در جلسه مشاوران تحصیلی آموزش و پرورش منطقه ۱۴ عنوان شد:

هدایت تحصیلی، در رشد و بهبود مهارت‌های شناختی و اخلاقی دانش‌آموزان مؤثر است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت‌بدنی منطقه ۱۴، هدایت تحصیلی را، در رشد و بهبود مهارت‌‌های شناختی و رشد اخلاقی دانش‌آموزان تأثیرگذار دانست و مشاوران متخصص و متعهد را، از مهمترین و تأثیرگذارترین مشوق های دانش‌آموزان در امر هدایت تحصیلی برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی، در رشد و بهبود مهارت‌های شناختی و اخلاقی دانش‌آموزان مؤثر است

محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴، در جلسه مشاوران تحصیلی منطقه ۱۴ با بیان اینکه هدایت تحصیلی مهم‌ترین فرایند برای آینده شغلی هر فرد است که با بررسی معیارهای مختلفی مانند استعدادها، علایق و کسب اطلاعات و آگاهی در مورد رشته مورد نظر، فرد می‌تواند انتخاب درستی داشته باشد، اظهار کرد: «انتخاب رشته تحصیلی اولین تصمیم مهمی است که دانش آموزان سال نهم دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل و سپس راهیابی به دانشگاه می‌گیرند. انتخاب رشته در دوره متوسطه، مقدمه و زمینه‌ساز انتخاب رشته اصلی هر فردی در دانشگاه است. بنابراین فردی که بخواهد در رشته دانشگاهی خاصی تحصیل کند، اول باید رشته تحصیلی مناسبی را در دوره متوسطه انتخاب کند تا در آینده بتواند در شغلی که علاقه‌مند است پس از کسب مهارت علمی و فنی مشغول به‌کار شود. از این رو، آموزش و پرورش نقش بی‌بدیلی در کشف و هدایت استعدادهای دانش آموزان دارد و مهمترین مسئله ای که فرایند هدایت تحصیلی را تسهیل می کند، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آ‌موزان جهت شناخت استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصیتی آنها است.»

وی هدایت تحصیلی را در رشد و بهبود مهارت‌ های شناختی و رشد اخلاقی فرد تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: «اگر هدایت تحصیلی به روش مناسب انجام نشود، سبب سرخوردگی دانش آموز، عملکرد ضعیف، تغییر رشته، افت تحصیلی، ترک تحصیل و هدر رفتن سرمایه های انسانی و تأثیرات منفی بر متغیرهای اقتصادی و عملکرد کلی شاخص‌های توسعه اجتماعی خواهد شد و این امر اهمیت موضوع هدایت تحصیلی را نشان می دهد. هدایت تحصیلی، رویکردی است که همه عوامل مدرسه، دانش آموزان و اولیا را در برمی گیرد و همه در آن مشارکت دارند و در هدایت درست دانش آموزان سهیم هستند. ما باید دانش آموزان را با استفاده از امکانات، تجهیزات و اطلاعاتی که در اختیار داریم و با توجه به علاقه مندی به رشته های مختلف، به سمت هنرستان های فنی و حرفه ای، کار و دانش و دبیرستان ها سوق دهیم.»

عدل لاله با اشاره به اینکه مشاغل امروزی آنقدر پیچیده شده‌اند که بدون گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتی نمی‌توان به شاخص‌های تعریف شده برای هر شغل در جامعه دست یافت، خاطر نشان کرد: «امروزه با دانش و مهارت است که می‌توان شغلی مناسب داشت. در گذشته افراد مهارت‌های شغلی را به صورت سنتی یاد می‌گرفتند. به طوری که شغل‌هایی مانند: کشاورزی، صنعت، نجاری، خیاطی، مغازه داری و... نسل به نسل انتقال می‌یافت. اما امروز دیگر مشاغل، ارثی نیستند و هر فرد بر اساس توانمندی، علاقه، استعداد، پشتکار، مهارت و انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی در سال نهم دوره اول متوسطه می‌تواند راه را برای رسیدن به شغل مورد نظرش در آینده هموار کند.»

معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ افزود: «بطور کلی اهداف مشاوره تحصیلی عبارت است از هدایت تحصیلی، آموزش مهارت‌های مطالعه و یادگیری، حل مشکل افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات، رفع رفتارهای نابهنجار، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیل از طریق مشاوره تحصیلی که می‌توان توانایی‌ها و محدودیت‌های دانش‌آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد.»

عدل لاله در تکمیل صحبت هایش گفت: «اگر بخواهیم وظایف مشاوران تحصیلی در دوره‌های مختلف آموزشی را به صورت فهرست‌وار بیان کنیم می‌توان به این نکاتی از جمله: تعیین هدف مشخص و معین، ایجاد حس خونسردی و آرامش در دانش‌آموز، آموختن این نکته به دانش آموز که به حرف دیگران اهمیت ندهد، بالابردن و ارتقای اعتماد به نفس در دانش آموز، ایمان آوردن به پیروزی در نتیجه تلاش، حذف تمام موارد منفی در زندگی دانش آموز، طراحی یک برنامه جامع و هدفمند درسی با توجه به وضعیت تحصیلی، روحی، معنوی و ... دانش آموز اشاره کرد.»

وی به انتخاب و تسلط مشاور در هنگام مشاوره به دانش‌آموز پرداخت و بیان کرد: «اولین نکته‌ای که در هنگام مشاوره تحصیلی، مشاوران بسیار با آن درگیر هستند، بی‌انگیزگی دانش‌آموزان است و این‌‌که با چه روشی این مشکل را حل کرده و انگیزه کافی را در آن‌ها به وجود آورند. نوسانات انگیزش در تئوری انتخاب، مساوی با ناکامی حاصل عدم ارضای نیاز‌ها است. محرک‌ رفتار هر فرد، پنج نیاز ژنیتیکی اوست که شامل: نیاز‌های جسمانی و جنسی، نیاز به تعلق، نیاز به دیده شدن، نیاز به آزادی و حق انتخاب و نیاز به تفریح و نشاط است. بر اساس این نیاز‌ها در حین مشاوره هرجا لازم باشد باید تأثیری که نیاز‌ها بر رفتار فرد می‌گذارد و نقش آن روی انگیزه دانش‌آموز، آموزش داده شود.»

عدل لاله گفت: «به طور کلی مشاوره دادن و مشاوره گرفتن یک مسئله مهم،کاملا دو طرفه، تعاملی و تخصصی است. باید توجه داشت همه مشاورین توانایی برقراری ارتباط با دانش آموزان و شناسایی شخصیت آن‌ها را ندارند و صرفاً با ارائه یک الگوی ثابت و مشابه برای همه دانش آموزان، آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. این در حالی است که بعضی از مشاوران به شخصیت شناسی دانش آموزان قبل از برنامه‌ریزی برای آینده او خیلی اهمیت می‌دهند و پس از شناسایی نکات مثبت و منفی شخصیت دانش آموز، برنامه ریزی برای دانش آموز انجام می‌دهند و مسیر را به او نشان می‌دهند.»

وی در پایان ضمن تشکر از عزیز الله بابلی برای حضور در جلسه مشاوران تحصیلی منطقه ۱۴ با تأکید بر اهمیت و نقش خانواده در تحصیل دانش آموزان گفت: «در امر تحصیل فرزندان، خانواده و والدین نقش بسیار مهمی دارند. به طوری که عامل خانواده از فاکتورهای تأثیرگذار و مهم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش آموز یا وقوع افت تحصیلی است. انگیزه‌ها و علایق تحصیلی دانش آموز در خانواده شکل می‌گیرد و به آن جهت داده می‌شود و مسیری برای هدایت آن فراهم می‌شود. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم می‌کند. به همین سبب، مشاوران تحصیلی با آگاهی بخشی به خانواده ها، مشاوره و راهنمایی والدین در کنار دانش آموزان به سوددهی این فاکتور تأثیرگذار و در نتیجه موفقیت در امر تحصیل، تأکید بسیار دارند.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار