یک استاد حوزه علمیه در رباط‌کریم :

با عمق بخشیدن و حفظ باورهای دینی می‌توان عفاف‌وحجاب را نهادینه کرد

رباط‌کریم (پانا) - استاد حوزه علمیه امام‌خمینی رباط‌کریم گفت با عمق بخشیدن، گسترش و حفظ باورهای دینی می‌توان عفاف‌ و حجاب را نهادینه کرد و این امر با یک برنامه‌ریزی صحیح و فرهنگ‌سازی درست میسر خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
با عمق بخشیدن و حفظ باورهای دینی می‌توان عفاف‌وحجاب را نهادینه کرد

سیده‌کبری قاسمی، استاد و مبلغ دینی در حوزه علمیه امام‌خمینی رباط‌کریم است که در پایگاه‌های بسیج مساجد و امامزاده این منطقه فعالیت مستمر داشته و همچنین در اجرای برخی از برنامه‌های مصلی رباط‌کریم نیز همکاری دارد.

قاسمی درباره‌ علت نامگذاری این هفته به عنوان عفاف‌و حجاب اظهار کرد: «شورای فرهنگ عمومی کشور ۲۱ تیرماه که سالروز قیام مردم شهر مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی بود را روز عفاف‌ و حجاب نامگذاری کرد. این قیام در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد با هدف مبارزه با کشف حجاب صورت گرفت. تعداد زیادی از مردم توسط سربازان رضاخان به خاک و خون کشیده شده و به شهادت رسیدند. این مناسبت ملی بر همین اساس به مدت یک هفته ادامه دارد.»

حجاب هم برای آقایان و هم برای بانوان عمومیت دارد

وی ادامه داد: «حجاب فقط مختص بانوان نیست. جامعه متشکل از زنان و مردان است که اعمال و رفتارشان بر هم تاثیر می‌گذارد. در سوره نور تاکید شده است که مردان چشم‌های خود را از نگاه به نامحرم بپوشانند و در ادامه عنوان شده است که بانوان خود را بپوشانند. بنابراین عفاف‌وحجاب هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان عمومیت دارد و فقط برای بانوان تعریف نشده است.»

قاسمی، درباره‌ فعالیت‌های انجام شده در هفته عفاف‌وحجاب گفت: «فعالیت‌های بنده به این صورت بوده که با جوانان در مساجد نشست داشته‌ام. چرا که معقتدم مسجد اولین پایگاهی است که می‌تواند باورها و اعتقادات جوانان و حتی کودکان را شکل دهد. همچنین سخنرانی در تجمعاتی به مناسبت روز عفاف‌وحجاب داشتم و علاوه بر این تهیه و پخش بروشورهایی درباره حجاب و اینکه چه تاثیری در زندگی فردی اجتماعی افراد جامعه دارد را نیز انجام دادم.»

این مبلغ دینی حوزه علمیه با اشاره به وضیعت عفاف‌وحجاب در جامعه خاطرنشان کرد: «اینکه بتوان گفت چند درصد از افراد جامعه به مسئله حجاب‌وعفاف اهمیت می دهند یا نه نمی توان اظهار نظر کلی داشت، اما با توجه به نقشه‌ دشمنان و ابزارهایی که به کار گرفته‌اند تا باعث گسترش بدحجابی در جامعه شوند ما به وفور می‌بینیم این مسئله رو به افزایش است و از طرفی عواملی مانند اشاعه‌ فرهنگ غلط و آموزش اشتباه چه از طرف خانواده و حتی مبلغان دینی باعث گسترش بدحجابی و یا حجاب ناقص به شکلی که امروزه می‌بینیم شده است.»

آموزش در دوران کودکی مانند حک کردن بر روی سنگ است

وی با اشاره به نقش سازمان‌ها و نهادها در زمینه گسترش حجاب و عفاف تصریح کرد: «در ابتدا باید به نقش خانواده به عنوان مهمترین نهاد اشاره کرد که تاثیر بسیار مهم و بسزایی در این امر دارد. در میان اعضاء خانواده مادران در مقایسه با سایر اعضا بیشترین و موثرترین نقش را در تربیت فرزندان به خصوص از دوران جنینی که دوران قبل از تولد است بر عهده دارند. دومین نهاد، نهادهای آموزشی مانند سازمان‌ آموزش‌وپرورش است و نقشی که معلمان‌ و مربیان آموزشی به عنوان الگو و سرمشق برای دانش‌آموزان ایفا می کنند، بسیار مهم و تعیین‌کننده است. باید بدانیم که آموزش و تعلیم و تربیت به ویژه در دوران ابتدایی مانند حک کردن نقش بر روی سنگ است که تا مدت‌ها باقی خواهد ماند و از بین نمی‌رود و باید آموزش عفاف‌وحجاب را به صورت رفتاری و عملی و همچنین در متن آموزشی کتاب‌ها گنجاند تا این مسئله در کودکان نهادینه شود. همچنین نقش سازمان صداوسیما و رسانه‌های جمعی، قوه قضاییه، قوه مقننه و نیروی انتظامی از جمله نهادهای مهم و اساسی دیگری هستند که عملکردشان تاثیرگذار است.»

قاسمی درباره اینکه چه اقداماتی برای اصلاح وضعیت عفاف‌وحجاب باید انجام شود اظهار کرد: «ابتدا باید یک فرهنگ‌سازی درست صورت گیرد و این کار به یک برنامه‌ریزی جامع و کامل که به تمام ابعاد این مسئله توجه شده باشد نیاز دارد. چرا که عدم برنامه‌ریزی صحیح و اجرای نادرست آن نتیجه‌ عکس خواهد داد. این فرهنگ‌سازی باید در سه مرحله انجام شود. در مرحله اول عمق بخشیدن به سطح باورهای دینی افراد جامعه است و در مرحله بعد این باورها و اعتقادات‌دینی را در میان افراد جامعه به ویژه نسل جوان و کودکان و نوجوانان کشورمان گسترش داده و ترویج دهیم و درآخر با برطرف کردن شبهاتی که دشمنان در میان نسل جوان به وجود می‌آوردند. این باورها را تقویت کرده و مانع خدشه‌دار شدن آنها شویم که این کار بر عهده‌ مبلغان‌ دینی کشورمان است.»

وی در پاسخ به این سوال که همکاری مستمر حوزه‌های علمیه با مدارس ابتدایی چه تاثیری می‌تواند در نهادینه شدن عفاف‌وحجاب در دانش‌آموزان داشته باشد گفت: «قطعا این ارتباط تاثیر بسزایی خواهد داشت. از وظیفه‌های اصلی حوزه علمیه به ویژه خواهران این است که مبلغ دین باشند و باعث تحکیم باورهای‌ دینی و اعتقادی افراد جامعه شوند. اگر این ارتباط بین حوزه‌های علمیه و مدارس ابتدایی بیشتر شود و از خواهران حوزه حداقل به عنوان معلم قرآن و دینی در مدارس به کار گرفته شوند می‌توانند با تقویت باورهای دینی در دانش‌آموزان دوره ابتدایی باعث نهادینه شدن اصول‌دینی در آنها شوند و این امر نیاز به برنامه‌ریزی نظام آموزشی در آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه دارد.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهدیه احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار