مربی پرورشی منطقه ۱۳ تهران تاکید کرد:

جای خالی کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی در مدارس

تهران (پانا) - مربی پرورشی دبیرستان ۱۷ شهریور منطقه ۱۳ تهران؛ حفظ هویت فرهنگی، ملی و اسلامی جامعه را از اهداف مهم کتاب «تفکر و سبک زندگی» دانست و به فقدان کارگاه‌های آموزشی در مدارس با موضوع جایگاه تعقل و تفکر در سبک زندگی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
جای خالی کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی در مدارس

اعظم احمدخانی؛ مربی پرورشی دبیرستان هفده شهریور منطقه ۱۳ و کارشناس ارشد تاریخ اسلام، با کسب رتبه اول استانی در جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی و با کسب رتبه دوم کشوری یکی از دروس درس تفکر و سبک زندگی با عنوان خط کشی افتخار آفرید.

اعظم احمدخانی با اشاره به اهداف درس تفکر و سبک زندگی در مدارس اظهار کرد: حفظ هویت فرهنگی، ملی و اسلامی جامعه، از اهداف مهم کتاب «تفکر و سبک زندگی» است و هرچند در این کتاب به جایگاه تعقل و تفکر اشاره و بر آن تاکید شده است، اما باید برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان در این زمینه مدنظر باشد.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان موجب انتقال این مفاهیم به خانواده‌ها می‌شود. به طور مثال اگر کارگاه کنترل خشم با همکاری مشاوران و روانشناسان منطقه تشکیل شود، تاثیر بسزایی در انتخاب سبک زندگی دانش‌آموزان و قدرت مبارزه و مواجهه آنها در رخدادهای مختلف زندگی خواهد داشت.

احمدخانی ادامه داد: در کتب درسی به طور مستقیم و ویژه به اصلاح سبک زندگی پرداخته نشده است اما در کتاب تفکر و سبک زندگی به مهارت‌های زندگی، نحوه فکر کردن، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و قضاوت، اشاره مستقیم شده است.

مربی پرورشی دبیرستان ۱۷ شهریور منطقه ۱۳ تهران در پاسخ به سوالی درباره رتبه‌ها و دستاوردهای حرفه‌ای خود، اینچنین توضیح داد: کسب رتبه اول استان تهران در جشنواره الگوهای برتر تدریس، احراز رتبه دوم در طرح درس، کسب رتبه اول منطقه در تفسیر نهج‌البلاغه، تالیف کتاب تشیع در عصر تیموریان، طرح درس جغرافیا و طرح درس تفکر و سبک زندگی از جمله فعالیت‌ها و رتبه‌های من در این عرصه است.

این دانش آموخته دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که «شما در طرح درس‌نویسی به چه موضوعاتی در زمینه اصلاح سبک زندگی توجه داشته‌اید و به نظر شما جامعه دانش‌آموزی کشور در چه زمینه‌هایی بیشتر نیازمند اصلاح سبک زندگی است؟» اظهار کرد: طرح درس من بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان اولین و مهمترین سند از مجموعه اسناد تحولی زیرنظام‌های آموزش و پرورش است که به فطرت‌گرایی توحیدی به منظور تربیت انسان‌های متفکر، عاقل، باایمان، بااخلاق و اهل علم و عمل در چهار عرصه «ارتباط با خود، خدا، خلق و خلقت» توجه دارد و محوریت آن ارتباط با خدا است.

وی ادامه داد: هدف ما این است که دانش‌آموزان با کسب شایستگی‌های لازم و پی بردن به استعدادها و ظرفیت‌های خود، بتوانند به حیات طیبه دست یابند تا شاهد یک دستاورد تربیتی موثر باشیم.

احمدخانی تصریح کرد: برای مثال، امسال موضوع طرح درس من، «درس خط‌کشی» بود که در آن به مشاغل به‌ظاهر کم‌اهمیت همچون خادمان آرامستان اشاره داشته‌ام و یا افرادی که خیابان‌ها را خط‌کشی می‌کنند؛ بنابراین به دانش‌آموزان آموخته‌ام که همه مشاغل مهم هستند. مثال دیگر این است که با نمایش اینفوگرافی سوسک و پروانه ثابت کردم که سوسک در مقایسه با پروانه فایده بیشتری دارد.

فقدان الگوی مناسب و سرگردانی در فضای مجازی

کارشناس ارشد تاریخ اسلام افزود: به نظر من دانش‌آموزان امروزی دچار فقدان الگوی مناسب برای خود هستند و درگیر فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای با تبلیغات نابجا و دروغین شده‌اند.

وی تاکید کرد: دانش آموزان باید به قدرت تشخیص دست یابند و شایستگی‌های خود را در راستای اصلاح سبک زندگی مطابق با آموزه‌های ملی و اسلامی توسعه دهند. بنابراین باید تا جایی که امکان دارد بچه‌ها را از آسیب‌های فضای مجازی و دروغ‌ها و تبلیغات منفی دور نگه داریم.

احمدخانی در پاسخ به این سوال که «آیا شما به عنوان مربی پرورشی، سبک خاص خودتان را در مدرسه دارید؟» گفت: بله؛ شعار و رویکرد من «مهربانی، محبت و حسن خلق» در تعامل با دانش‌آموزان است. هرچند در این مسیر با برخوردهایی مواجه شده‌ام اما باز هم روش خودم را ادامه داده‌ام. اگر حمل بر خودستایی نباشد، باید بگویم که توانسته‌ام درصد زیادی از دانش‌آموزان را جذب کارهای پرورشی کنم. همچنین با ایجاد انجمن و کمیته‌هایی برای شورای دانش‌آموزان، موفق به کشف استعدادهای پرورشی دانش‌آموزان شده‌ام.

نقش خانواده‌ها در امور پرورشی

مربی پرورشی دبیرستان ۱۷ شهریور منطقه ۱۳ تهران که ۹ سال سابقه فعالیت پرورشی و تربیتی دارد، با اشاره به نقش خانواده‌ها در امور پرورشی و اصلاح سبک زندگی دانش‌آموزان اظهار کرد: نقش خانواده‌ها اهمیت بالایی دارد و بسیاری از والدین خواهان مشارکت فرزندان‌شان در امور پرورشی هستند. با این حال برخی اولیا و همکاران، بچه‌ها را از این حوزه دور می‌کنند و تاکیدشان فقط بر آموزش صرف مطالب درسی است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اصلاح سبک زندگی باید با رویکردهای پرورشی و آموزشی به طور همزمان پیگیری شود. همچنین استعدادهای فراوانی بین دانش‌آموزان وجود دارد که نیازمند تقویت و شکوفایی از طریق فعالیت‌های پرورشی است.

احمدخانی با اشاره به تاثیرات کروناویروس بر مدارس و دانش‌آموزان گفت: قطعا ویروس کرونا تاثیرات منفی متعددی در امور پرورشی داشت، چراکه بچه‌ها از فضای مدرسه و فعالیت‌های عملی آموزشی دور شدند. حضور دانش‌آموزان در مدرسه شور و نشاط خاصی را به همراه دارد و باعث مشارکت آنها در امور درسی و فرهنگی همچون تئاتر، سرود و فعالیت‌های گروهی می‌شود.

مربی پرورشی دبیرستان ۱۷ شهریور منطقه ۱۳ تهران در پایان گفت: همچنین دانش‌آموزان در فضای مجازی با برخی موضوعات منفی روبرو شده‌اند. با این حال، آموزش‌های مجازی ابعاد مثبتی هم داشت، از جمله اینکه استعدادهای بچه‌ها در زمینه استفاده مناسب از کامپیوتر و تلفن هوشمند شکوفا شد و آنها موفق به تولید محتوا در قالب کلیپ، موشن‌گرافی و اینفوگرافی شدند.

دانش‌آموز خبرنگار: زهرا جابری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار