رئیس اورژانس فارس:

اجرای طرح امدادرسانی به بیماران سکته حاد قلبی

زمان، نقش اصلی را در درمان بیماران سکته حاد قلبی دارد

شیراز (پانا) - به گفته رئیس اورژانس فارس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجرای طرحی از سال ۱۳۹۴ قصد دارد زمان شناسایی و شروع فرآیندهای درمانی بیماران قلبی را کاهش و از بروز عوارض بیشتر بیماران قلبی جلوگیری کند.

کد مطلب: ۱۲۸۴۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح امدادرسانی به بیماران سکته حاد قلبی

محمدجواد مرادیان، در تشریح این خبر گفت: بیماران با علائم سکته‌های حاد قلبی باید از خوددرمانی خودداری کرده و هر چه سریع‌تر با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته، تا بیماران به نزدیکترین مراکز مجهز به درمان‌های نوین سکته‌های حاد قلبی منتقل شوند.

بیماران قلبی از لحظه تماس با اورژانس ۱۱۵ تا لحظه خروج از مرکز درمانی به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته مورد رصد و پیگیری قرار می گیرند.

وی در ادامه افزود: در این طرح پس از تماس با اورژانس ۱۱۵ و حضور تکنسین های فوریتهای پزشکی بر بالین بیمار، توسط دستگاه تل کاردیو نوار قلب بیمار برای پزشک مشاور اورژانس در لحظه ارسال می شود.

رییس اورژانس فارس همچنین گفت: پس از رویت نوار قلب توسط پزشک اورژانس، تشخیص قلبی یا غیرقلبی گذاشته می شود و در صورت تایید سکته حاد قلبی مددجو، تیم قلب در بیمارستان تخصصی قلب آماده پذیرش بیمار و شروع اقدامات درمانی ویژه خواهند بود.

مرادیان در ادامه گفت: در حال حاضر این طرح در ۵۲ مرکز بیمارستانی پوشش سراسری را با کمک اورژانس ۱۱۵ تامین کرده و برای استفاده از آن در هنگام بروز علائم سکته قلبی، ‌تنها کافی است که با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید تا نجات یابید.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در اکثر جوامع و در ایران بیماری‌های قلبی و عروقی است که قسمت مهمی از آن را سکته‌های حاد قلبی به خود اختصاص می‌دهد، می‌افزاید: علت ایجاد سکته حاد قلبی، ایجاد لخته در عروق کرونر است که منجر به بسته شدن رگ شده و جریان خون یک منطقه از عضله قلب کاملا از بین می‌رود. این اتفاق می‌تواند صدمات دائمی را برای فرد به دنبال داشته باشد. بنابراین هر چه سریع‌تر رگ مسدود، باز و جریان خون مجددا برقرار شود، آسیب‌ها به عضله قلب کمتر خواهد بود. هرچه سلول‌های عضله قلب کمتر از بین بروند در آینده بر روی طول عمر بیمار موثر است و از درمان‌های پر هزینه بعدی هم پیشگیری می‌کند.

مرادیان، با بیان اینکه زمان، نقش اصلی را در درمان بیماران دچار سکته حاد قلبی دارد، افزود: بیماران با علائم سکته‌های حاد قلبی باید از خوددرمانی خودداری کرده و هر چه سریع‌تر با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند، تا تیم های عملیاتی فوریت‌های پزشکی آنها را به نزدیکترین مراکز مجهز به درمان‌های نوین سکته‌های حاد قلبی انتقال دهند.

وی با اشاره به علائم بروز سکته قلبی، گفت: علامت‌ سکته حاد قلبی غالبا شامل درد سینه، احساس فشار و سنگینی روی سینه، احساس خفقان و تنگی نفس، همراه با تعریق و حالت تهوع و استفراغ است.

وی در پایان با بیان اینکه، در دو ماه ابتدای سال ۱۲۴ مورد سکته حاد قلبی توسط تیم های عملیاتی اورژانس شناسایی و به مراکز درمانی تخصصی منتقل شده اند‌، از مردم خواست تا باشناسایی علائم این بیماری و مراجعه سریع به مراکز درمانی تخصصی، از بروز حوادث ناگوار بعدی جلوگیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار