در گفت‌وگو با پانا

فائزه دادگر آزاد: «016» از شاعری محکوم به مرگ می‌گوید

هرچقدر تهیه‌کنندگان بیشتری وجود داشته باشد که انیمیشن‌سازان ایرانی را حمایت کنند، روز به روز محصولات بهتری را شاهد خواهیم بود

تهران (پانا) - کارگردان انیمیشن «016» تاکید کرد که دوسالانه پویانمایی تهران اتفاقی خیلی بزرگ در جامعه انیمیشن ایران است.

کد مطلب: ۱۲۸۴۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
فائزه دادگر آزاد: «016» از شاعری محکوم به مرگ می‌گوید

فائزه دادگر آزاد کارگردان انیمیشن 12 دقیقه‌ای «016»، محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که برای حضور در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شده و تندیس طلایی بهترین کارگردانی بخش دانشجویی را کسب کرد، در گفت‌وگو با پانا درباره داستان این انیمیشن گفت:« «016» روایت یک زندانی شاعر محکوم به اعدام است که روزهای پایانی زندگی خود را سپری می‌کند و مخاطب از رویاهایی که می‌بیند، متوجه جرم او می‌شود. در طول این فیلم ما با ترس‌ها، امید به ادامه زندگی و توهمات این شخص مواجه می‌شویم.»

وی ادامه داد: «وقتی که درباره شخصیت یک شاعر فکر می‌کردم و فیلمنامه «016» را می‌نوشتم، با این موضوع مواجه شدم که یک شاعر، نویسنده یا هنرمند با حضور مخاطب است که زنده می‌ماند و بدون او تنها کاری را برای خود انجام می‌دهد. به‌طور کلی هنرمند در تعامل با مخاطب است که می‌تواند ماندگار شود، اینجا بود که شخصیت فرعی ما خیلی پررنگ‌تر وارد داستان می‌شود. هدف من از ساخت این فیلم، نمایش رابطه مخاطب با یک هنرمند است که باعث می‌شود او زنده بماند.»

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جایگاه انیمیشن در ایران خاطرنشان کرد: «انیمیشن ایران زنده‌تر از آن‌ چیزی‌ست که دیده می‌شود اما شاید نیاز داریم که فضاهای بیشتری برای دیده شدن آثار تولید شده توسط مخاطبان داریم، شاید هنوز این فضا به‌وجود نیامده باشد که جایگاه انیمیشن و کیفیت ایران را به مخاطبان معرفی کند. خیلی از مردم ایران نمی‌دانند که انیمیشن ایران در چه سطحی از جهان قرار دارد و جشنواره پویانمایی تهران به این مساله بسیار کمک می‌کند.»

دادگر آزاد افزود: «از روزی که من وارد جامعه انیمیشن ایران شدم، متوجه شدم که چقدر نمی‌دانم و فضاهای موجود اطلاعات کمی را برای ما به نمایش گذاشته‌اند اما وقتی وارد جامعه انیمیشن می‌شوید، می‌فهمید که چقدر کیفیت آثار بالاست و هر روز بر بهتر شدن خود می‌افزایند، هر روز افرادی که پشتکار بالایی دارند و باید وارد این رشته شوند، خود را ارتقا می‌دهد و اثری بهتر از دیروز را تولید می‌کنند.»

این انیماتور درباره موانع موجود پیش روی انیمیشن‌سازان ایرانی تصریح کرد: «صنعتی شدن بسیاری از مدیاها، اقتصادی را به‌وجود آورده است که باعث کمبود بودجه می‌شود، این کمبود بودجه نیز باعث می‌شود آثار باکیفیت به مرحله تولید نرسند. هرچقدر تهیه‌کنندگان بیشتری وجود داشته باشد که انیمیشن‌سازان ایرانی را حمایت کنند، روز به روز محصولات بهتری را شاهد خواهیم بود. همچنین وجود تهیه‌کننده باعث دیده شدن آثار توسط مردم بیشتری می‌شود.»

وی درباره نقش مرکز گسترش در جایگاه انیمیشن مطرح کرد: «نقش مرکز گسترش در تولیدات انیمیشن ایران بسیار بالا بوده است و در تهیه‌کنندگی مرکز برای فیلم «016»، تاثیر این مساله را دیدم. من از بخش انیمیشن مرکز گسترش چیزهای بسیاری یاد گرفتم، آن‌ها جدا از کمک مالی به پروژه «016» از نظر محتوایی کمک‌های بسیاری را در اختیار ما قرار دادند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، به‌خصوص برای دانشجویان که با وسواس بیشتری به ساخت اثر می‌پردازند، پیشرفت را در جامعه انیمیشن شاهد خواهیم بود.»

دادگر آزاد در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران عنوان کرد: «دوسالانه پویانمایی تهران اتفاقی خیلی بزرگ در جامعه انیمیشن ایران است و ورود من به دنیای انیمیشن با دوسالانه سال 95 شروع شد و وقتی در این دوسالانه شرکت کردم متوجه شدم که چقدر فضای انیمیشن با ذهنیتی که پیش از این به انیمیشن ایران داشتم، متفاوت است. جوی که در این جشنواره حاکم است را در دیگر جشنواره‌ها شاهد نبودم و یکی از آرزوهایم این بود که اثرم در این رویداد حضور داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار