علائم هشدار دهنده سکته قلبی را جدی بگیرید

تهران (پانا) - محققان کشور با انجام پژوهشی دریافتند که شایع‌ترین علایم هشداردهنده در بروز سکته قلبی، درد یا ناراحتی در قفسه سینه، خستگی غیرمعمول و اختلالات خواب بودند.

کد مطلب: ۱۲۷۴۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
علائم هشدار دهنده سکته قلبی را جدی بگیرید

به گزارش ایسنا، گاهی افراد در معرض خطر بیماری قلبی عروقی، نمی‌توانند درک و شناخت صحیحی از علایم داشته باشند. توجه به علایم هشدار دهنده می‌تواند منجر به جستجوی درمان سریع تر شده و از عوارض و مرگ و میر جلوگیری نماید.

به این ترتیب، محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطالعه‌ای با هدف تجارب بیماران مبتلا به سکته قلبی از علایم هشدار دهنده، انجام دادند.

مشارکت‌کنندگان در این پژوهش،‌ بیماران مبتلا به سکته قلبی بودند. در مرحله کمی مطالعه، با استفاده از پرسشنامه، ۳۳ علامت هشداردهنده که از ۱۵۴ بیمار واجد شرایط بود، اطلاعات جمع‌آوری شد.

در بخش کیفی نیز، طبقات شامل: درک و تفسیر نادرست علایم، واکنش غیراختصاصی به علایم، نقص دانش در زمینه بیماری قلبی و ایده‌ها و باورها درباره بیماری قلبی بودند. در بخش کمی بیشترین علایم هشدار دهنده درد/ ناراحتی قفسه سینه، خستگی غیرمعمول و اختلات خواب بودند. زنان میانگین نمره علایم هشداردهنده بیشتری نسبت به مردان داشتند.

در این پژوهش که توسط دکتر سکینه سبزواری و با همکاری دکتر علی راوری، دکتر لیدا سلطانی و دکتر بهناز باقریان انجام شد، اکثر شرکت کنندگان علایم هشداردهنده سکته قلبی خود را تشخیص نداده و دیر مراجعه کردند.

در این پژوهش،‌ تماشای برنامه‌های آموزشی در رابطه با بیماری قلبی و علایم هشدار دهنده از طریق رسانه‌ها توصیه شده است. شناخت و درک بیشتر در مورد این علائم مخصوصا در افراد دارای عوامل خطر نیز می‌تواند منجر به تفسیر واقعی‌تر و تشخیص زود هنگام توسط کادر درمانی شود و از بروز سکته قلبی پیشگیری نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار