عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا:

امضای ۱۷ سند بین ایران و تاجیکستان یک رویداد مهم تاریخی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امضای ۱۷ سند بین ایران و تاجیکستان یک رویداد مهم تاریخی است، گفت با توجه به خط مشی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و نیازی که دو کشور فارسی زبان به یکدیگر دارند، طبیعتاً اجرای این سندها سرعت بیشتری می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
امضای ۱۷ سند بین ایران و تاجیکستان یک رویداد مهم تاریخی است

فداحسین مالکی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص سفر امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران، اظهار کرد: «سفر آقای امامعلی رحمان یکی از مهمترین رویدادهای دیپلماسی در سال‌های اخیر است. به لحاظ اینکه تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در دایره تمدن زبان فارسی هستند و به هر جهت باید حلقه‌های مفقوده را پیدا کنند و این دو ملت فارسی زبان بیشتر بتوانند ریشه‌های فرهنگی و تاریخی که در تمدن این دو کشور است را تحکیم کنند.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس افزود: «با توجه به مشاهیری که در تاجیکستان و ایران است و ارتباطات ادبی که دو کشور با یکدیگر دارند و همچنین موقعیت فوق‌العاده‌ای که هر دو کشور در منطقه دارند، تاجیکستان به لحاظ موقعیت خاص تجاری و اقتصادی و آب فراوان و همچنین موقعیت طلایی جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های مناسبی را برای هر دو کشور فراهم می‌کند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «متاسفانه چندین سال ارتباطات تجاری و مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و تاجیکستان محدود شده بود و ما مراوده‌ این چنینی با تاجیکستان نداشتیم و این ارتباط باید هرچه سریعتر تعمیم پیدا کند.»

سفیر ‌پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه امضای ۱۷ سند بین ایران و تاجیکستان یک رویداد مهم تاریخی است، گفت: «تحولات منطقه و جنگ اوکراین و حضور طالبان در منطقه و حمایت طالبان از پنجشیری‌ها و جبهه مقاومت، همه اینها موقعیت تاجیکستان را بسیار مهم تلقی کرده است. اگر ‌جمهوری اسلامی ایران بتواند به لحاظ سیاسی و امنیتی روابط خود را با تاجیکستان مستحکم کند، زنجیره بین تاجیکستان، ایران و ملت افغانستان می‌تواند نقش موثری در تحکیم زبان فارسی و موقعیت سیاسی و امنیتی در منطقه داشته باشد.»

وی ضمن اشاره به اجرای اسناد امضا شده بین ایران و تاجیکستان، اظهار کرد: «سند‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و زمان اجرای هر سندی، به کمیسیون‌های مشترک و دستگاه دیپلماسی دو کشور بستگی دارد. با توجه به خط مشی جناب آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی و نیازی که دو کشور فارسی زبان به یکدیگر دارند، طبیعتاً اجرای این سندها سرعت بیشتری می‌گیرد. ما نیز در مجلس بر اجرای این اسناد تاکید می‌کنیم و کمیسیون امنیت ملی این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا این اسناد هر چه سریعتر اجرایی شود. به سفیر نیز تاکید خواهیم کرد که در جهت تحقق این اسناد که مورد نیاز هر دو کشور است، سریع‌تر اقدامات لازم انجام شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «آخرین سفر آقای رحمان به تهران مربوط به سال ۱۳۸۹ یا ۱۳۹۰ بود که من در آن سال سفیر بودم. در طول هشت سال گذشته رابطه ایران و تاجیکستان قطع شده بود و این سفر با توجه به موقعیت کنونی آقای رحمان در منطقه می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار