152 شهید زنجانی در عملیات بیت المقدس آسمانی شدند

زنجان ( پانا ) - عملیات بیت‌المقدس از 11 اردیبهشت‌ آغاز شد و در 22 روز با تقدیم 5 هزار و 600 شهید منجر به آزادسازی خرمشهر شد. در این عملیات 152 شهید استان زنجان در عملیات بیت‌المقدس آسمانی شده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۸۱۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
152 شهید زنجانی در عملیات بیت المقدس آسمانی شدند

152 ستاره درخشان زنجانی در بین شهدای عملیات بیت المقدس می درخشند. همچنین زنجان از این عملیات پرافتخار و فتح خرمشهر حدود 283 جانباز به یادگار دارد.

یکی از ویژگی‌های این عملیات مناطق آزاد شده بود که طی آن 5 هزار و 400 کیلومتر از خاک ایران آزاد شد.

19 هزار اسیر در این عملیات از سوی نیروهای ایرانی گرفته شد که این تعداد نیز کمتر در جنگ دیده می شود.13 هزار نفر از اسرا در شهر خرمشهر اسیر شدند.

در ادامه زندگینامه چند تن از شهدای استان زنجان در این عملیات را بررسی می‌کنیم.

شهید احمد حاج خان میرزایی بیست و یکم آذر ۱۳۴۴، درشهرستان زنجان به دنیا آمد. پدرش حسنعلی، قصاب بود و مادرش عذرا نام داثست. دانش آموز اول متوسطه بود. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. هجدهم اردیبهشت ۱۳۶۱، در شلمچه به شهادت رسید. اثری از پیکرش به دست نیامد.

شهید علی حیدری دوم شهریور ۱۳۳۸، در شهرستان زنجان به دنیا آمد. پدرش نوروزعلی و مادرش لطیفه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. دوازدهم اردیبهشت ۱۳۶۱، در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به سینه، شهید شد. پیکر او را در مزار پایین زادگاهش به خاک سپردند.

شهید قربانعلی بهرامی پنجم شهریور ۱۳۴۱‏، در شهرستان زنجان به دنیا آمد. پدرش مظفر، فروشنده دام بود و مادرش صغرا نام داشت. تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. هفدهم اردیبهشت ۱۳۶۱، با سمت آرپی جی زن در شلمچه به شهادت رسید. پیکرش مدت ها در منطقه بر جا ماند و بیست و نهم خرداد ١٣٧۵ ‏، پس از تفحص در مزار پایین زادگاهش به خاک سپرده شد. او را حاجی می نامیدند.

شهید فرهاد محمدی دوم فروردین ۱۳۴۱، در شهرستان زنجان به دنیا آملد. پدرش برجعلی و مادرش مانوس نام داشت. تا دوم متوسطه درس خواند. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. دوازدهم اردیبهشت ۱۳۶۱، در دارخوین بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. پیکرش مدت ها در منطقه بر جا ماند و سال ١٣٧٠ ‏پس از تفحص در مزار پایین زادگاهش به خاک سپرده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار