چمران در دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری تاکید کرد؛

بافت‌های فرسوده بهترین بستر برای بازآفرینی مسکن ملی

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران در دومین اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای کلان‌شهرها با اشاره به مبحث بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناپایدارگفت که بافت‌های فرسوده بهترین بستر را برای اجرای طرح‌هایی چون نهضت ساخت مسکن و مسکن ملی دارند.

کد مطلب: ۱۲۸۸۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
بافت‌های فرسوده بهترین بستر برای بازآفرینی مسکن ملی

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان دومین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری استان ها و کلان شهرها، با اشاره به عدم اجرا صحیح اصول ساخت و ساز در گذشته به ویژه در انبوه سازی هایی که در مقیاس کوچک صورت می‌گرفت، ادامه داد: متاسفانه این فضاها را به این منظور که زودتر به دست متقاضیان برسانند به اصلاح بساز و بفروش می ساختند و تحویل میدانند این در حالی بود که هیچ گونه استانداردی رعایت شود.

چمران افزود: در آن زمان تبلیغات بیشتر آشپزخانه های اوپن و ویو ابدی و... را شامل می‌شد و متاسفانه مهندسین معمار نیز دنباله رو این بساز بفروش ها شدند. لذا اولین چیزی که کمیسیون های معماری و شهرسازی به آن موظفند نظام مند کردن ساخت و ساز است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه عده ای چشمشان نه فقط در سیاست بلکه در معماری هم به دنیای غرب است. برای نمونه شخصی از مسئولین دولت های گذشته سعی داشت با تقلید از هتلی در مالزی در تهران هتل بسازد درحالی که آن هتل مخصوص جغرافیای پرباران مالزی بود نه تهران و این درحالیست که معماری ما بسیار غنی و توانمند است و ایرانیان مخترع بسیاری فنون معماری بوده‌اند.

مهدی چمران با اشاره به اینکه شاهد معماری ناهنجاری در نمای ساختمانها هستیم، گفت: باید تلاش کنیم در معماری شهرسازی اینگونه نماها دست کم در معماری مسکونی ممنوع شود. چراکه روحیه خانواده ایرانی درون گرا است و نمی‌تواند بی بند و بار باشد و اگر هم شاهد آن هستیم محصول تحمیل و عادت است و اگر آن را رها کنیم به حالت اولیه خود باز می‌گردد. براستی وضع معماری ما ناهنجار است. ما در مقابل نسل‌های آینده مسئولیم.

رئیس شورا در ادامه تشریح کرد: امروزه کار معمار به طراحی خلاصه شده است اما درواقع کار معمار نظارت واقعی است و باید هفته ای چندبار ساختمان را وارسی کند. چراکه ایستایی ساختمان به معمار بسته است و از همین روست که ساختمان متروپل هنوز بهره برداری نشده فرو می‌ریزد و این محصول عدم نظارت معمار است.

وی در همین راستا ادامه داد: چیزی که برای ما مغفول مانده است، نگهداری ساختمان است. حدود ۲۰ سال پیش رشته ای در دانشگاه ها به وجود آمد به نام نگهداری ساختمان که کارشناسی ارشد آن هم پیش‌بینی شد. در واقع مهندسی رشته آموزش می‌دید که بخش های مختلف از سیم‌کشی های برق تا ایستایی آن را بررسی کند.

چمران با اشاره به اینکه کمیسیون‌های معماری و شهرسازی در این زمینه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند، گفت: نه تنها بافت فرسوده ما اصلاح نشده، بلکه سطح بافت فرسوده هرساله گسترده می‌شود.

وی در خصوص نهضت ساخت مسکن نیز متذکر شد: نشود که مانند مسکن مهر به بیابان برویم و جایی که نه آب و نه برق و نه مسجد و مدرسه دارند، ساختمان هایی بسازیم که کاملا ابتدایی هستند و نما هم ندارند. لذا پیشنهاد می‌کنم که این ساختمان ها در مناطق بافت فرسوده ساخته شود.

چمران مقاوم سازی ساختمان‌ها را کاری نادرست خواند و گفت: نمی‌شود ساختمانی را لخت کرد و ستون‌های آن را مقاوم کرد و اگر آن هم شدنی باشد، فونداسیون را نمی‌توان مقاوم سازی کرد. عملیات مقاوم سازی هم مدت‌ها طول می‌کشد و هزینه‌های بسیاری دارد. بهتر است به جای این کار، امروز که ساختمان را می‌سازیم، آن را مقاوم کنیم که بییست سال بعد نیازی به مقاوم‌سازی نباشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار