کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن:

تشخیص و درمان آسیب‌های اجتماعی در مدارس، ضمانت جامعه‌ای سالم در آینده است

رودهن(پانا) - کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و‌پرورش رودهن، در روز جهانی دخانیات،تشخیص و درمان آسیب‌های اجتماعی در مدارس را تضمین کننده جامعه‌ای سالم در آینده معرفی کرد که قطعا عزم و همتی مشارکتی و‌ تخصصی را در بحث آموزش و درمان می‌طلبد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
تشخیص و درمان آسیب‌های اجتماعی در مدارس، ضمانت جامعه‌ای سالم در آینده است

صدیقه کاظم‌پور، کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و‌پرورش رودهن در روز جهانی دخانیات در گفت وگو با پانا پیرامون این آسیب اجتماعی که در بین دانش‌آموزان وجود دارد و امکان گسترش آن نیز فراهم است، گفت: «استعمال دخانیات در بین نوجوانان و‌ بخصوص دانش‌آموزان پسر در مقاطع متوسطه بسیار شایع‌تر است که با وجود تمام مطالعات و‌ ریشه‌یابی‌ها باز هم شاهد آن در مدارس و بین دانش‌آموزان هستیم، استفاده از دخانیات قطعا برای نوجوان یک آسیب جدی و‌ موثر در سلامتی جسمی و اجتماعی‌اش در آینده خواهد بود. حتی در همین زمان حال او را به بسیاری از مسیرها و آسیب‌های دیگر خواهد کشاند که نتیجه‌اش چیزی جز از دست رفتن موقعیت‌ها و زمان‌های مفید زندگی‌اش نخواهد بود.»

وی افزود: «دانش‌آموزان در مدارس، در کانون تعلیم و تربیت هستند و هر روز و هر لحظه پایه‌ها و اجزای جدیدی از هویت شخصی و اجتماعی خود را می‌سازند و به آن شکل می‌دهند، بنابراین باید بسترهای لازم جهت تشکیل بهینه و درست این هویت، برای دانش‌آموز فراهم شود، در معرض آموزش‌های مفید اجتماعی، فرهنگی و شخصی قرار گیرد، مهارت‌های اجتماعی موثر را به عنوان یک شخصیت و شهروند اجتماعی و با اخلاق، یاد بگیرد و به درک درستی از مسیر درست زندگی برسد.»

کاظم‌پور بیان کرد: «مشاوران و‌ فعالان تربیتی در مدارس باید بسیار هوشمندانه و با حساسیت نسبت به آسیب‌های اجتماعی مشاهده شده در بین دانش‌آموزان از جمله همین استعمال دخانیات، وارد عمل شوند و رفتارها و آموزش‌هایی کارشناسانه و از روی تخصص داشته باشند چون هر رفتار غلط و‌ با روش نادرستی موجب جبهه گرفتن و مقاومت رفتاری، در دانش‌آموز خواهد شد و تمامی اهداف پیش‌بینی شده تربیتی و آموزشی در زمینه حل آسیب، با شکست جدی روبه رو خواهد شد.»

این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: «برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان و اولیا‌، فعالیت‌های گسترده و خلاقانه آموزشی سر کلاس‌های درسی به شکلی که هوشمندانه و به تناوب ضمیمه تدریس‌ها و مطالب آموزشی شود، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و‌ هنری در زمینه آموزش روش‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی، نزدیکی و صمیمیت با دانش‌آموز و درمان علمی آسیب در او‌ و بسیاری موارد دیگر که نیازمند دیدگاه و نگاهی علمی و اصولی است که بر مبنای دانش‌ روانشناختی و‌ جامعه‌شناسی مربیان، مشاوران و‌ هر کدام از عوامل مدرسه به عنوان جزئی از یک هدف اجتماعی در مدرسه باشد، با این تمهیدات می‌توان امیدوار بود که بتوان آسیب اجتماعی چون دخانیات را در مدارس کنترل و حتی درمان کرد و جلوی آسیب‌های آینده جامعه را گرفت.»

وی خاطرنشان کرد: «آموزش و‌ پرورش نیز باید علاوه بر مشاوران، برای دیگر کارکنان مدارس هم برنامه‌های آموزشی متناسب داشته باشد و تدارک ببیند؛ مثلا درباره تشخیص و ارزیابی استعمال دخانیات در بین دانش‌آموزان، نشانه‌های آن، رفتارهای خاص این آسیب که قابل مشاهده است و کلا تمام آن چیزی که باعث تشخیص آسیب، ریشه‌یابی و‌ حتی در مراحل بالاتر درمان آن می‌شود، برنامه‌هایی را پیش‌بینی و اجرایی کند تا کلیه کارکنان مدارس به راحتی آسیب را تشخیص دهند و در یک اقدام مشارکتی درمانی و‌ حل مسأله، حضور فعال و کارآمد داشته باشند.»

خبرنگار: زهره صفرزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار