معلم نمونه شهرستان‌های استان تهران:

موفقیت زمانی حاصل می‌شود که استعداد‌های درونی دانش‌آموزان کشف شود

رباط‌کریم (پانا) - معلم نمونه شهرستان‌های استان تهران گفت‌ موفقیت زمانی حاصل می‌شود که استعداد‌های درونی دانش‌آموزان کشف و بالفعل شوند، قطعا در این امر اولیا و مربیان مدارس با همکاری پژوهش‌سراها نقش مهم و موثری را در این زمینه ایفا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۸۲۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت زمانی حاصل می‌شود که استعداد‌های درونی دانش‌آموزان کشف شود

صغری شهابی، معلم نمونه شهرستان‌های استان تهران ۲۷ سال سابقه تدریس در رشته علوم تجربی را دارد و حدود ۲ سال است که با پژوهش‌سرای نه دی رباط‌کریم همکاری مستمر دارد‌.

وی در رابطه با چگونگی ارزیابی موفقیت اظهار کرد: «‌انسان‌ها با یکسری‌ از استعداد‌ها که خداوند در وجودشان به ودیعه گذاشته به دنیا می‌آیند و موفقیت زمانی حاصل می شود که ما این استعداد‌ها و توانایی‌های درونی خود را کشف کرده و با تلاش و کوشش بدون در نظر گرفتن عوامل بیرونی به برترین‌هایی که در نظر داریم دست یافته و در نهایت از خود رضایت کامل داشته باشیم.»

شهابی درباره‌ نحوه‌ برقراری ارتباط و رفتار با دانش‌آموزان گفت: «دانش‌آموزان را در وهله‌ اول فرزندان خود می‌بینم در نتیجه بسیار صمیمانه با آنها برخورد می‌کنم؛ در عین حال چون نظم و انضباط و قوانین کلاس برای من بسیار حائز اهمیت است در ابتدا هم خود به آنها عمل می‌کنم و هم دانش‌آموزان را تشویق می‌کنم که به آنها عمل کنند؛ چون دوست دارم حس مسئولیت‌پذیری در آنها پررنگ شود و از طرفی سعی دارم جو عاطفی بسیار خوبی نیز در کلاس ایجاد کنم و به نظرم تا این مرحله توانسته‌ام موفق باشم.»

وی درباره‌ روش‌های تدریس خود گفت: «‌روش‌های مورد استفاده من برای تدریس نوین، به روز، شاد و گروهی بوده که این باعث می‌شود دانش‌آموزان در کلاس منفعل نباشند. در اکثر مواقع دانش‌آموزان در امر آموزش سهیم هستند تمامی اعضای گروه‌ها فعال بوده و با هم پرسش و پاسخ دارند و همه تلاش می‌کنند که به نتیجه‌ مطلوب برسند و به این ترتیب سطح یادگیری و کیفیت آن افزایش می‌یابد.»

معلم نمونه استان در بیان دلایل موفقیت خود اظهار کرد: «من همیشه سعی می‌کنم که خداوند را ناظر بر کارهای خود بدانم و این اولین دلیل موفقیت من است. از طرفی چون معلمی شغل انبیا است سعی می‌کنم که آنها را الگوی خود قرار دهم، بنابراین حس انسان دوستی را در خود پرورش داده و صبور و منطقی هستم؛ خطای دانش‌آموزانم را بزرگ نمی‌بینم و با آنها رفتار دوستانه‌ای داشته و سعی می‌کنم بی نهایت دوست شان داشته باشم. همچنین در تلاشم که سطح هوشی آنها را نیز افزایش دهم. به نظرم این موارد باعث موفقیت من شده است.»

شهابی، ویژگی‌های معلم خوب را چنین عنوان کرد: «‌یک معلم می‌تواند با آموزش‌های خود تاثیر زیادی در آینده دانش‌آموزان داشته باشد. او باید انبیا را سرلوحه کار خود قرار دهد، بنابراین باید دارای ایمان قوی، متین، با وقار و با شخصیت باشد. اطلاعاتش به روز بوده و از صمیم قلب دانش‌آموزان را دوست داشته باشد؛ در پرورش ارزش‌های انسانی در دانش‌آموزان کوشا باشد و خود الگویی مناسب برای آنها بوده و عاشقانه شغلش را دوست بدارد.»

وی درباره‌ نحوه تدریس خود در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: «‌با شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌ها تا حدی میان دانش‌آموزان و آموزش شکاف ایجاد شد که این باید در سال‌های آینده جبران شود. سعی کردم با تولید محتوا به وسیله نرم‌افزار‌های مختلف و برگزاری کلاس‌ها به صورت پخش زنده و انجام آزمایش‌ها در منزل و ارسال فیلم برای دانش‌آموزان انگیزه و اشتیاق به یادگیری را در آنها بیشتر و بیشتر کنم. امیدوارم که در سال تحصیلی جدید با حضوری شدن دوباره کلاس‌ها بتوانیم با یاری خداوند متعال کلاس‌ها را همچون سال‌های گذشته پربارتر برگزار کنیم.»

این معلم نمونه، در رابطه با نحوه‌ فعالیت دو ساله خود در پژوهش‌سرای نه دی رباط‌کریم چنین گفت: «‌مدت دو سال است که به عنوان عضو کوچکی با فعالان و برگزیدگان منطقه در پژوهشسرای نه دی رباط کریم با مدیریت لیلا صادقی همکاری می‌کنم و از همکاران فرهنگی خود می خواهم که دانش‌آموزان را با این مکان آشنا کنند؛ چراکه پژوهشسرا نقش بسیار موثری در پیشبرد اهداف آموزش‌و‌پرورش منطقه داشته و باعث می شوند که مسیر لازم برای دسترسی دانش‌آموزان به اهدافشان، فراهم شود؛ همان‌طور که می‌دانیم خداوند در وجود همه انسان‌ها استعداد‌ها و توانایی‌هایی را به ودیعه نهاده است که به نظر من اولیا و مربیان مدارس با همکاری پژوهش سراها نقش بسیار موثری را در کشف و بالفعل کردن این استعدادها دارند.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهدیه احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار