگاه، قوه قضاییه از اعلام جرم علیه محمد رضا محبوب‌فر عضو سابق ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد. علت تشکیل پرونده قضائی نشر اکاذیب بدون سند از سوی متهم است و وی تا کنون سند معتبری بابت ادعاهایش ارائه نکرده است.

۴۲ تالاب ایران؛ منشاء گرد و غبار

خشکسالی‌های پی‌در پی در سال‌های اخیر موجب شده تا تالاب‌های کشور در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و به گفته صدیقه مدرس طباطبایی، رئیس گروه منابع آب، پایش و آینده پژوهشی تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، از مجموع ۲۲۶ تالاب ذکر شده، بالغ بر ۴۲ تالاب کشور، منشاء گرد و غبار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تالاب‌های هورالعظیم، شادگان، ارومیه، هامون، میقان، صالحیه، بختگان و ... اشاره کرد. رئیس گروه منابع آب، پایش و آینده پژوهشی تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در حال حاضر پروژه‌های تعیین نیاز آبی محیط زیستی ۳۶ مجموعه تالابی و رودخانه‌ای خاتمه یافته است و ۱۴ مجموعه در دست مطالعه و یا تدقیق و بازنگری قرار دارد، گفت: تخصیص و تامین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور طی جلسات مشترک کارگروه آب و محیط زیست با بخش‌های مختلف وزارت نیرو و روسای حوضه‌های نه گانه، به‌صورت مستمر در دست پیگیری قرار دارد.

شهادت 2 تن از حافظان محیط زیست

محیط بان محمد فرهمند و همیار محیط زیست، رضا بهرام پور در هفته‌ای که سپری شد در درگیری با شکارچیان متخلف در منطقه دره باغ بوانات در استان فارس به شهادت رسیدند. سجاد جلالی، مشاور رییس و سرپرست حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از دستگیری قاتلان محیطبانان بواناتی در استان فارس خبر داد و گفت: با پیگیری دستگاه قضایی به ویژه رییس دادگستری و دادستان شهرستان بوانات و نیز بازپرس پرونده، از همان لحظات اولیه پس از وقوع جنایت، دستورات سریع قضایی برای یافتن سرنخ هایی از مجرمان صادر شد. با جدیت دستگاه قضایی و اهتمام دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، تیم ویژه ای متشکل از متخصصان حوزه حقوق و جزا تشکیل شده و با قید فوریت به این پرونده رسیدگی و مجرمان به سزای عمل خود خواهند رسید.

حساسیت بر روی ساختمان‌های ناایمن تهران

پس از حادثه ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، حساسیت بر روی ساختمان‌های ناایمن در کلانشهرها از جمله تهران شدت گرفت و این موضوع در دستور کار شورای شهر تهران نیز قرار گرفت. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران بر لزوم تشکیل کمیته‌ای برای بررسی ساختمان‌های ناایمن پایتخت تاکید کرد و گفت: باید کمیسیون و کمیته‌ای تشکیل دهیم که همه ابعاد موضوع را در نظر بگیرند ابعادی همچون کسب و کار مردم که آسیب نبیند البته قطعا در روند اجرا قرار گرفتن ایمن‌سازی مدتی این آسیب را می‌بیند ولی قطعا بهتر از این است که همه زندگی آنها بر باد برود. باید بررسی دقیقی در این امر انجام شود و بازسازی این ساختمان‌ها انجام شود چرا که بسیاری از این ساختمان‌ها استیجاری هستند و برای صاحب ملک ارزش بازسازی ندارد. بنابراین باید قانون کاملی وضع شود تا تعیین تکلیف این ساختمان‌ها انجام شود و مشخص شود که چگونه باید با آنها رفتار کنند. همچنین حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت که پلاسکو نماد بلندمرتبه در کشور بود اما به علت عدم نگهداری درست فرو ریخت. هزار ساختمان بلند با عمر بالای 12 سال در تهران وجود دارد که نگهداری درستی از آن نمی‌شود و الزامات اجرایی هم برای آن وجود ندارد. در جلسه شورای شهر تهران قرار شد تا لیست جدیدی از ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران تهیه شود.

افزایش شمار قربانیان متروپل

حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه دوشنبه ۲ خردادماه، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان فروریخت. عملیات آواربرداری این ساختمان هنوز ادامه دارد و پایان نیافته است. احسان عباسپور، فرماندار آبادان در هفته‌ای که گذشت از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به 37 نفر خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار