طریفی حسینی تاکید کرد؛

لزوم توجه نظام آموزشی به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با کارشناس مسئولان  و کارشناسان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی استان‌ها، گفت با توجه به این یکی از اهداف تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که دانش‌آموزان استثنایی پس از تحصیل به خودکفایی فردی، اجتماعی  و اقتصادی در جامعه برسند، بر همین اساس مهارت‌آموزی این دانش‌آموزان اهمیت بسیاری دارد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه نظام آموزشی به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی

حمید طریفی حسینی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی بزرگترین گروه دانش‌آموزان استثنایی تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند، گفت: حدود 58 هزار دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی در حال تحصیل هستند که برای آن‌ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامه‌ریزی آموزشی و درسی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: سایر گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی می‌توانند از کتاب‌های درسی عادی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تالیف می‌شود، استفاده نمایند، اما برای دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی، کارگروهی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد که در این کارگروه برای این دانش‌آموزان کتاب‌های ویژه‌ای تالیف می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی گفت: باید در حوزه تالیف و برنامه‌ریزی درسی و آموزشی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی شبکه‌ای ایجاد شود تا از ظرفیت علمی کارشناسان و معلمان در جهت برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی استفاده شود.

طریفی حسینی با بیان اینکه در برنامه راهبردی چهارساله سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بحث عدالت آموزشی تاکید شده است، گفت: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی یکی از جلوه‌های عدالت آموزشی است و باید ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها در جهت تحت پوشش قرار دادن این دانش‌آموزان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستان برای دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی گفت: پوشش تحصیلی نوآموزان کم‌توان‌ذهنی در مقطع پیش‌ دبستان محور اساسی فعالیت‌های گروه‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی استان‌ها است و باید تلاش شود این نوآموزان جذب شوند و مهارت‌های شناختی پایه آن‌ها برای دریافت آموزش‌ها در پایه‌های تحصیلی پیش رو تقویت شود.

معاون وزیر درخصوص خدمات توان‌بخشی به دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی گفت: با توجه به نقش و اهمیت خدمات توان‌بخشی در آموزش این دانش‌‌آموزان باید کارشناسان ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها مقدمات لازم را فراهم کنند که دانش‌آموزان خدمات درون و برون مدرسه‌ای توان بخشی را دریافت کنند.

طریفی حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی سطح بالا در طرح تلفیقی قرار بگیرند و وارد مدارس عادی شوند، گفت: هم چنین باید اقداماتی در راستای برگزاری کلاس‌های جبرانی برای این دانش‌آموزان توسط استان‌ها صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار