معاون شهردار تهران :

۳۷درصد جمعیت پایتخت در بافت فرسوده ساکن‌اند

تهران (پانا) -معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت که ۳۷ درصد از جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده ساکن هستند. اقداماتی که در شورای سوم و چهارم اتفاق افتاد اگر با همان سرعت پیش می رفت، بخش زیادی از بافت نوسازی می شد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
۳۷درصد جمعیت پایتخت در بافت فرسوده ساکن‌اند

حمیدرضا صارمی در شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی در خصوص نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، اظهار کرد: بر اساس قوانین بالادست و تذکرات و پیشنهادات شورای اسلامی شهر تهران، بررسی هایی در این زمینه انجام شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق نفرآباد برای اجرای ۱۵ پروژه خدمات زیرساختی و تحرک توسعه تا پایان خردادماه اختصاص داده می شود، خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد این ۱۵ پروژه تا پایان امسال پیش خواهد رفت که این طرح ها از جمله مراکز آموزشی، عمومی و فرهنگی هستند.

وی همچنین تصریح کرد: در سالهای اخیر، این موضوع مطرح بود که خیابان شوش از ۴۵ به ۲۰ متر کاهش پیدا کند که انجام نشد اما هفته گذشته در کمیسیون ماده پنج تصویب شده تا کاهش صورت بگیرد.

صارمی با بیان اینکه برای دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ناکارآمد، طرح تهیه شده است، یادآور شد: ۷۵۰ هکتار از کوره‌پزخانه ها تصویب شده است و با توجه به بازنگری ضوابط بند ۱۵ طرح تفصیلی در خصوص مشوق های مسکن نیز که در مرحله نهایی است پنج هزار پروانه در بافت فرسوده صادر خواهد شد.

وی با اشاره به پیش بینی عرصه استقرار خوشه های دانش بنیان در تهران، گفت: اختصاص وام ۶۰۰ میلیون تومانی برای بافت اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در حال انجام است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه نگاه به بافت فرسوده در دوره ششم نگاه عمیقی بود، گفت: رویکرد در این بافت، نوسازی بود اما بازآفرینی و بهسازی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عمده بافت ما در شهرری است، یادآور شد: خطر جدی در خصوص زلزله در گسل موجود در این بافت جدی است.

صارمی گفت: ۳۷ درصد از جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده ساکن هستند. اقداماتی که در شورای سوم و چهارم اتفاق افتاد اگر با همان سرعت پیش می رفت، بخش زیادی از بافت نوسازی می شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: سه هزار و ۲۸۵ هکتار بافت فرسوده در سال ۸۵ مصوب شد که در سال ۹۹ به چهار هزار و ۴۲۷ هکتار معادل هفت درصد از مساحت و ۲۰ درصد جمعیت با ۶۹ هزار پلاک ثبتی رسید.

وی با بیان اینکه باید بسته تشویقی در شورای اسلامی شهر در نظر گرفته شود تا تحرک بیشتری برای ساخت در بافت فرسوده صورت بگیرد، اظهار کرد: تراکم جمعیت در مناطق کمتر برخوردار سه برابر تراکم در دیگر نقاط شهر تهران است.

صارمی با بیان اینکه درصد زیادی از واحدهای مسکونی با ۵۰ متر مربع در در محدوده جنوب انقلاب قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: باید ببینیم چرا اقدامات ما نمی تواند فاصله شمال و جنوب را کم کند؟ این موضوع قابل پذیرش نیست.

وی در ادامه یادآور شد: اعتبار نوسازی ۱۰ درصد از بافت فرسوده در طول سال، ۴۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان به بهبود کیفیت خدمات عمومی اختصاص دارد.

صارمی با تأکید بر اینکه در خصوص بهسازی و نوسازی بافت فرسوده، دستگاه های متولی بازآفرینی این موضوع را جدی نمی گیرند، گفت: نباید اجازه دهیم اتفاقی مثل متروپل که در محدوده کوچکی روی داد، در تهران با این میزان وسعت اتفاق بیفتد؛ امروز که فرصت پیشگیری و پیش بینی هست باید دستگاه های مسئول کمک کند.

وی با بیان اینکه تراکم حضور افراد در نقاط مختلف شهر تهران ۱۳۱ نفر در هکتار و در بافت فرسوده ۳۹۱ نفر در هکتار است، تصریح کرد: سرانه خدماتی در بافت فرسوده، هفت متر مربع و در کل تهران ۳۰ متر مربع است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه راهبردهای ما بر اساس چشم انداز شورا تعیین می شود، خاطرنشان کرد: محله محوری، تامین مسکن استطاعت پذیر و همکاری و مشارکت با دیگر بخش ها از راهبردهای ما به شمار می رود.

وی گفت: ۴۶۲ هزار مسکن نوساز در بافت فرسوده ایجاد شده و علاوه بر این طراحی پروژه های مختلف در این مناطق نیز صورت گرفته است.

صارمی همچنین خاطرنشان کرد: تقاضا داریم از ظرفیت ۴۱ دفتر تسهیل گری نوسازی که در مناطق ۲۲ گانه فعال هستند، استفاده شود.

وی با بیان اینکه سال ۹۰ و ۹۱ حدودا سالیانه ۱۰ هزار پروانه صادر می شد، گفت: این میزان به یک دهم در حال حاضر کاهش یافته است.

صارمی با اشاره به برنامه نوسازی پلاک ها تا سال ۱۴۰۵، گفت: پنج هزار و ۲۳۵ پروانه امسال صادر خواهد شد که ۳۰۰ درصد پیشرفت نسبت به سال قبل خواهد داشت و امیدواریم به ۱۰ هزار پروانه برسد. بر اساس برنامه سال ۱۴۰۵ میزان صدور پروانه به ۱۳ هزار و ۸۷ مورد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه میدانگاه شهید شهریاری در هفته آینده افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: طرح هایی نیز در منطقه هشت و ۱۹ در حال اجرا است.

نرگس معدنی‌پور در جریان جلسه امروز و در ادامه بررسی فعالیت‌های معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در حوزه بافت فرسوده، طی تذکری گفت: نوسازی شهرها در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان صورت می‌گیرد لذا ضرورت دارد تا کلیه ابعاد کالبدی و غیرکالبدی فرهنگی و اجتماعی در این موضوع مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: ار آنجا که مردم ذی‌نفعان و استفاده‌کنندگان اصلی طرح‌های شهری هستند توجه به خواست و نیاز آنها در طرح‌ها اهمیت بالایی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر محله از نظر فرهنگی و اجتماعی دارای تفاوت‌هایی با سایر محلات است این سوال ایجاد می‌شود که آیا کاربست‌های فرهنگی و اجتماعی برای احیا بافت فرسوده با توجه به نیاز هر محله در نظر گرفته شده است؟

وی ادامه داد: سوال دیگر این است که آیا در احیای بافت فرسوده و در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی تفاوتی بین شمال و جنوب شهر وجود دارد؟

همچنین حبیب کاشانی در جریان جسله امروز نیز ضمن اشاره به درگذشت حجت‌الاسلام دعایی سرپرست روزنامه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس اظهار کرد: دعایی یار دیرینه امام و رهبری بود و عالمی وارسته و ساده‌زیست بود و درگذشت حجت‌الاسلام دعایی را تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به عدم تغییر برخی از هیئت‌مدیره‌های زیرمجموعه‌های شهرداری تهران تاکید کرد: متاسفانه شاهدیم با وجود گذشت 10 ماه و 6 روز از این دوره از مدیریت جدید شهری همچنان افرادی که از دوره گذشته در این مجموعه‌ها بودند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کاشانی گفت: این مسئله مورد نقد ما قرار دارد و اگر قرار است هیئت مدیره چنین ارگان‌هایی از جمله مترو، سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی، تمدید شوند ما نیز از این مسئله بی‌اطلاع نباشیم.

عضو شورای شهر تهران این موضوع را به زاکانی و فروزنده تذکر داد و گفت: در این زمینه ورود جدی را باید شهرداری تهران داشته باشد و افرادی که قرار است در هیئت مدیره‌ها تثبیت شوند را اعلام کند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص نوسازی در بافت فرسوده با بیان اینکه بافت فرسوده از مهمترین و مشکل ترین اموری است که باید به آن پرداخت، گفت: سرانه اصلاح در بافت فرسوده بیشتر از دیگر بخش ها بوده اما متاسفانه اقدامات صورت نگرفته و نتوانستیم توفیقات فراوانی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در دهه ۸۰ تخفیفی را برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در نظر گرفتیم و بیش از ۲۰ درصد پروانه ها در آن زمان به بافت فرسوده اختصاص داشت و اینکه امروز صدور پروانه به هزار مورد رسیده است، اتفاق خوبی نیست.

چمران با بیان اینکه محله محوری باید مورد توجه قرار بگیرد و تک سازی روند مطلوبی نیست، یادآور شد: باید با استفاده از تجربیات به بافت فرسوده بپردازیم تا بتوانیم در این دوره توفیق خوبی به دست بیاوریم.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مردم مناطقی که در اطراف بناهای تاریخی هستند با مشکل مواجه شده‌اند و اجازه ساخت ندارند، اظهار کرد: برای مثال در اطراف برج طغرل مردم مراجعه و اعلام می کنند که نمی توانند ساخت و ساز انجام دهند.

سید محمد آقامیری افزود: با همکاری با میراث فرهنگی فکری به حال این افراد شود و در خصوص مشکلات موجود برای ساخت و ساز، ساماندهی صورت بگیرد.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه عدم وجود سرانه ها در بافت فرسوده یکی از دلایل عدم علاقمندی مردم به ساخت و ساز در بافت فرسوده است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، انگیزه ای برای نوسازی در بافت فرسوده باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: سرانه را باید در بافت فرسوده در نظر بگیریم و نباید به جایی برسیم که در منطقه ۲۲ مسجد و مدرسه ای که ساخته شده، جریمه کنیم و باید در نظر گرفت که چه میزان برای ساخت فضاهایی از این قبیل باید هزینه کرد.

علوی تأکید کرد: در بافت فرسوده باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که هویت شهر باید حفظ شود و در این خصوص باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

میثم مظفر با بیان اینکه پلاک های ۷۰ یا ۸۰ متری فراوانی در بافت فرسوده داریم، تصریح کرد: باید از نگاه های آرمانی به سمت نگاه واقع‌بینانه با ضوابط شهرسازی برویم.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از حق الزحمه کارشناسان نظام مهندسی موجودی ریالی وجود دارد، گفت: سازمان نظام مهندسی باید مجاب شود در بافت فرسوده، مهندسان ناظر با انتخاب مالک صورت بگیرد تا افراد واجد شرایط انتخاب شده و مسئولیت را در ساخت و ساز عهده دار شوند.

ناصر امانی افزود: باید توضیح داده شود که با چه پشتوانه ای، به اعداد صدور پروانه در سال ۱۴۰۵ رسیده ایم و چه ضمانت اجرایی دارد؟

وی با بیان اینکه پیش بینی بسته های تشویقی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در بازآفرینی شهری مورد اهمیت است، تصریح کرد: مردم بافت فرسوده اعلام کردند که از سال ۹۷ بسته تشویقی برای ساخت و ساز طبقات در این بافت قطع شده که تقاضا داریم مورد پیگیری قرار بگیرد.

امانی تاکید کرد: ما می خواستیم بدانیم که شهرداری در دوره جدید تا چه میزان بافت فرسوده را احیا خواهد کرد که رقم آن اعلام شد و از تلاش ها در این زمینه تقدیر می کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در خصوص رفع موانع در بافت فرسوده باید درخواست شهرداری از شورا مطرح شود، گفت: تفاهم نامه ای بین شهرداری و وزارت راه منعقد شده که در موضوع تخریب و نوسازی پلاک های فرسوده در بند۹، مقاوم سازی باید مورد توجه قرار بگیرد.

مهدی پیرهادی با بیان اینکه تسهیلات ویژه ای برای ساختمان های ناپایدار باید در نظر گرفته شود، گفت: ممکن است اتفاق متروپل برای هریک از این ساختمان ها روی دهد؛ تعداد ساختمان های ناپایدار که تعداد قابل توجهی است باید مورد توجه قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معاونت شهرسازی کار بسیار سختی دارد، تأکید کرد: یک طرح خلاق و به روز بر اساس شرایط اقتصادی فعلی تهیه شود.

مهدی عباسی افزود: در مناطقی همچون منطقه ۱۰ شاهد حضور ۱۰۳ هزار نفر جمعیت مازاد هستیم؛ اشتباهات در چنین مناطقی اشتباهات خطرناکی است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: دفاتر نوسازی با قدرت کار خود را ادامه دهند و مردم را تشویق کنند و آنها را کنار هم قرار دهند؛ مشکل املاک بدون سند که تعدادشان نیز زیاد است، باید ساماندهی شوند.

صارمی در پاسخ به تذکرات اعضای شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: ما تضمین می دهیم که صد در صد تعداد پروانه هایی که در بافت فرسوده تا سال ۱۴۰۵ پیش بینی شده، محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام مصوبات ما پیوست فرهنگی و اجتماعی دارد، یادآور شد: مصوبه ای باید داشته باشیم که اگر حقوق مردم در اطراف بناها ضایع شده، هزینه های آن توسط دستگاه مورد نظر به مالکان پرداخت شود.

صارمی با اشاره به اینکه صدور بیش از سه هزار پروانه در بافت فرسوده در حال انجام است، گفت: تصمیم گیری در بافت فرسوده بسیار مهم است؛ مردم در این مناطق توان پرداخت تسهیلات را ندارند و باید در این خصوص فکر شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تأکید کرد: وام ۶۰۰ میلیون تومانی تنها برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده و شاید بتوانیم با پیگیری ها این تسهیلات را به بافت ناپایدار نیز اختصاص دهیم.

وی افزود: انتظار داریم شورا در بافت فرسوده به شهرداری بیش از این کمک کند؛ چند بار موضوعاتی را درخواست کرده ایم که امکان انجام آن در شورا نبوده و صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار