ایران خواستار تشکیل کنوانسیونی منطقه‌ای برای مقابله با ریزگردها شد

تهران (پانا) - جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری‌های فنی دوجانبه برای مهار ریزگردها، خواستار انعقاد یک کنوانسیون منطقه‌ای با مشارکت سازمان ملل متحد و سازمان‌های تخصصی آن به‌خصوص برنامه محیط زیست ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با پدیده ریزگردها و بیابان‌زایی شد.

کد مطلب: ۱۲۸۲۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ایران خواستار تشکیل کنوانسیونی منطقه‌ای برای مقابله با ریزگردها شد

به دنبال تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه و دستور اکید رییس‌جمهور برای پیگیری عاجل، وزیر امورخارجه در نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای دارای منشاء ریزگرد یا مبتلا به بحران زیست محیطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری‌های فنی دوجانبه برای مهار ریزگردها، خواستار انعقاد یک کنوانسیون منطقه‌ای با مشارکت سازمان ملل متحد و سازمانهای تخصصی آن بخصوص برنامه محیط زیست ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است.

امیر عبداللهیان در این نامه افزوده است: لازم است ذیل این کنوانسیون یک صندوق ایجاد شود که کمک‌های بین المللی و منطقه‌ای به آن واریز شده و هر چه سریعتر از محل این صندوق مبارزه با پدیده ریزگردها و بیابان‌زایی هماهنگ‌تر و سریعتر انجام شود.

وزیر امورخارجه کشورمان در بخش دیگری از نامه خود یادآور شده است: این پدیده زیست‌محیطی مرز نمی‌شناسد و به سلامت همه مردم منطقه مرتبط است لذا ضرورت دارد که همه دولت‌های منطقه فارغ از مسائل سیاسی در مقابله با بحران گردوغبار به‌صورت جدی و موثر مشارکت کنند.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان پیش از این نیز در خصوص ضروروت اقدام دو جانبه و جمعی برای مهار پدیده گرد و غبار و بیابان زایی با وزرای خارجه عراق، سوریه، کویت و ترکیه به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. وی از وزیر خارجه عراق خواست که عربستان نیز بعنوان یکی دیگر از کشورهای منشا و مبتلا به این بحران، این ایده را مورد توجه جدی قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار